Hej

Är det någon vänlig själ som vet vilka anslutningsdetaljer som behövs till denna radiatorkopplingssats hos Rinkaby http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1616

Jag har nya radiatorer från Purmo, typ C22, med standard gänga (kan den heta R15?).

Det står att man ska komplettera med "inloppskoppling och nipplar" och under tillbehör visas dessa två tillsammans med någon som heter Radiatorkoppling, är det inte enbart den senare jag egentligen behöver både på inlopp och utlopp?

Tack på förhand!

Krilleman
Om man följer texten som dom skriver behöver du köpa till två "radiatorkopplingar" R15 (passar i din purmo) samt två "inloppskopplingar" i lämplig dimension (12 eller 15) Plus termostaten!

Denna uppsättning behöver du för varje radiator du har.

Tack, jag måste vara blind för någon sådan text hittar jag inte annat än "Inloppskoppling och nippel på bild ingår ej. Anslutningsdetaljer tillkommer. Komplettera med termostat.".

Då har jag ännu fler dumma frågor:
- De där inloppskopplingarna, behöver jag verkligen dem, jag ansluter PEX till kopplet och har klämringskopplingar sedan tidigare?
- Den där "nippeln på bilden" som inte ingår, vad gör den och är det något jag behöver?

Trevlig fredagkväll

Krilleman
Om du har anslutningskopplingar i PEX så kör med dom, då behöver du inte "inloppskopplingar". Men dom ska heta M22x dimensionen på din PEX.
"nippeln på bilden" är själva anslutningen som dels passar i radiatorn och som har korrekt anslutningsmutter mot kopplet. Det är inte samma gänga. Utan nippeln kan du ej ansluta från radiatorn till kopplet.

Dito - Skål! d^_^b

Och det fanns mer info i länken som du lagt upp förut på rinkaby, jag får inte fram den nu heller...

Krilleman
Nej, bara ena!

Nippel eller radiatorkopplingen är samma sak fast radiatorkopplingen tätar med en gummipackning som man ser på bild, nippel måste man använda lin och locher på!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.