22 957 läst ·
25 svar
23k läst
25 svar
Toalett vars vattenlås töms
Sida 1 av 2
Jag har problem med att mina två toaletters vattenlås töms i tid och otid.
Det sker helt utan förklaring och väldigt slumpartat. Det kan hända under arbetsdagen och när man kommer hem och öppnar ytterdörren så träffas man av avloppsstank. Mycket obehagligt.
Ingen som vi pratat med har kommit på någonting smart.
Någon här som har nån idé på vad problemet kan vara?
Tacksam för svar,
Anders
Det sker helt utan förklaring och väldigt slumpartat. Det kan hända under arbetsdagen och när man kommer hem och öppnar ytterdörren så träffas man av avloppsstank. Mycket obehagligt.
Ingen som vi pratat med har kommit på någonting smart.
Någon här som har nån idé på vad problemet kan vara?
Tacksam för svar,
Anders
stammen är väl för dåligt ventilerad?
@Blecktrumman: Jo, det var min tanke också, men så hade vi två VVS:are här som hade som lösning att tejpa för avluftrörsmynningen (eller vad det nu kan heta) på taket. Kändes helt bakvänt. Frågade dem om vad det hade för syfte, och de sa att den inte hade något syfte...
då kanske du ska välja nå mer kunniga personer som kan syna ditt system............lösningen lär knappast vara att sätta ventilationen ur spel.......
Töms alltså vattenlåsen utan anledning?
Menar du att det händer "av sig självt" under arbetsdagen medan hela familjen är borta och ingenting annat i huset genererar vattenflöden i avloppet (diskmaskin, tvättmaskin etc.)? Bor ni i fristående villa, eller finns det någon annan bostad inkopplad på gemensamma avloppsstammar (parhus, radhus, lägenheter...) som kan ge upphov till flöden i avloppet?
Är det bara toaletters vattenlås det händer i, eller även golvbrunnar och handfat? (Jag vet inte vad fenomenet beror på, men någon här kanske kan hjälpa dig att diagnosticera det om man vet precis vad som händer).
Menar du att det händer "av sig självt" under arbetsdagen medan hela familjen är borta och ingenting annat i huset genererar vattenflöden i avloppet (diskmaskin, tvättmaskin etc.)? Bor ni i fristående villa, eller finns det någon annan bostad inkopplad på gemensamma avloppsstammar (parhus, radhus, lägenheter...) som kan ge upphov till flöden i avloppet?
Är det bara toaletters vattenlås det händer i, eller även golvbrunnar och handfat? (Jag vet inte vad fenomenet beror på, men någon här kanske kan hjälpa dig att diagnosticera det om man vet precis vad som händer).
@b8q: Ja, det händer av sig självt, ingenting i huset genererar vattenflöden.
Vi bor i fristående villa där avloppet är kopplat till en gemensam infiltrationsanläggning (med tillhörande trekammarbrunn och dylikt) som delas av totalt 11 fastigheter.
Vi har bara märkt att det är i toaletternas vattenlås som det händer, då det är enklast att se där. Men det är möjligt att det kan vara samma problem i handfat och golvbrunnar. Vad jag kan minnas har lukt bara uppstått när toaletternas vattenlås har varit tömda.
Vi bor i fristående villa där avloppet är kopplat till en gemensam infiltrationsanläggning (med tillhörande trekammarbrunn och dylikt) som delas av totalt 11 fastigheter.
Vi har bara märkt att det är i toaletternas vattenlås som det händer, då det är enklast att se där. Men det är möjligt att det kan vara samma problem i handfat och golvbrunnar. Vad jag kan minnas har lukt bara uppstått när toaletternas vattenlås har varit tömda.
@Blecktrumman: Jag håller helt klart med dig. Vi har tidigare fått som svar från Myresjöhus att: "ibland händer sånt här, vi har ingen aning om varför". Myresjöhus har inte varit vidare sympatiska eller hjälpsamma när det gäller felsökning av detta eller andra problem vi har haft med huset. Bortförklaringar är de dock duktiga på.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ibland måste det in luft i ett avloppssystem, det är bara så. Är då den vanliga avluftningen tätt/tilltäppt så åker det in luft någon annanstans, t.ex. att dra vattenlåset tomt.
