Vatten & Avlopp
prototypen: Har du nu fått det tätt så verkar det som om det fungerar. Protte
pelleullberg: Var inne hos comfort, men dom sa att det inte gick... Sopor! Får fråga vidare. /Pelle
Strip: [citat] Bedrägeri är väl kanske att överdriva lite? Ska man ha dåligt samvete om man dricker en pepsi på stan och pinkar hemma i det kommunala avloppet? :P Har inte vissa kommuner separata taxor för vatten respektive avlopp? Så att man betalar per volym för vatten och per schablon för avlopp? Har "hört" det nånstans...
bajen4: Mycket snack om VVs i forumet.....undrar om det beror sig på att rörisar är så j-vla svindyra pga att dom kan ta hutlöst betalt ! Girgheten ligger där och lurar,har ju jobbat ihop med en röris i många år och fått se och höra ett och annat.Bara vad gäller matrialkostnader stooooor skillnad på grossist priset och kundpriser. Till kunden nackdel såklart ,ofta tjänar man lika mycket
MagnusSt: Här i kommunen kontrollerade de bara att man han hade trekammarbrunn samt att luckan var över ett visst minimimått. Infiltrationsdelen brydde de sig inte om alls. Avloppet kontrollerades av slamtömmaren i samband med slamtömning.
Lemon 2010: Tack för svaren. GuldgrävarLasse fick sig några extra slantar i fickan. Det hade bara blivit 10 sek billigare på någon av webshopparna då fraktkostnaden blev så stor... Jag skulle ha en JetKoppling klass C. Den skulle Lasse i stuvsta ha 270 sek för... klass b på horbach kostade 192... klass c hos vvs partner 169 sek... Det finns grader i pris helvetet också Tack för hjälpen med tips
Gabbe1: Gör det verkligen någon skillnad att ha 50mm golvbrunn eller att ha en 75mm brunn och direkt en övergång till 50mm? Vad skulle kunna bli sämre med den senare lösningen? Möjligen blir det en liten extra kant eftersom det blir en skarv extra. Sen vet jag att många anser att 50mm till golvbrunnar är i minsta laget, men när det gäller att korsa ett bjälklag så skulle jag val 50mm alla
Saxpy: Jag ska krypa ner i gropen imorgon och kolla vad det är för kopplingar på den så kanske vi kan reda ut vad den borde kosta.
Krilleman: Pexen är billigare och utbytbar. Jag skulle lagt pex, följ byggarätts råd så blir det bra! 15mm eller 16mm räcker bra till kök!
-MH-: Kan man ellee bör man spola rent kall/varmvattenrören? Har satt dit ett fikter för att få bort partiklar nu. Varje gång man stänger av vattnet och får on luft i systemet, så fåe man med sig massa skit och partiklar (rostflagor?), och ibland kan det nästa sätta igen vissa delar. Genom att jucka av/på brukar det gå att få bort det värsta. Som sagt, tror det är massa skit i rören.
Patrick E: Vad är det för pump du har? Sitter den uppe vid hydroforen? Ejektorpump? En ejektorpump känns igen på att den har två slangar som går ner i borrhålet. Kan du se vattennivån i hydroforen? Ändrar den sig när pumpen går? Vad är tryckströmbrytaren inställd på för start resp stopptryck? Ev kan det vara något skit i ejektorn nere i borrhålet eller i bottenventilen om det är en vanlig
Emra7759: Nåja, då är den ju igång igen i alla fall! Grattis till det! :) Själv hittar jag inte ens den röda knapp-liknande saken. Även grannen har varit över och analyserar utan att hitta någon knapp, överhettningsskydd eller dylikt. Börjar tro det blir en ny varmvattenberedare... :(
karl oskar: ett exempel http://www.rund.se/bild/s_755?4e1c0bc05e851
karl oskar: köp för vad du gör inte ett kolfilter. Du har 2.5mg järn/l du kan faktiskt kika på beg filter för att komplettera med ny massa. hur häftig pump har du? ungefär minutliter på den har du hydrofor?
dadid: Gjutjärnsröret är nu kapat med diamantblad på tigersåg.. De nya plaströren är på plats.
allenilsson: Jag tycker att det låter som om du skulle må väl av att sätta in avluftning. Har du för långt till närmsta luftning så suger spillvattnet luft genom vattenlåset när det rinner genom avloppsröret. Dvs då kluckar det i vattenlåset.
LGMP: [citat] Men är det inte lite märkligt att vi hade samma rör i 5 år innan renoveringen utan att någonsin rengöra och hade inga luktproblem.Medan nu har vi haft samma rör i 2 år och luktproblem i 1,5 av dessa år...
Avemo: En vattenpump blir inte mer komplicerad än man gör den. Efter två år i huset kollade jag nyligen trycket i hydropressen för första gången. Kommer det vatten ur kranen är jag nöjd. Skulle pumpen gå kontinuerligt så skulle jag höra det och tro att något var fel. Likaså skulle jag tro att något var fel om det slutade komma vatten ur kranen. Tills dess tror jag att allt är bra. Jag
tbear: Ja, eller om man kunde blåsa i någon slags gas som gick att spåra så skulle man kunna se var den sipprar upp.
SkaneErik: Tyget kommer hänga sträckt över hela, det kommer alltså inte vara gardiner framför ett fönster utan bara "tyg på väggen". Tyget är 140 cm brett och så kommer det alltså sticka ut ca 5 cm stång på varje sida som jag antingen kommer hänga på hakar eller borra igenom och hänga på krokar, det har jag inte bestämt än hur det blir
mullbi: Ok, jag sågar ut så de kommer i rätt nivå. Tack så mycket för svaren!
Stefan_B: Tack för svaret. Jag har faktiskt tänkt tanken att ett 160 mm rör skulle kunna bygga igen mer på sikt pga att det blir mindre "skjuts" i det. Kanske inte tänkte så fel då.:)
Fral: Hej undrar om det är nån som vet vad dom olika färgkoderna betyder för dom olika slangarna? såg att det fanns röda,blåa,gråa m,m.. Vad ska man ha till tappvatten för ingjutning tex,?
JerreEssberg: Jopp, det är just så. Iom att det inte finns några backventiler i blandaren kan ett tryckfall på kallvattensidan göra att varmvattnet går tillbaka i kallvattenledningen om spaken står i läge "ljummet" och maskinen inte tappar på vatten. Varit och felsökt sånna fel mer än en gång och då har det varit nån som kopplat en bänkdiskmaskin på diskbänksblandaren eller en tvättmaskin
Patrick E: Hej, ja om du kan mäta spänningen på den sidan av tryckströmbrytaren (dosan med fjädrar och skruvar) så kan du mäta om det ligger spänning ut mot pumpen hela tiden. Gör det det är förmodligen tryckströmbrytaren trasig. Normalt ska det inte finnas spänning ut mot pumpen när trycket nått upp till inställt stopptryck. Var försiktig och är du osäker ta hjälp av någon när du ska
annerborn: Ja, jag kommer vara tvungen att koppla loss backventilen i sjön