Byggahus.se

Kommunalt avlopp

1. K
    Medlem · Kronoberg · 6 inlägg

Kimod

Medlem
    Vi är en liten by som ligger 500-1000m (första och sista hus) från kommunal anslutning. Vi har alla fått våra (enskilda) avlopp underkända av kommunen.

Det lutar åt att några av oss ansluter till kommunalt. Några är helt emot detta men ca 5-6 hushåll ser ändå den långsiktiga lönsamheten i att investera i kommunalt jämfört med att anlägga infiltration, som är kortsiktikt billigare.

Vi måste själva sköta projekteringen och vi vet inte alls var vi ska börja. Kommunen har vi försökt med, men den kan inte ge oss några bra råd.

Projektering? Vet någon vart man kan vända sig för hjälp med projekteringen. Har sökt på VA-konsult men hittar inget passande företag.
    Antar att det inte är såå beroende av var konsulten är hemmahörande eftersom det mesta kan skötas från ett skrivbord.

Vad kostar en Pump? Vi ligger på en för låg nivå för att få självfall på avloppet.

Grävkostnad? Kan man räkna med att det finns grävare som sköter allt, jag menar med rör och koppling och sådant?

2. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Hm, jag trodde att kommunen drog fram till tomtgräns? så var det när vi böt från enskilt till kommunalt V/A men det var 1987 och inte i Kronoberg iofs, fast kommunen äger ju ledningarna fram till vår nuvarande tomtgräns också. Kommunen borde vara angelägen om att få alla fastigheter att ansluta sig i och med att dom själva har dömt ut ert nuvarande avlopp, märkligt att dom inte är nåt intresserade av att hjälpa till.

3. K

Kimod

Medlem
    Hej
    Näpp, ingen hjälp av kommunen eftersom vi bor utanför kommunalt nät, säger de.
    De hjälper inte ens till med råd om entreprenör eller ens en guide om hur man kan göra.
    Vi har tvingat hit VA-chefen på ett möte men fick inte ut så mycket av det. De verkar kunna mycket lite om detaljer.

Det är lite svårt att veta vad som ska göras och hur. Alla är ju inte VA-ingenjör precis.

4. K

Kimod

Medlem
    Just det... Vår samfällighet skulle komma att äga stammen och ansvara för stopp och skador.
    Kommunen kräver på att det ska vara samma standard som deras eget nät.

5. P
    Medlem · Skåne · 24 inlägg

Pebitt

Medlem
    Har ett sommarhus som kommunen kräver tvångsanslutning på. I områdt finns ca 200 fastigheter som råkar ut för dett, samtidigt tycker jag det är väldigt positivt för miljön och så kommer jag från septitank o 2 kammarbrunn. Det ligger precis vid havet, så jag är positiv till det.

Kommunen gräver max 10m in på tomten o lägger ner en "brunn" och sen gräver dom ytterliggare 3 m från brunn mot hus. Resterande från hus får jag stå för själv. Det som vi får installerat är ett lättryckssytem, som innebär 110mm rör in och sen sitter en pump i brunnen som finfördelar o trycker ut avfallet i ett 40 mm rör. Kankse något för er om ni har nivåskillnader. Verkar va en väldigt stor skillnad på hur respektive kommun haterar det!

6. tio_Pepe
    Medlem · 1 251 inlägg
    Vår kommun drog avlopp och vatten till tomtgränsen och gav oss en tunna som vi fick gräva ner själva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.