7 008 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Hus från -64, byta alla rör till radiatorer?
Sida 1 av 2
Hej!
Budar på ett hus i dagsläget från 1964 med vattenburen värme och fjärrvärme. Om det blir köp så undrar jag om man ska byta alla rör som går i väggar och golv i dagsläget? Är det overkill? Jag har aldrig hört om någon som gjort det och en googling gjorde mig inte klokare heller.. Tacksam för svar!
Budar på ett hus i dagsläget från 1964 med vattenburen värme och fjärrvärme. Om det blir köp så undrar jag om man ska byta alla rör som går i väggar och golv i dagsläget? Är det overkill? Jag har aldrig hört om någon som gjort det och en googling gjorde mig inte klokare heller.. Tacksam för svar!
Vid ett element har jag sett en gammal fuktskada, ska försöka ta reda på varför den uppkommit och hur den åtgärdats, men det väckte frågor. Rören är runt 50 år vilket jag förstått är den uppskattade livslängden som det SKA hålla, sen kanske det håller längre.
Det är KANSKE jag hänger upp mig på, samt att om man ändå ska renovera, byta alla golv, isolera på väggar, nya badrum, då vore det ju jäkligt trist om det brister ett rör i väggen bakom tätskiktet, eller under den nylagda fiskbensparketten. Överreagerar/analyserar jag? Jag skulle mer än gärna bara gilla läget, är det nåt som folk räknar med att försäkringsbolaget tar?
Det är KANSKE jag hänger upp mig på, samt att om man ändå ska renovera, byta alla golv, isolera på väggar, nya badrum, då vore det ju jäkligt trist om det brister ett rör i väggen bakom tätskiktet, eller under den nylagda fiskbensparketten. Överreagerar/analyserar jag? Jag skulle mer än gärna bara gilla läget, är det nåt som folk räknar med att försäkringsbolaget tar?
Ja, det är väl så jag tänker med, men drar mig ändå lite, blir väl att läsa på! Mellan tummen och pekfinger, vad kan det tänkas kosta på ett hus på 150 kvadrat 1 och en halv plan? 12 radiatorer, 2 badrum samt kök? Svår fråga men skulle uppskatta ett svar.
Är inte rören dåliga så är det inget måste, möjligtvis "kännslan" att det e nytt överallt kan göra att man sover lite extra gott.... sen är det ett argument vid försäljning.
Mycket beror ju på hur systemet är skött igenom åren. Jag kapade i mina värmerör för att ändra om lite i källaren. De är snart 80 år gamla och i skick som nya.
Men jag har också sett system som är helt igenrostade efter 20 år pga att man fyllt på systemet för ofta.
Men jag har också sett system som är helt igenrostade efter 20 år pga att man fyllt på systemet för ofta.
Jag tror att läckorna kommit från droppande vred. Har ett hus från 1936 där det droppade från flera vred när vi köpte huset. Har bytt till termostatventiler.
Visst är det illa om man får en vattenskada, men det är en "begränsad" volym i systemet och inte att jämföra med ett läckage i varm eller kallvatten. Jag kommer inte att riva upp halva huset förrän jag ser behovet. Vid enplan med källare kanske det går med rimlig insats, men vid tvåplans blir det tungt.
Visst är det illa om man får en vattenskada, men det är en "begränsad" volym i systemet och inte att jämföra med ett läckage i varm eller kallvatten. Jag kommer inte att riva upp halva huset förrän jag ser behovet. Vid enplan med källare kanske det går med rimlig insats, men vid tvåplans blir det tungt.