P
Ur väggen kommer ett 15mm kopparrör, ett för kallt och ett för varmt som jag skall koppla en IKEA blandare http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20085041/ till.

På 15mm röret sitter en koppling med utvändiga gängor som är gjord för att koppla vidare mer 15mm rör (nu sitter det dock ett "skruvlock" på)

Frågan blir då hur skall jag koppla på blandaren från IKEA som har mindre rör till mina kopplingar som sitter på 15mm rören?
I beskrivningen står det "Anslutningsslangar med 3/8" koppling medföljer. Längd: 60 cm."

du får muffa ner det från 15mm ½ ner till 10 mm 3/8 tror jag det är.. har aldrig installerat en ikea blandare sletit bort ett par stycken . och varje gång förundras jag hur ska man renovera dom. Om du inte vet hur man gör bör du faktist anlita en fackman det är värt pengarna det blir rätt direkt och du blir säkert nöjd... .

P
systemfel skrev:
du får muffa ner det från 15mm ½ ner till 10 mm 3/8 tror jag det är.. har aldrig installerat en ikea blandare sletit bort ett par stycken . och varje gång förundras jag hur ska man renovera dom. Om du inte vet hur man gör bör du faktist anlita en fackman det är värt pengarna det blir rätt direkt och du blir säkert nöjd... .
Hur menar du med muffa ner?
Det borde väl finnas en koppling som går att sätta på de utvändiga gängorna på 15mm röret och som minskas ned till 10 mm och som går att sätta på 10 mm rören?
Tyvärr hittar jag ingen sådan koppling, finns det?

Dadde skrev:
Det borde väl finnas en koppling som går att sätta på de utvändiga gängorna på 15mm röret och som minskas ned till 10 mm och som går att sätta på 10 mm rören?
Tyvärr hittar jag ingen sådan koppling, finns det?
Är det 4136 på Rinkaby Rör du söker?
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1010&bestnr=4136

Det var nog det han sökte glöm inte använda gäng tätning till gängorna typ lin och locker pasta eller gängtejp.... rörnippel hette det .. så många namn det finns ehheh

Nja Ikeas blandare har inte 10 mm anslutning vad jag vet, utan 3/8" (R10) med löpande mutter och planpackning. Alltså behövs en övergång mellan 15mm rör till 3/8" utvändig gänga.
Gängtejp eller dylikt behövs ej om planpackning samt klämringskoppling används

• Gilla
151515
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.