Byggahus.se

Toa med avloppspump

1. E
    Medlem Nivå 1
    Jag vill ha åsikter och erfarenheter kring toalett med kvarn/pump.

Jag håller på och ska renovera tvättstugan i källaren och ska komplettera med toalett. Det finns idag en dusch.

Jag har bilat upp avloppet från duschen och konstaterat att det är ett 75 mm avlopp, efter bilning ytterligare 1 meter mot vad jag trodde var stammen märker jag att avloppet inte alls går som jag trodde utan att jag troligen får bila mig flera rum bort för att möta stammen och detta tycker jag inte verkar intressant i förhållande till arbetet. Sedan kanske jag har bilat en bra bit ytterligare för att upptäcka mera problem.

Min rörmokare sa att ett alternativ är att ansluta en toalett med kvarn/pump till mitt 75 mm rör. Jag undrar nu och vill ha erfarenheter och synpunkter på dessa. Fungerar det bra? Låter mycket? Luktar det?

Tacksam för många svar!

2. L
    Medlem Nivå 2
    dom låter som en microvågsugn,
    kostar kring en 4000.
    luktar gör det inte.
    det brukar ske olyckort med dessa om inte rörern är ordentligt klammarade.det blir ganska bra tryck när den pumpar och ibland trycker det isär rördelarna, ett knep kan vara att användea rördelar som går att limma.

3. L
    Medlem Nivå 2
    dom fungerar kanonbra

4. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för detta. Det låter tryggt.

Jag måste ta detta i ställning till hur mycket det är värt att bila upp ytterligare 4-5 meter mot stammen varvid jag passerar under 3 väggar och möter på vägen 2 avlopp ytterligare med 75 mm rör som då måste skarvas på det nya. Har jag otur måste jag byta ännu mer då jag inte vet hur det ser ut förräns jag öppnar upp.

Toa + pump blir då ca 5 000:- dyrare än vanlig toalett men visst det kostar några kronor att bila ytterligare med rör, murning, damm överallt osv så merkostnaden kanske blir 3 500-4 000:-.

Så vad hade ni andra gjort? Installerat toa med pump eller lagt ner tid och energi på att bila?

Måste man öppna pumpen och rengöra ofta? Enligt Saniflo är den nästan underhållsfri?

5. E
    Medlem Nivå 1
    Ingen mer som har några tips eller erfarenheter innan jag eventuellt beställer en toalett + Saniflo pump hos min rörmokare?

Jag har fått pris på totalt 7000:- inkl moms och då kan jag även koppla handfatet till pumpen så jag slipper bila något alls till det rummet.

6. Kuterlite
    Medlem Nivå 1
    På de anläggningar med pump/Kvarn jag sett har de funkat utmärkt och de är en bra lösning för den som har för litet avlopp eller ett avlopp som ligger högre i nivå till WC. Därimot finns de massor av S.K fritidshus som har 75 rör till WC-stolarna. Även om det inte är att rekomendera.

7. L
    Medlem Nivå 3
    Var rören som du bilade upp i bra skick. Var så fallet så tycker jag att en toa med kvarn är ett vettigt alternativ. Var rören däremot dåliga så är frågan om det inte är vettigare att fortsätta att bila och byta ut dessa.

8. E
    Medlem Nivå 1
    Hej Lobo69 och ni andra

Rören under plattan är av vit plast från 1967 och ser mycket fräscha ut. Vad tror ni om såna? Måste vara känsligare om man haft gjutjärn?

Detta gör att jag också känner att extrakostnaden på ca 4000:- kanske inte är så mycket i sammanhanget mot att bila vidare.

9. L
    Medlem Nivå 3
    Jag hade bilat vidare. De första generationerna av plaströr har det varit vissa problem med. Plasten blir spröd och mer eller mindre smulas i sönder.

10. H
    Medlem Nivå 1

Toalett med avlopspump

Hej !

11. S
    Medlem · Nivå 6
    har sett kvarnar kopplat till toa med endast 32 mm rör oxå och med 40 mm så 75 ska ju duga länge.. men jag hade inte velat rensa den om den skulle sluta mala/kvarna....