14 436 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
REMS Eco-Press - tång för handpressning?
Sida 1 av 2
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Någon som använt denna presstång http://www.rems.de/radial-press-jointing/manual-radial-press/rems-eco-press.aspx
Jag hittar inte mycket information om den vilket presstryck man kan uppnå och vilket som kopplingarna kräver heller för den delen. Är den (utväxlingen) för klen för att pressa normala kopparkopplingar typ storlek 15 eller 22.
Någon som nyttjat en sådan och vet om det är något att hänga i julgranen. Vore faktiskt ganska smidigt att köpa på sig ett eget pressverktyg och inte behöva ringa dyra rörisen för varenda litet jobb.
Jag hittar inte mycket information om den vilket presstryck man kan uppnå och vilket som kopplingarna kräver heller för den delen. Är den (utväxlingen) för klen för att pressa normala kopparkopplingar typ storlek 15 eller 22.
Någon som nyttjat en sådan och vet om det är något att hänga i julgranen. Vore faktiskt ganska smidigt att köpa på sig ett eget pressverktyg och inte behöva ringa dyra rörisen för varenda litet jobb.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Jag har använt mapress handpressverktyg. En bit ner på sidan: http://geberit.se/web/appl/se/wcmsse.nsf/pages/prod-fors-mapr-50
Funkar fint, fast det krävs ett par "pumpningar" innan käften nyper ihop helt. Någon slags hydralkolv man trycker i olja i för varje gång. Vi var inne på en EX-klassad industri när vi inte fick ha elverktyg, vi två som utförde jobbet pumpade upp armarna regält den sommaren! Dessutom var det uteslutande rostfri press på köpet!
Jag vet inte vad geberits manuella kostar, men den är OK om man har lite armstyrka.
Har du fått någon prisuppgift på remsen?
Funkar fint, fast det krävs ett par "pumpningar" innan käften nyper ihop helt. Någon slags hydralkolv man trycker i olja i för varje gång. Vi var inne på en EX-klassad industri när vi inte fick ha elverktyg, vi två som utförde jobbet pumpade upp armarna regält den sommaren! Dessutom var det uteslutande rostfri press på köpet!
Jag vet inte vad geberits manuella kostar, men den är OK om man har lite armstyrka.
Har du fått någon prisuppgift på remsen?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
http://www.remstools.co.uk/rems/Rems_Eco_Press.html Alltså drygt en tusenlapp plus frakt, inte alls farligt tycker jag. Varje back kostar ju minst lika mycket.
Naturligtvis låter ju en hydraulisk utväxling betydligt bättre. Men den verkar inte lätt att hitta...Någon som vet?
Naturligtvis låter ju en hydraulisk utväxling betydligt bättre. Men den verkar inte lätt att hitta...Någon som vet?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Mapressverktyget kostar 3X vad en REMS minipress gör, svindyr. http://www.sanitaerprofi.at/_DIVERS...ress-Presswerkzeug-MFP2-MP90523::8016475.html Inget att tjäna pengar på snarare bara just att man klarar ATEX-direktivet i EX-klassad miljö. Det får jag lägga ned direkt, min börs springer och gömmer sig när sådana summor kommer på tal.
Brukar Cramo hyra ut pressverktyg? Jag har kollat med lite andra uthyrningsfirmor, men de har inte.
Brukar Cramo hyra ut pressverktyg? Jag har kollat med lite andra uthyrningsfirmor, men de har inte.
Cramo i Jönköping hyr inte ut press verktyg, och ingen annan häller av de stora uthyrnings firmorna här omkring.norrbottenstorpet skrev:Mapressverktyget kostar 3X vad en REMS minipress gör, svindyr. [länk] Inget att tjäna pengar på snarare bara just att man klarar ATEX-direktivet i EX-klassad miljö. Det får jag lägga ned direkt, min börs springer och gömmer sig när sådana summor kommer på tal.
Har ni ett företag att hyra mot så funkar www.calvan.se bra! Dom har allt och lite till. Tror inte privatpersoner får hyra men jag vet inte.
Jag ringde Ridgid för några år sedan, de skickade mig till Abatic Maskin i Ulvsunda (Stockholm). Numera heter de Tools och jag tror att det fortfarande går att hyra pressverktyg där.
Men det kostar ju ett par hundralappar per dag. Ett handpressverktyg är ju ganska överkomligt. Annars tycker jag att en elpress med några backar av okänd kvalitet kostar runt 6000 på blocket, men då är det alltid Rems, aldrig Ridgid.
Men det kostar ju ett par hundralappar per dag. Ett handpressverktyg är ju ganska överkomligt. Annars tycker jag att en elpress med några backar av okänd kvalitet kostar runt 6000 på blocket, men då är det alltid Rems, aldrig Ridgid.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Smurfen72: Löda, är inte det väldigt svårt att garantera täthet när man aldrig gjort det tidigare (inte direkt samma som att löda elektronik).
