2 484 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Indragning kommunalt avlopp
Jag har en sommarstuga med septitank o tvåkammarbrunn nära havet (Skåne) och kommunen lägger nu ner kommunalt avlopp och kräver tvångsanslutning. Positivt för miljön, men en dyr investering. På varje fastighet grävs det ner en brunn (tank) med en pump som skär sönder avfallet o trycker ut det i systemet. Inloppet sitter 1,2 m under marknivå och ut från huset blir ca 0,8m under mark.Till brunnen hör ett elskåp med styrenhet som övervakar och styr brunnen. Jag måste lägga ner nya rör från huset och har frågor angående det
Måste rören läggas på frostfritt djup alternativt går det att lägga frigolit över?
Jag måste även dra ut ett rör till elen, får den ligga i samma "hål" som avloppsrören eller finns det något specifikt krav på vilket djup ett "gult" elrör ska ligga på?
Tack för hjälpen!
Måste rören läggas på frostfritt djup alternativt går det att lägga frigolit över?
Jag måste även dra ut ett rör till elen, får den ligga i samma "hål" som avloppsrören eller finns det något specifikt krav på vilket djup ett "gult" elrör ska ligga på?
Tack för hjälpen!
För din egen skull så försök lägg det frostfritt, gulslang går bra i samma rörgrav.
För det första ska du kolla vad din kommun kräver.
För det andra så behöver normalt aldrig avlopp förläggas frostfritt eftersom rören normalt är tomma. Huvudsaken är att du har minst 1% fall hela vägen. Avloppsvattnet är normalt varmt, men om sträckan är lång och det är riktigt kallt så kan det möjligtvis frysa en del. Men du bor ju i Skåne.
Om du sätter dit spolbrunnar vid lämpliga ställen så har du större möjligheter att göra rent om det värsta skulle inträffa.
För det andra så behöver normalt aldrig avlopp förläggas frostfritt eftersom rören normalt är tomma. Huvudsaken är att du har minst 1% fall hela vägen. Avloppsvattnet är normalt varmt, men om sträckan är lång och det är riktigt kallt så kan det möjligtvis frysa en del. Men du bor ju i Skåne.
Om du sätter dit spolbrunnar vid lämpliga ställen så har du större möjligheter att göra rent om det värsta skulle inträffa.
Tack för tipset med spolbrunnar, det hade jag inte tänkt på. Jag får inte så lång sträcka ut till "brunnen" tippar att det blir max 10 m så då bör det klara sig från frost. Kommunen har jag inte lyckats få någon direkt klarhet från!
Ok, jag missade att det bara var avlopp.....har själv både och....
Klicka här för att svara