E
ensamvarg: Hopp hopp
6 svar · 3,9k läst
I
ingemar_o: du kanske har som mig gamla vattenrör ? gamlarör kan/brukar ha avlagringar så att det knappt kommer vatten igenom dom
4 svar · 13,3k läst
·
B
BigGitt: [citat] Ja. Precis. Jag dummar mig flr ofta. För lite SÖK ... :)
4 svar · 12,3k läst
P
ppalm: backventil till avloppet
3 svar · 3,8k läst
·
P
Staffans2000
Staffans2000: Detta fjantande med fall på avloppsrör är rena lapprin. Följande gäller -minimifall 1%, inget annat! Staffan
1 svar · 4,4k läst
P
Pumptekniker: Du har alltså en ejektorpump? Två slangar från brunnen/borrhålet? Isf är ersättningspumpen en Grundfos CR DW
3 svar · 5,4k läst
ama3282
ama3282: Nu har vi äntligen kommit i gång med att bygga vår anläggning. Vi är 10 hushåll som har gemensamt avlopp och vi håller just nu på att gräva systemet samt bygga hus med minireningsverk. Följ projektet på http://villanshojd.blogspot.com/
0 svar · 2,7k läst
G
Glimra: Det fungerar inte... Får göra ett nytt försök med att hitta någon vvs'are. Men tack för hjälpen!
5 svar · 3,6k läst
C
ChrisMarie: När min far köpte huset på 50-talet så gjorde han stora renoveringar. Men det finns ingen dokumentation på det. (Och säkerligen ingen giltig villaförsäkring heller...) Måste man bevisa för försäkringsbolaget att el- vatten och avlopp bytts vid en viss tidpunkt och hur gör man det i så fall? Alla ni här på forumet som lägger och byter rör själva - hur dokumenteras det? Men ni
5 svar · 3,8k läst
Taxen
Taxen: Kanske det finns nåt liknande på en bänkmaskin. http://www.hobbyman.se/reparera-din-trasiga-diskmaskin-sjalv/
3 svar · 2,1k läst
M
micke4711: Hmm OK, kanske kan jag bara ta loss igen och grada av rören för att få in hylsan. Ni har naturligtvis rätt -- det är inte godset som är tjockare längre in utan röravskäraren som skapat en invändig kant.
7 svar · 2,2k läst
blackadder
blackadder: tack!
14 svar · 3,1k läst
·
T
tomasbovinder: Tack för goda råd!
2 svar · 9,6k läst
D
decadurabol: Givetvis blev det vanlig dubbelklamma 4 cc och 12-16 cm var det jag kom framtill själv. :) Tack för svaren. Sen den mystiska sjukdomen kapfrossa får vi ta en annan gång.
3 svar · 4,9k läst
S
sengångaren: Jag har försökt få reda på hur illa det är med radioaktiviteten men inte lyckats få något helt tillfredsställande svar. Vad man dock verkar vara överens om är att filtermassan blir radioaktiv och att det i nuläget inte finns några regler för hur den ska hanteras. Finska strålsäkerhetsmyndigheten har gjort an massa studier på radioaktivitet i dricksvatten, då bl a uran. Titta in
10 svar · 7,6k läst
Cheever
Cheever: Jag kan ge dig det korta svaret, nej. Med en liten brasklapp om det har dykt upp något nytt på marknaden som inte kommit till min kännedom.