Någon som vet vilket tryck man behöver applicera för "normala" koppar-rörs-press-kopplingar?
Någon som vet vilket tryck man behöver applicera för "normala" koppar-rörs-press-kopplingar?
Det är otroligt lätt att löda kopparrör ska hålla en snabbkurs nu. Putsa röret och detaljen med speciel putsduk så det blir rent, applicera pasta montera detaljerna värm med gasolflaska typ vallamodel ett vekt rör 10mm behöver inte värmas länge kanske 15 sec ett grövre rör 28 mm behöver kanske 30 sec tryck lodet mot spalten men lodet ska inte vara i lågan röret ska vara så varmt att det smälter ändå. Smälter det inte så värm mera jag brukar om det är grova rör försöka värma runt om men det behövs egentligen inte. Lodet lägger man på från ett håll det lägger sig runt hela röret ändå. Pasta lod och duk kan du köpa på rinkaby rör eller hos en rörkrökare gå in på rinkabyrör och kolla prisskillnaden på detaljer har dom inte i huvet men det brukar röra sig ungefär skarv klämkoppling 100kr skarv pressad 50kr löd skarv 10 kr man behöver inte göra stort jobb förrän du tjänat in grejerna. Elektronik är betydligt svårare att löda lätt att ha sönder grejer om man värmer för mycket tex.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för tipsen, även om vi är lite off topic, ställer jag en följdfråga. Syftar du på mjuka eller hårda lod? Det skiljer ganska mycket i smälttemperatur mellan dem (250/300 till 700 grader). http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1213 Skiljer det också då i hållfasthet efter applicering? Vid 700 grader är känns det som en uppenbar brandrisk, att man verkligen ska tänka sig för var man löder... :Ssmurfen72 skrev:Det är otroligt lätt att löda kopparrör ska hålla en snabbkurs nu. Putsa röret och detaljen med speciel putsduk så det blir rent, applicera pasta montera detaljerna värm med gasolflaska typ vallamodel ett vekt rör 10mm behöver inte värmas länge kanske 15 sec ett grövre rör 28 mm behöver kanske 30 sec tryck lodet mot spalten men lodet ska inte vara i lågan röret ska vara så varmt att det smälter ändå. Smälter det inte så värm mera jag brukar om det är grova rör försöka värma runt om men det behövs egentligen inte. Lodet lägger man på från ett håll det lägger sig runt hela röret ändå. Pasta lod och duk kan du köpa på rinkaby rör eller hos en rörkrökare gå in på rinkabyrör och kolla prisskillnaden på detaljer har dom inte i huvet men det brukar röra sig ungefär skarv klämkoppling 100kr skarv pressad 50kr löd skarv 10 kr man behöver inte göra stort jobb förrän du tjänat in grejerna. Elektronik är betydligt svårare att löda lätt att ha sönder grejer om man värmer för mycket tex.
Kör press om du inte har lött förut och känner dig osäker, samt om det är trä i närheten.
Det låter jävla lätt att löda, och det är det, om man har känslan för det. Men brandrisken brukar för det mesta leda in på anann metod.
Grannen höll på med storrenovering och då var det en "fusk-röris" där ( han jobbade inte som röris men hade utbildat sig en gång i tiden)
Rätt som det var när han lödde i källaren, på väggen vid en gren för tvättmaskin o bänkblandare så blev det hål i taket. Värmen steg ju uppåt..
Tur att det var storrenovering så det fanns en motorsåg inne, och vattenslang i närheten. Vi sågade upp ett 2x2 m hål i köksgovlet för att va säkra på att det inte brann i spånet.
Och nej, det var inte jag som lödde, jag är lysmask..
Det låter jävla lätt att löda, och det är det, om man har känslan för det. Men brandrisken brukar för det mesta leda in på anann metod.
Grannen höll på med storrenovering och då var det en "fusk-röris" där ( han jobbade inte som röris men hade utbildat sig en gång i tiden)
Rätt som det var när han lödde i källaren, på väggen vid en gren för tvättmaskin o bänkblandare så blev det hål i taket. Värmen steg ju uppåt..
Tur att det var storrenovering så det fanns en motorsåg inne, och vattenslang i närheten. Vi sågade upp ett 2x2 m hål i köksgovlet för att va säkra på att det inte brann i spånet.
Och nej, det var inte jag som lödde, jag är lysmask..
Man måste helt klart ha koll på brandrisken men ofta kan man löda detaljerna ute och montera med skruvkoppel på plats för man har ju ofta tex ventiler som sitter med klämring om man löder mot brandfarligt material kan man lägga en bit minerit eller en plåt emellan det blir inte så varmt när man löder med gasol men tänk på att röret leder värme. Ska man dra lite grann kan man ju faktiskt köpa klämringskoppel fast dom är ju nästan dubbelt så dyra som presskopplingar och ca 10 gånger så dyra som en löd koppling