6 686 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Hjälp.Vattnet försvinner
Lämpligen använder du Gummikabel-Undervattenskabel med 2,5 mm2 area. Är det en en-fas eller tre-fas pump? Beroende på vilket kan du välja mellan art nr 1461 eller 1436.
Fram till borrhålet behöver du jordkabel 1477.
Du behöver också skarvhylsa för att skarva gummikablen vid anslutningen till pumpen. Följ instruktionen till punkt och pricka för att få det tätt.
För att skarva jordkablen med gummkabeln uppe vid marken kan du använda en vanlig kopplningsdosa för el som är godkänd för utomhusbruk.
Kör försiktigt i snöyran.
Fram till borrhålet behöver du jordkabel 1477.
Du behöver också skarvhylsa för att skarva gummikablen vid anslutningen till pumpen. Följ instruktionen till punkt och pricka för att få det tätt.
För att skarva jordkablen med gummkabeln uppe vid marken kan du använda en vanlig kopplningsdosa för el som är godkänd för utomhusbruk.
Kör försiktigt i snöyran.
Ok ska kolla detta under helgen.Men du menar alltså att man har en kabel ner i borrhålet och en annan in till hydropressen (i mitt fall)? Och dessa skarvas vid borrhålet eller inne eller ute vid borrhålet?Trodde man behövde en kabel som gick från pumpen ända in till hydropressen.Att det var samma hela vägen alltså.Fick svar från pumpverkstan i dag.Deras pupar hette Ebara.Skulle visst va nått stort pumpmärke i Europa men jag har aldrig hört talas om det vilket ioförsig inte säger så mycket..Han trodde dock att den skulle räcka eftersom pumpen inte skulle ända ner.Den gick till typ 60 m.Men han hade skickat med offert på en större oxå.Hur djupt ner brukar man skicka dem?Förresten så är Grundfosen en 1 fas.
Tina
Tina
Tack Patrik nu tror jag att jag fått svar på de mesta.Hoppas nu bara allt håller ett tag till..
Har inte bestämt hur jag ska göra än.Jobbarkompisen tycker jag bara ska ta upp och göra rent ejektorn sen låta det va.Tycker nog att pumpen är lite gammal även om den fortrfarande funkar.Får väl se hur det blir.
Tack än en gång.
Nu ska jag starta en tråd om hur man byter ut en inbyggnadsugn
Ha de Tina
Har inte bestämt hur jag ska göra än.Jobbarkompisen tycker jag bara ska ta upp och göra rent ejektorn sen låta det va.Tycker nog att pumpen är lite gammal även om den fortrfarande funkar.Får väl se hur det blir.
Tack än en gång.
Nu ska jag starta en tråd om hur man byter ut en inbyggnadsugn
Ha de Tina
Uppföljning...
Tänkte berätta vad som hänt på vattenfronten sen sist.I somras hade jag en grävare i trädgården som letade ( mao GRÄVDE) i 20 timmar efter källan.1 meter från väggen alldeles under markstenen låg den.INTE 5 meter ut som vi trodde..Metalldetektorn gav utslag på all möjlig skit i backen men inte på järnröret till källan.Satt ett plastlock på järn röret!!! I vilket fall som helst så har det gått bra med vattnet tills i helgen.Då försvann vattnet flera ggr så då fick det va bra.Hade hit rörmokaren och man drog upp typ 60m slibbig slang och en ännu slibbigare ejektor.Kom en kille och spolade ren källan.Röris tyckte det gick ganska bra att dra upp ( 3 gubbar och en bil ) slangarna så vi bestämde att försöka skicka ner en dränkbar.Gick bra som tur var.Så nu har jag en alldeles ny o fin vatten anläggning som ska fungera i många år framöver.Fast Tomten blir nog lite fattig i år..
Ha de alla glada..
Tina
Tänkte berätta vad som hänt på vattenfronten sen sist.I somras hade jag en grävare i trädgården som letade ( mao GRÄVDE) i 20 timmar efter källan.1 meter från väggen alldeles under markstenen låg den.INTE 5 meter ut som vi trodde..Metalldetektorn gav utslag på all möjlig skit i backen men inte på järnröret till källan.Satt ett plastlock på järn röret!!! I vilket fall som helst så har det gått bra med vattnet tills i helgen.Då försvann vattnet flera ggr så då fick det va bra.Hade hit rörmokaren och man drog upp typ 60m slibbig slang och en ännu slibbigare ejektor.Kom en kille och spolade ren källan.Röris tyckte det gick ganska bra att dra upp ( 3 gubbar och en bil ) slangarna så vi bestämde att försöka skicka ner en dränkbar.Gick bra som tur var.Så nu har jag en alldeles ny o fin vatten anläggning som ska fungera i många år framöver.Fast Tomten blir nog lite fattig i år..
Ha de alla glada..
Tina
Klicka här för att svara