Vi har en ny borrad brunn (ca 6 månader gammal) som fungerar så att vi blåser vatten ur borrhålet till en omkringliggande brunn ("tät cementtank"), därifrån vattnet sedan går till en hydrofor. Då vi skickade vatten på analys visade det sig att det är otjänligt pga höga halter bakterier. Vi pumpade ur vattnet ur brunnen och kunde se att det verkar som om det tränger in ytvatten i en skarv mellan betongringarna. Vattnet i brunnen var grumligt och missfärgat men vattnet som kommer från borrhålet ser betydligt bättre ut.
Nu har vi även tagit ett prov på borrhålsvattnet, som vi precis fått resultaten från. Det vattnet är tjänligt med avseende på bakterier. Dock har vi 300 cfu/ml "mikroorganismer vid 22 grader C" och 5 cfu/ml koliforma bakterier och jag har läst att man inte ska acceptera några bakterier alls om man har borrad brunn, vet dock inte om det syftar på att man inte ska acceptera "tjänligt med anmärkning" eller om det är nolltolerans mot bakterier. Jag har också läst att i en ny brunn (vet inte om det syftar på borrad eller grävd) så kan det vara en hel del av "mikroorganismer vid 22 grader" i början. Räknas vår brunn fortfarande som ny när det gäller detta med mikroorganismerna?
Vattnet är dock "tjänligt med anmärkning" ur estetisk och teknisk synpunkt, pga turbiditet (11 FNU), lukt (rengöringsmedel) och hårdhet (15 dH).
Vad gäller lukten har jag inte själv luktat på det, har ingen aning om varför det skulle lukta rengöringsmedel?
När det gäller första provet hade vi 12 FNU och trodde att det berodde på all smuts som kommer in med ytvattnet, plus att vi hade mycket järn (1,7 mg/l). Nu hade vi dock 11 FNU från borrhålet och bara 0,01 mg/l järn så vi vet inte vad turbiditeten beror på. Kan det bero på att brunnen är så pass ny eller borde det ha gått över vid det här laget?
(har också läst att turbiditet kan bero på lera, hur vet man om det är lera som orsakar turbiditeten?)
Jag hade också för mig att höga järnhalter beror på grundvattnets egenskaper, inte på inträngande ytvatten, men det kanske kan komma järn med ytvattnet också?
Orsaken till alla mina frågor är att vi vill veta att allt är ok med vattnet från borrhålet innan vi börjar åtgärda brunnen och täta den, för är inte borrhålsvattnet ok så hjälper det ju inte att täta brunnen.