Hej!

Jag har en tomt ute i ett litet villaområde där kommun gått in och dömt ut nästan alla avlopp i området. Dom kom då med ett förslag om en vatten och avlopps-samfällighet som då skulle göra det billigare för oss. Vi fick då betala en "mycket förmånlig" anslutningsavgift mot att vi stod för stamledningen in i området själva.
Till ledningen var vi även tvungna att installera avlopps-kvarnar och pumpar för att pumpa ut avloppet över en kulle längre fram innan det fick självfall.
Nu funkar det för dom 2 första på ledningen, jag är den 3e (men har inte byggt något ännu, tomten står tom), den 4e på ledningen får inte ut sitt avlopp med annat än att min ventil står öppen..
Vi grävde upp min tomtanslutning och såg att där ligger T-kopplingar i avloppet istället för Y-kopplingar. Så åter till kommunen som inte vet någonting. Till en början kunde dom inte avgöra hur kraftig pump vi skulle ha: "det borde räcka med 11 meter tryckkraft, eftersom kullen är 10 meter" fick vi som svar. Det slutade med 32 meter.
Nu kan dom inte avgöra om det är rätt eller fel att det sitter T-koppling på avloppet. Kan T-kopplingarna vara orsaken till stopp i ledningen? Och hur går man vidare när kommunen inte kan svara på om det är rätt eller fel?

Mvh Thomas

T eller Y spelar inte någon större roll, däremot var din ventil sitter monterad.
Är det på sticket till dig, eller på ledningen mot kullen? Det senare helt fel.
Är det riktiga pumpgropar eller något hemmabygge? Behövs backventil i pumpgropen annars trycker grannens pump ner i din.

Det är riktiga pumpar med backventil och dom sitter på sticket. Jag har dock inte monterat något på mitt stick ännu eftersom jag inte börjat bygga huset, men jag vill att det ska fungera innan jag börjar bygga

Vart sitter ventilen då? Förstod inte riktigt biten med att det endast funderar när ventilen är öppen. Låter udda.
Vad är det för slang? 32/40/50mm

Jo stammledningen går utanför tomtgränns med stick ut till varje tomt där det sitter en ventil i ändan på sticket. dom 2 första hushållen får ut sitt avlopp men inte den 4e. Men den 4e har öppnat min ventil så hans avlopp går rakt ut i marken via min ventil (jag har ingen back-ventil monterad ännu). Slangen är 50 har jag för mig. Hoppas du fick en bättre förklaring :)

Din ventil ska ju definitivt inte vara öppen. då får du all "skit" i din rörgrav.
Låter som det sitter en ventil till mellan de två första, och era stick.
Alt så är hans pump för klen, och orkar inte driva på hela vägen.

Entreprenören måste veta hur det är kopplat, och säkerligen finns det ritningar på detta. (Om komunen är huvudman/entreprenör)

Hur är det löst med avluftning?

det är inte lagligt att köra avloppsvattnet rakt ut det är dryga böter på det. Jag hänger inte riktigt med på hur du menar att anläggniingen är uppbyggd men som jag tolkar det så är där stopp i röret mellan 2an och 3av 4an. Hade dom byggt det seriöst så hade ni haft vars en ledning ut. låter kul om någons backventil går sönder då fyller dom andra deras grop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.