1 svar · 4,3k läst
C
cem77: Om utrymme finns kan du ju göra som man gjorde med pelarna till Ölandsbron. Antingen bygger du en invändig form eller gräver rent och bygger en form på utsidan. Lämna lämpligt avstånd till nuvarande betong, 7-8cm? och för mitt i detta utrymme ner en armering av något slag. Häll sen i betong och du har gjutit dig en ny homogen betongvägg. Om du vill tömma brunnen är det väl
2 svar · 2,2k läst
S
sporthoj: Är det någon som har erfarenhet av ett Baga kompakt UF, posetiva eller negativa? :(:(
0 svar · 1,2k läst
T
timme: Hej, Har för mig att kommunens handläggare gör en slutbesiktning innan det tas i drift, för att säkerställa att allt överensstämmer med ansökan. Så det finns säkert mer info att hämta på miljökontoret om deras slutbesiktning. Min erfarenhet är att man får bättre svar om man ställer rätt frågor. Jag hade väntat med att dricka vattnet tills jag fått provsvaret. Har själv haft
1 svar · 1,6k läst
J
Jenzza: Den är för liten för att avlufta ett helt hus.
4 svar · 4,5k läst
IngemarB
IngemarB: Måste erkänna att jag trodde lösningen var mera komplicerad än så. Men precis som Larson så kärnfullt uttrycker det "bara att rensa längre ner".. precis så var det. Jag hade hällt vatten direkt ner i golvavloppet tidigare, men även om jag tyckte avloppet tog undan så räckte det tydligen inte. När jag spolat med tryck och hett vatten med en trädgårdsslang några minuter och dragit
2 svar · 19,2k läst
·
Dahlgren79
Dahlgren79: Renoveringen av badrummet är inte gjord av någon firma, utan "fackmannamässigt utfört" av en kompis till ägarna till huset. Och jag har inte sett någon dokumentation eller bilder på hur arbetet har fortgått, så jag vet inte hur stora möjligheter jag har att försäkra badrummet ändå. Ska prata med mitt försäkringsbolag imorgon och fråga hur det ställer sig till det hela när vi
2 svar · 4,8k läst
T
tobest: Tack snälla. Äntligen vågade jag med lite våld vrida på den..och upptäckte som du säger att det var en "skyddskåpa". Tack för snabbt svar.
2 svar · 1,5k läst
D
danbanan2: Öppna luckan och spada ur för hand. Jag är även nyfiken på vad en så grov konstruktion kan va så!
3 svar · 3,3k läst
P
pbengtsson: Nyare vattenlås till diskbänkar har upp till 4 anslutningar, kolla om du kan byta vattenlåset till ett sådant. Tvätt och diskmaskiner kan vara kinkiga om utloppen är trånga, så den gröna klämda slangen hade inte funkat med en ny maskin utan att det blivit en felkod.
3 svar · 5,9k läst
M
magnu: Tja, Galvat järnskrot brukar man ryka av, för att man ska kunna använda det till stål. Men jag har en stark känsla av att du inte uppnår de temperaturerna i ditt värmesystem. Men åter till ditt problem. Galv är något som förbrukas och när galven är slut, börjar det rosta. Zinken är helt kompatibel med ditt värmesystem, den genererar inga galvaniska strömmar som gör att rören
3 svar · 4,0k läst
B
bumpas: Ok, nu är även varmvattenberedaren ok igen. Efter en lååång stund tog jag mina fem minuter och beställde materialet och fick ny insats. Nu är vattnet varmt igen och trycket fin-fint. På köpen lärde jag mig hur jag tappade den på lättaste sätt, att ingen sagt att tryckventilen också kan tappa, det är ju guld :-) Tack för all hjälp!! Björn
14 svar · 5,7k läst
·
N
norrbottenstorpet: Väcker gammal tråd. Jag har inte gjort något åt problemet ännu, men i höst blir det troligen andra rörmockerijobb hursom, så dags att handla kanske? Men en tanke slog mig, hur enkelt är konstruktionen egentligen på denna "avluftare special"? Är det någon som vet hur den är uppbyggd på insidan? Från utsidan ser det ju ut som ett rostfritt expensionskärl med en automatavluftare på
6 svar · 5,7k läst
B
BigGitt: [citat] Tackar tackar tackar. Det var bara att dra upp.
7 svar · 3,3k läst
·
rogge_vvs
rogge_vvs: Stenkista är en väl beprövad metod.
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.