23 081 läst ·
15 svar
23k läst
15 svar
koppla ihop 110mm plaströr med "muff" änden på ett 150 betongrör?
Sida 1 av 2
Som rubriken lyder så skulle jag behöva koppla ihop ett 110mm plaströr med ett 150mm gammalt betongrör på muff sidan. Yttermåttet på röret är ca 270mm, Nån som har några ider på hur man kan lösa det? går det att stoppa det innuti och gjuta på något sätt?
Kapa av det och skarva med en typ fernco är inte ett aktuellt alternativ då röret ligger väldigt nära husväggen, och skulle då hamna under / utanför husväggen.
Kapa av det och skarva med en typ fernco är inte ett aktuellt alternativ då röret ligger väldigt nära husväggen, och skulle då hamna under / utanför husväggen.
Redigerat:
Vet inte om det går när det är så stor skillnad mellan rören. Normalt verkar man sätta en gummiring på plaströrsmuffen som sedan trycks in i betongrörsmuffen. Se sidan 14 i denna handbok från Uponor.
Vad rekomenderas att använda vid gjutning då?? Tidigare var det ett betongrör på ca 80mm innerdiameter som var ingjutet i det röret. men har fått bort så pass mycket att ett 110 plaströr går in i det nu iaf.
Fernco-kopplingar är rätt dyra jämfört med att skjuta in röret i betongen och bara gjuta igen glipan så skjut du in röret och smeta igen med bruk eller betong.
Lyfter frågan efter ca ett år.
Varför ska man lägga cement på röret? Cementen är väl ingen tillförlitlig tätning?
Anledningen till att jag frågr är att jag själv funderar på att göra detta. Jag har möjlighet att trycka in röret två meter och ett avloppssystem ska väl ha ett rimligt fall, så två meter måste väl räcka?
Varför ska man lägga cement på röret? Cementen är väl ingen tillförlitlig tätning?
Anledningen till att jag frågr är att jag själv funderar på att göra detta. Jag har möjlighet att trycka in röret två meter och ett avloppssystem ska väl ha ett rimligt fall, så två meter måste väl räcka?
Det finns risk att fyllmassorna åker in i avloppet om du inte tätar med något.
Sen rasar marken ovanför ner när du klipper gräset. Och då sitter bokstavligt talat i skiten...
Sen rasar marken ovanför ner när du klipper gräset. Och då sitter bokstavligt talat i skiten...
Jag var nog lite otydlig. Jag ska trycka in ett plaströr 110mm i ett betongrör som går från badrummet, under källarplattan och vidare. Röret kan tryckas in två meter vilket borde räcka då det bör vara fall i rätt riktning. Fråga, räcker två meter och ska man hälla på lite cement för att röret ska sitta fast, men som sagt cementen lär ju inte hålla tätt om det skulle rinna bakvägen. Men som sagt två meter bör ju räcka?
Tja, duger det inte med att bara sticka in röret? Ska sedan i framtiden gå på det befintliga plaströret och förtsätta med stambytet när det är dags för renovering av det rummet.
Plaströret kommer alltså att gå ut under väggen så att jag kan gå på med nya rör vid nästa renovering. Kan också tillägga att det kommer inte att bli lätt att få på en muff på det gamla röret. Det ligger väldigt dumt till så det absolut lättaste är om jag bara kan trä i röret.
Plaströret kommer alltså att gå ut under väggen så att jag kan gå på med nya rör vid nästa renovering. Kan också tillägga att det kommer inte att bli lätt att få på en muff på det gamla röret. Det ligger väldigt dumt till så det absolut lättaste är om jag bara kan trä i röret.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Betong /bruk har en väldig förmåga att sitta fast även på plast.
Med 2 meter instick så skulle jag lita påbetong.
Protte
Med 2 meter instick så skulle jag lita påbetong.
Protte
Ja, det känns ju inte som att det kommer rinna bakåt på två meters instick, men det är ju lite svårt att få det bomtätt med betong, speciellt under röret.
Hur mycket ska ett avlopp "falla" i normala fall?
Hur mycket ska ett avlopp "falla" i normala fall?
Redigerat:
Såg att det fanns en lösning för just detta på Bauhaus när jag tittade. Dvs inte en gummikoppling utan en sån med markrör. Dvs 110m markrör till betongrör koppling.
Här fanns det redan tydligen =)
http://www.byggahus.se/forum/vatten...rgang-110mm-plast-till-150-betong-avlopp.html
Här fanns det redan tydligen =)
http://www.byggahus.se/forum/vatten...rgang-110mm-plast-till-150-betong-avlopp.html