Vatten & Avlopp
nickep: lödskarvar är väl sällan ett problem, en korrekt utför skarv är att betrakta som homogen alltså ca dubbelt så tjockt gods än övriga rören, däremot slits det i skarpa vinklar där vattnet nöter bort material med tiden. /N
myrstack: Använd tex denna som finns tex i 28x25R så går du vidare med vad du önskar. Om det är normal rostfri koppling använder du en klämringskoppling, ofta utan stödhylsa så godstjockleken i materialet från vvb är kraftigare än ett normalt kopparör. Dock borde de stå i beskrivningen av din beredare exakt vad som gäller
byggarätt: Det man ska göra är att lägga sten magasinet så att man har en rensbrunn först sedan låter man röret gå in i stenmagasinet
Krilleman: sigro har både 160cc och 40cc http://www.sigro.se/sv/mora-Mora/mora-tvagreppsblandare.php?group=prod_prod_grp-s1/461
DjAlbert: Vi bytte för några år sen, nog sisodär 10 år sen nu, avlopp in till villan. Innan bytet hade vi betongrör som satt sig här o där, och även hade en stor inväxning så där fick vi skära två ggr/år sista två årsen, samt även rensa med fjäder flera ggr i månden sista halvåert. Sista månaden stod maskin i källaren med fjädern liggande i golvbrunnen, rensade därigenom då
joflopp: Det är onödigt mycket vatten i förhållande till urin. En del urin och åtta delar vatten är en bra blandning. Det får man exempelvis med den ejektortank som Separett har och den använder jag själv ute i vår stuga med gott resultat. I realiteten blir det lite mer än åtta delar vatten eftersom man häller i lite vatten för att spola i toaletten. Urintanken innehåller aldrig enbart urin
crippledkasketeer: tänkte bara meddela att jag efter 7 sorger och 14 förbannelser fick liv i pumpen. fyllde på vatten i sugslangen och i pumphuset och sen började den spotta och fräsa och pumpa ut svart vatten. efter ca 30 min spolande var vattnet sig själv igen och smakade dessutom godare än tidigare:) Tack för tipsen mvh Johan
Bofflan: [citat] Vill även jag veta. Avloppet måste ligga VÄLDIGT grunt ifall det skall frysa där snön ligger. Jag vet om vattenledningar som ligger på 60cm i göteborg och har klarat de här djävulsvintrarna vi haft nu det sista.
eviljava: Köp eller låna en regeldetektor. Dessa brukar kunna känna av elledningar och metall. Ger den utslag på ett specifikt ställe kan man ju försöka undvika att borra där. Vattenledningarna är ju ganska hårda (även om folk har lyckats borra sönder sådana också), men när det gäller elrören är jag av uppfattningen att det är mycket enklare att råka borra sönder dem.
Nimajneb: [citat] Nja, vart det inte an tankevurpa till där med tredje decimalen;)
CalleBanton: Hyr en sommarstuga och sedan några veckor har det luktat illa inne på toaletten. Gick därför och undersökte latrinkomposten (där vi också slänger matrester), och den mår inte särskilt bra. Det är en sån där rund variant med två korgar. På något sätt har det tagit stopp i systemet, för korgarna är båda under vatten och det är en sorglig syn (och lukt). Jag har egentligen ingen
byggarätt: Pumpen behöver vatten i sin impeller så att det blir tätt så det räcker med att du har en slang stump med avstängning och koppling så att du kan fylla vatten bakvägen samtidigt som du startar och sedan koppla in din ordinarie slang.
myrstack: Ett alternativ borde väl vara att fylla upp systemet med vatten och med hjälp av lämplig manometer vid normalt driftstryck se om trycket hålls uppe. Har du en elpanna eller liknande brukar ju dessa vara inbyggda. Samtidigt som du fyllt på gäller det att köra okulärbesiktning på samtliga element och krypa runt och inspektera de ledningar som går att se. Kör du tryckluft borde du likaså
Patrick E: Det borde finnas en backventil i anslutning till pumpen nere i borrhålet. Den kan vara inbyggd i pumpen eller sitta separat, men den kan vara trasig och inte hålla tätt när trycket är högt. Om det finns en avstängning mellan hydrofor och pump kan du testa om så är fallet genom att stänga ventilen. Sjunker inte trycket så är det något fel nere i borrhålet som gör att vatten läcker
jesper@fordson: Ja tillför luft för allt i världen. Främst när det är växter i så kan det finnas tråkiga gaser. Finns folk som stykit med i grundare brunnar än det. På jobbet har vi gas och syremätare när vi går ner i brunnar och dom varnar i drygt hälften av brunnarna.