Protte
Protte
@prototypen: Precis min tanke. Vi hade problem både före och har fortfarande problem efter avluftningen täpptes till helt. Jag tycker att det borde tyda på att avluftningen redan från början var otillräcklig.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Dra upp en slang på taket och spola, kolla att det kommer ut i någon brunn också (spola inte i huset samtidigt).
Protte
Protte
Jag skulle börja med att undersöka toastolen. Allt tyder ju på att stolens vattenlös är otätt. Kan vara en tillverkningsfel. Ibland håller den tätt när något sk-t täpper till men ibland droppar vatten fritt ut i avloppet och nivå i vattenlåset sänks sakta. Används den under dagen så fylls vatten på men efter 8-10 timmar paus har den tömt sej tillräckligt för att det börjar lukta. Gissar att läckan är minimal och svår att hitta.
Om det inte finns någon avluftning så töms ett vattenlås direkt vid spolning och ej när toan står oanvänt.
Be dom huvudlösa vvs-are testa att byta toastolen. Hoppas det hjälper
gaia
Om det inte finns någon avluftning så töms ett vattenlås direkt vid spolning och ej när toan står oanvänt.
Be dom huvudlösa vvs-are testa att byta toastolen. Hoppas det hjälper
gaia
@gaia: Tror inte att det är "smygpunka" då det inte sker varje dag, utan slumpmässigt, ibland 2 gånger per vecka, ibland 1 gång i månaden. Våra arbetsdagar är ungefär samma längd. Dessutom känns det otroligt att samma tillverkningsfel finns på båda toalettstolarna.
Myresjöhus och VVS:arna vi hade med att göra trodde att det kunde vara nån typ av självsvängning/stående våg som bara drabbade vårt hus.
Myresjöhus och VVS:arna vi hade med att göra trodde att det kunde vara nån typ av självsvängning/stående våg som bara drabbade vårt hus.
No ja, samma fel i 2 wc stolar är ej troligt. Missade att det var 2 st.dalleboy skrev:@gaia: Tror inte att det är "smygpunka" då det inte sker varje dag, utan slumpmässigt, ibland 2 gånger per vecka, ibland 1 gång i månaden. Våra arbetsdagar är ungefär samma längd. Dessutom känns det otroligt att samma tillverkningsfel finns på båda toalettstolarna.
Hur ofta kommer slamsugningsbilen till er gemensamma brunn? Hänger det ihop? Ligger ditt hus lägre än brunnen så att din avloppsvatten mellanlandar i en pumpgrop och pumpas vidare vid en viss nivå ? Det måste ju finnas en bättre förklaring till den oregelbundet återkommande fel än "självsvängning och stående våg" ... om detta fenomenet överhuvudtaget kan finnas i avloppssammanhang
Nu rostar jag med andra på otillräckligt avluftning.
hoppas du hittar felet
gaia
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det måste vara ngt. fel på avluftningen. Antingen är det stopp i avluftningsröret, eller så kan dte vara en svacka på stamledningen om den går horisontellt någonstans mellan avluftningen och toan, om det då samlas vatten där så fungerar inte avluftningen.
En variant som dock kostar lite är att du tar dit en firma som kan filma rören. Felet du beskriver kan omöjligen uppstå om avluftningen fungerar, framförallt om det inträffar även när absolut inget flöde finns i avloppsrören. Då måste det vara ett sug från det gemensamma systemet, som skulle sugit in luft via er avluftning om den fungerat.
En variant som dock kostar lite är att du tar dit en firma som kan filma rören. Felet du beskriver kan omöjligen uppstå om avluftningen fungerar, framförallt om det inträffar även när absolut inget flöde finns i avloppsrören. Då måste det vara ett sug från det gemensamma systemet, som skulle sugit in luft via er avluftning om den fungerat.
Redigerat: