4 911 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Koppla vattenutkastare under diskbänk?
När vi bygger om köket så hade vi tänkt att även komplettera med en ny vattenutkastare vid altanen som då lämligt hamnade där nya diskbänkskåpet står. Planen var att sätta en T-koppling på kallvattnet i diskbänkskåpet och koppla in vattenutkastaren där. Som jag har fattat det så har detta varit en ganska vanligt förekommande lösning.
Men hur skall man tolka de nya reglerna i "säkert vatten"? En strikta tolkning är att man bör undvika sådana kopplingar då det inte finns golvbrunn i närheten.
Undviker man denna typ av inkopplingar idag?
Ett alternativ kan vara att koppla in vattenutkastaren på diskmaskinsanslutningen, då har man i alla fall möjligheten att stänga av.
Men hur skall man tolka de nya reglerna i "säkert vatten"? En strikta tolkning är att man bör undvika sådana kopplingar då det inte finns golvbrunn i närheten.
Undviker man denna typ av inkopplingar idag?
Ett alternativ kan vara att koppla in vattenutkastaren på diskmaskinsanslutningen, då har man i alla fall möjligheten att stänga av.
Köp en riktig utkastare för utomhusbruk för den stänger vattnet på in sidan av väggen i ditt skåp för att inte frysa sönder på vintern där emellan kopplar som vanligt t.koppling och rörbit.Med andra ord ingen koppling i väggen.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Disclaimer: Jag spekulerar och har inte fakta i detta fallet.
Självklart bör du ju välja en utkastare med självtömning, men det är väl underförstått. Men det kan väl inte vara några problem att det finns en T-koppling under diskbänken (var det egentligen det frågan handlade om)? Där finns ju alltid kopplingar av något slag, dels till kökskranen och ofta också till diskmaskinen. Jag har förvisso hört tolkningar att utrymmet under skåpet ska kopplas till avlopp för att kunna "hantera spill", bla i byggfuskarna. Men huruvida detta är en korrekt tolkning av säkert vatten låter jag vara osagt. Oavsett kan knappast en T-koppling i sig under diskbänk vara något problem.
Självklart bör du ju välja en utkastare med självtömning, men det är väl underförstått. Men det kan väl inte vara några problem att det finns en T-koppling under diskbänken (var det egentligen det frågan handlade om)? Där finns ju alltid kopplingar av något slag, dels till kökskranen och ofta också till diskmaskinen. Jag har förvisso hört tolkningar att utrymmet under skåpet ska kopplas till avlopp för att kunna "hantera spill", bla i byggfuskarna. Men huruvida detta är en korrekt tolkning av säkert vatten låter jag vara osagt. Oavsett kan knappast en T-koppling i sig under diskbänk vara något problem.
Betydligt mer problem med diverse rangliga avloppsrör i plast under diskbänken. Kan läcka lite varje gång folk spolar i diskhon och det upptäcks inte förrens det börjar lukta mer illa än hushållsavfallet. Bra att kontrollera under diskbänken samtidigt som diskhon töms på vattnet ett par gånger per år...
Risken med vattenutkastare än väl främst om det blir jättekallt ute och metallen leder in kyla så det fryser i rören på insidan. Om mycket stora mängder kallvatten ska ut i trädgårdslangen kan det även bildas lite kondensvatten på insidan under sommaren.
Risken med vattenutkastare än väl främst om det blir jättekallt ute och metallen leder in kyla så det fryser i rören på insidan. Om mycket stora mängder kallvatten ska ut i trädgårdslangen kan det även bildas lite kondensvatten på insidan under sommaren.
Klicka här för att svara