Pelle-Pelle: Jag antar att du har fungerande avloppsluftning, men lyfter ändå upp frågan.
Krilleman: När man har linat ett gäng mässingsdelar under stress utan repning och varit lat och tänkt att det löser sig endå, men nej. Gängan blir för glatt. Gör om och gör rätt... Det brukar lösa problemet med lätt repning!
erber: :DÄven blinda hönor hittar ett korn ibland! Nu ska bara ge sig på att se vad man ska beställa för vinklar och skarvar och hur mycket cu-rör. Det brukar vara det svåra.
peterlindahl: kanonsnällt av Er att engagera er i mitt dilemma. Jag skulle självklart ha sparat mitt gamla blandarfäste, men i allt riv o min okunskap så trodde jag att blandarfäste självklart skulle finnas att köpa i rörbutikerna. Men ack vad jag bedrog mig... Kommer ni på något så låt mig veta tack!
Precious: Hej alla användare av detta fantastiska forum:) I väntan på kommunalt avlopp (går inte så fort som utlovat) lever vi med en gammal stenkista. Problemet är: I perioder så blir det totalstopp i avloppet (dusch, diskhon och diskmaskin). Det som funkar är att: I källaren från tvättmaskin rinner det undan som det ska, och det rinner undan i stenkistan. Frågan är: kan vädret påverka
Helioz: Förmodligen kondens eller en koppling som behöver dras åt lite. Den gröna färgen kommer från kopparoxid/ärg från kopparledningarna alt. mässingskopplingarna.
Helioz: Jag gjorde som du tänkte fast genom en låg krypgrund med 2 st böjar på runt 90 grader. Silvertejpade fast 4 st 16mm Alupex på 1 st 15mm prisol och drog igenom ca 10m utan större problem. Men då var inte prisolen fäst någonstans och det var ganska gott om utrymme.
GullanH: Problemet var att bergöglorna låg på landet så jag kunde inte mäta innan jag köpte borren. Ytterdiametern var 16 mm men när kilen stoppas i så blir den såklart större. Jajamän, här finns det gott om Bauhaus :-)
martin_skold: Krilleman stödjer min egna linje, jag ville bara kolla andra alternativ i min osäkerhet. (Mao jag söker till någon svarar det jag önskar..) tack allihop, nu ska jag gå o mura:)
bepatient: Märker att jag misslyckades med länkningen! http://img289.imagevenue.com/img.php?image=531530103_IMAG0130_122_93lo.jpg Alltså, är det detta som är nivåbehållaren?
kevlargurra: [citat] Jag vet inte varför det står 07:09, borde vara typ 8:09, han kom vid 7.30 typ och var väl klar 30 min senare typ...
Krilleman: Lägg upp en bild på termostatventilen för att lättare få korrekt svar.
blackadder: Spontant skulle jag väl säga rakt ner i fördelaren, om den inte ligger för nära taket. Men ligger avloppsröret bredvid så kan du ju släppa ner fördelaren såpass att det går att komma åt alternativt koppla ihop RIR med fördelaren innan du kopplar fördelaren med mataren.
lordi: Jo, överhettningsskyddet ska lösa ut om termostaten är trasig, vilket den är i detta fallet. Använd inte beredaren, speciellt inte om du tycker att "den buktar ut". Det kan vara risk för att den sprängs! Skruva inte i säkringarna igen! Hör med firman som ska montera bergvärmeanläggningen om inte de har en begagnad beredare som de kan ställa dit provisoriskt. Annars går termostaten