Hur lägger man avlopp i en platta med frigolit under? Skall man dra avloppen rakt ner i makadambädden och skarva där eller skall man skära ut och lägga stammarna i frigoliten?

Sedan undrar jag var gränsen mellan bruna och gråa rör går, bruna skall väl användas "i marken", men var börjar den? Tacksam om någon kan förklara hur man lägger rören i platta på mark.

/Anders

Rören lägger man i grusbädden under cellplasten. Angående Grå/ röda rör finns det dom som kan det bättre än mig.

samma rör, bara färgen som skiljer. du kan lägga grått i backen också om du vill

Som jag fått det förklarat så är de gråa rören bättre på att stå emot varmvatten, de röda är bättre på att stå emot belastningen som blir när de är nergrävda. Det är därför det finns två olika slags rör. Däremot är ju dimensionerna desamma, så alla böjar och så passar ju hur som helst.

Jag har gjort så att allt som är under golvnivå är röda rör, ovanför grå. Sen blir det naturligtvis alltid någon bit som kommer precis i skarven, men där har oftast slumpen fått avgöra vad det blev för färg.

Krilleman
Röda är tjockare, gjorda för mark
Gråa är mer "inomhusavlopp"

Men följdfrågan blir ju då hur man lägger 75 i mark?! Finns ju bara i grått, summa sumarum, det går bra med båda! Men längre sträckor i backen, välj 110 markrör.

Skillnaden på röda och gråa rör (förutsatt att det är PVC mot PVC eller PP mot PP då som jämförs) är endast färgen, båda godkända för både inomhusförläggning och utomhusförläggning samt ingjutning!
Anledningen till att man lägger gråa rör inne och röda ute (där är förresten svaret )är helt enkelt att man ska se dom röda i mark när man gräver etc.

Man lägger inte 75 några längre sträckor utan bara som gren i till exempel ett badrum och inte i mark om man inte är ute och pular på sommarstugan och ska dra en spill-ledning från friggeboden.

Edit, kan slänga med en länk också om någon vill förkovra sig lite mer:
http://www.pipelife.se/se/

Redigerat:
Markrör (röda) typprovas mot normen EN 1401. Ett markrör behöver alltså inte kunna stå pall för någonting som inte nämns i denna norm.
Rör för inomhusavlopp (gråa) typprovas mot normen EN 1451. Denna norm ställer högre krav på temperaturtålighet än EN 1401, man ska kunna slå ut kokande potatisvatten direkt i avloppet utan att rören tar skada. Markrör anses inte behöva stå pall för detta eftersom de är avsedda att användas en bit bort från utslagsplatserna.
Hos premiumfabrikat (Pipelife, Wavin m.fl.) uppfyller oftast detaljerna högre krav än vad resp norm kräver, men jag skulle aldrig våga förutsätta att det gäller generellt.
Man får också betänka att de gråa rören finns i två olika användningsklasser, EN 1451 B resp EN 1451 BD, där B-rören inte får förläggas i mark öht. Byggvaruhus av typ Bauhaus/Hornbach säljer enligt min erfarenhet endast gråa rör av B-typ. Dessa är alltså INTE godkända för förläggning i mark.

Då är det alltså som jag skrev tidigare, röda rör är hållfasta, gråa tål varmvatten. Om man inte har uttrycklig garanti för att just de rör man arbetar med är utbytbara, så gäller röda under mark, gråa över mark.

Ok, tackar för klargörandena. Då gör jag som så att jag drar värmetåliga gråa rör 75 mm för pentryavlopp och golvbrunn dusch samt 50mm för avlopp handfat rakt ner och kopplar ihop dom med en horisontell stam, så byter jag till rött utanför plattans kant där det ändå är en rörskarv. och där potatisvattnet förhoppningsvis svalnat en smula.

/Anders

Krilleman
Kan du undvika 50mm i plattan så gör det! 75 är mycket bättre! Även till kök, GB och tvättställ.

Gör rätt från början!

Ok, 3 x 75 mm rakt ner är ju inget prolem. Får väl täta med pannkitt om det inte finns övergångar 75mm -> 50mm som brukar vara standard på diskbänksavlopp.

/Anders

Har hört att röda rör inte tål uv strålning så bra därför man ska ha grå rör där solen kan komma åt dom men vet inte om det stämmer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.