Hjälp i Augusti ska det dras fram kommunalt vatten och avlopp i byn där jag bor,
Jag är enda fastigheten som har källare och måste pumpa mitt avlopp upp till anslutningspunkten vid tomtgräns .. Skulle behöva hjälp och tips på olika Pumpstationer/gropar som bara är att gräva ner och kräver minimial underhåll .

Varit i kontakt med tekniska kontoret och där fick jag kalla handen dom utalar sig inte om olika märken och pumpar .

MVH Mikael

Mina föräldrar hade i huset de bodde i en pumpanläggning från Skandinavisk kommunalteknik. Pumpen funkade bra under de 10 som de hade den. Vid ett tillfälle var det något fel och då kom de med en utbytespump.
http://www.kommunalteknik.se/
Sedan finns ITT Flygt som också är stora och funnits på marknaden länge.

Jag har en enkel lösning i mitt sommarhus där jag pumpar upp avloppsvatten till en trekammarbrunn. Huset ligger precis vid vattnet så det var omöjligt att fixa fall. Jag har en glasfibertank på 600 liter som allt avlopp hamnar i. I tanken sitter en gjutjärnspump med vippa, egentligen en gödselpump för lantbruk. Pumen skickar sedan vattnet i en 40 mm PEM slang upp till en fördelningsbrunn och därifrån med fall till trekammarbrunnen. Pumpen finns både med och utan kniv, jag kör utan kniv och det funkar bra. Det går ju dock inte att spola ner vad som helst... Som sagt, billig lösning som funkat i 6 år nu. Blev tom godkänd av kommunen vid anläggnignen 2006.

Har spenderat eftermidagen åt att leta pumpar och ringa runt till olika firmor för priser .
Den pumpen du pratar om Patrick E var inte billig men den verkar smidig.
Flygt micropac 7g byger på självfal från pumpen står det i brochyren ja laddade hem i dag .
Men efter att ja lyckats jaga tag på VA ansvarig i kommunen fick ja reda på att en Tuggerpump i ett slutet betong rör eller plast rör e godkänt helt plötsligt så ja tror det får bli den lösningen .

Ingen pumpstation bygger på självfall från stationen, möjligen till.

Akta er för en pumpstation som heter LPS2000. Jag använder den till ett tryckavlopp. Enbart pumpen kostar 25000 kr men den tål inte stopp på utloppet. Det finns ingen övertrycksventil utan pumpen pajar istället. Tycker det är dåligt att en så dyr pump inte har någon typ övertrycksskydd. Stopp kan det alltid bli. För min del råkade jag stänga en kran, det kostade drygt 8000 kr att reparera.

Arbetar (iofs "bara" som eltekniker") sedan 20 år på reningsverk och har kopplat in 150-200 pumpstationer från http://www.kommunalteknik.se/. De är dyra men driftsäkra och underhållsfria. Har aldrig varit med om att de pajar om man glömmer att öppna ventilen på trycksidan (händer ibland vid drifttagning) . Däremot kan man få sig en rejäl dusch när packningen sticker.
Nackdelen med konventionella pumpstationer (typ Flygt) är att det oftast styrs med någon form av vippa och därmed måste rengöras med jämna mellanrum.

Det var Kommunalteknik som förklarade för mig att pumpen inte tål stopp. Det var precis så som Du förklarar som hände för mig då jag hade haft upp pumpen.... missade att öppna kran och packningen hoppade ur sitt läge.... sedan dröjde bara några dagar tills larmet gick. Hade upp pumpen för vi hade indikation på att det pumpade undan dåligt, men den larmade inte. Egentligen pressade Kommunalteknik mig på att utloppsledningen hade frusit någon gång under vintern men jag är nästan helt säker på att det inte hänt. Dom inriktade helt på att jag hade gjort något fel, lite tråkigt bemötande. Jag känner inte många som har denna pump men tre av dessa har pajat innan 10 års ålder, min hade gått 400 tim och var 5 år.

Låter inte alltför kul att bli bemött på det sättet :(
Kan tycka att de borde vara lite mer tillmötesgående och pumpen borde väl rimligen ha larmat om ledningen var frusen eftersom den då inte kan få undan vattnet?

• Gilla
JBL89
  • Laddar…
Det som händer med LPS-pumpar som går mot stängd ventil är att gummistatorn runt skruven/rotorn slit ut och pumpen pumpar sämre och sämre.
Jag arbetar med pumpar dagligen och det är inga större fel på LPS, men skulle jag installera en station åt mig själv skulle jag inte satsa på en sådan.

Jag skulle inte välja en Flygt DX då vi haft en del kullagerproblem med dom.
Möjligen en Flygt 3045....

Måste ha lite mer info av dig om jag ska kunna hjälpa dig, lyfthöjd? längd?
Jag skulle iaf välja vippstyrning då det är ganska driftsäkert, väljer man en nivågivare så sitter man i skiten om den havererar, med vippor kan man alltid få hjälp av en elektriker och koppla resterande vippor så att anläggningen fungerar tillfälligt.

Redigerat:
Hänger på här, vad är det man behöver veta inför inköp av pumpstation? Vill ha en med bra kvalitet, hellre än lågt pris. Vad skulle Pumpteknikern välja, och varför?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.