Har precis bytt handfat i badrummet, köpte ett paket med "allt" på Cheapy som hette Gelia/Norma. Blandare och bottenventil (pop-up) är Gelia Aero. Har inte kopplat in blandaren ännu, håller fortfarande på med bottenventilen...får den inte att sitta tätt! Har t.o.m. varit och bytt och fått ny häromdagen. Man behöver ju inte vara Einstein för att skruva fast en enkel bottenventil, men vad krävs för att få den tät då? :(

Upptill i vasken är den tät såtillvida att om jag stänger ventilen och häller vatten i handfatet så händer inget = det är tätt. Men när jag öppnar och låter vattnet rinna ut, alt har öppen ventil och häller vatten i vasken med kanna så läcker det vatten undertill, dvs mellan porslinet och "underröret" som man skruvar fast med. Jag misstänker att problemet kan bero på att det inte finns någon tätning (gummiring?) mellan vask och "skruv", för det är där det läcker.

Jag har sett andra ventiler som har gummipackning även undertill. Så vad gör jag? Meningslöst att byta igen, men kan jag kräva en packning i alla fall? Eller bara köpa en packning någon annanstans? Har optimera nästgårds i så fall. Eller skulle det räcka att skruva av ventilen ("underröret") igen och sätta en sträng silikon och sen skruva fast allt igen?

Nu har jag googlat runt och vad jag kan se ska det finnas en packning även under vasken, dvs till underdelen av bottenventilen. Jag får väl gå bort till Optimera och se vad de har...

De jag har sett innehåller en packning även till underdelen.

jag hare iofs likannde problem trots packning undertill när jag monterade bottenventil till vårt nya Westerberg handfat, det är gjort i gjumarmor, och just ytan där ventilen skall täta är där de fyllt på gjutmassa, så den ytan är inte lika jämn som de ytor som legat mot gjutformen.

Det blev tätt efter att packningen fått lite "hjälp" av en silikonsträng.

Jag tror att en sådan packning finns att köpa lös, eller så köper du en lämplig rördel av vita avloppsrör, en del av de delarna innehåller en packning som borde vara av lämplig diameter.

hempularen skrev:
De jag har sett innehåller en packning även till underdelen.

jag hare iofs likannde problem trots packning undertill när jag monterade bottenventil till vårt nya Westerberg handfat, det är gjort i gjumarmor, och just ytan där ventilen skall täta är där de fyllt på gjutmassa, så den ytan är inte lika jämn som de ytor som legat mot gjutformen.

Det blev tätt efter att packningen fått lite "hjälp" av en silikonsträng.
Ok, ska tänka på det och lägga lite silikon med. :)

hempularen skrev:
Jag tror att en sådan packning finns att köpa lös, eller så köper du en lämplig rördel av vita avloppsrör, en del av de delarna innehåller en packning som borde vara av lämplig diameter.
Ska klä på mig och barnen nu och gå bort och se vad de har. :)

Nu har jag satt på en packning + silikon och allt funkar som det ska, inget läckage. Har monterat på nya vattenlåssatsen med och testat = UA. Nu ska jag bara installera nya blandaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.