Måste bara få fråga, det här är avstängningsventilen för inkommande vatten till nybygget som nu är redo att slås på. Själva toppen ligger ju nu under en v-brunn, men det ser ut som att jag behöver någon sorts verktyg för detta, vad? :)
kran.jpg

Snailman
jag har sett nån va kille använda rörtång, själv använder jag två skiftnycklar modell större (biltema)

två eftersom det är lite trångt när man öppnat locket... använder alltså den ena för att vrida på den andra med...

Redigerat:
Ja det var det jag också tyckte, trångt under locket... men då kör jag på med skiftnycklarna :) Tack!

En tolvkanthylsa på ett spärrskaft med förlängare kan också fungera om man har lite tur med dimensionen på fyrkanten.

OT: den här ventilen är väl en del av kommunens installation, jag är osäker på om man som privatperson har rättighet att manövrera den på egen hand.

I "min" kommun får man inte manövrera dessa själv, utan det är VA-avdelningen som ska kontaktas. Detta ingår i avgiften och kostar inget.
Skulle man råka dra sönder ventilen så blir man ersättningsskyldig.

En sådan ventil i gatan som inte är nyinstallerad som denna låter man bli av det enkla skälet att det är rätt vanligt att dom rostat sönder och går av när man försöker manövrera dom. Givetvis är det då en fördel om det är vattenverket som drar av ventilen och inte du själv. Dyrt kan det bli..... I detta fallet är ju dock detta inte ett problem.

Så hade det garanterat varit (att man inte får manövrera dessa) om det varit kommunalt VA. Nu är det enskilt ute i bushen på gata i samfällighet. :)

Redigerat:
Krilleman
En vanlig fölängningsarm till ett spärrskaft funkar utmärkt! Fast man sätter den "upp och ner"
Den fyrkantiga delen som passar på spärrskaftet passar fint! Skruva med en rörtång, saker dom flesta har hemma!

Men som redan skrivet, låt kommunens vatten-service stänga och öppna ventilen, det blir billigare, om man inte har som du, samfällighet, man vet aldrig vad som händer... Det kan bli dyrt!

Men akuta tillfällen så skulle jag med prova och vrida även med kommunalt, då kan tipset med spärrskafts-förlängare komma väl till pass!

Redigerat:
Snailman
Det är nog olika från kommun till kommun, är nog lite opraktiskt att låta kommunen öppna och stänga den, då man ska provtrycka och då måste man ju manövrera den ett antal gånger... I min kommun är det ok att manövrera själv...

Snailman skrev:
Det är nog olika från kommun till kommun, är nog lite opraktiskt att låta kommunen öppna och stänga den, då man ska provtrycka och då måste man ju manövrera den ett antal gånger... I min kommun är det ok att manövrera själv...
Du har väl en avstängningsventill före och efter vattenmätaren som används till sådant? Om inte, skaffa en...!

Snailman
altså provtrycka skarven som man kopplar ihop sin egen ledning med den stump kommunen har dragit till ens tomtgräns...

• Gilla
ibkcad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.