Har fått ett riktigt dåligt flöde i avloppet i köket. Detta hände även förra vintern 2-3 gånger, sedan funkar allt bra, utan någon speciell åtgärd från min sida.

Om jag följer avluftningen från taket så kommer toa+handfat+dusch på vid översta våningen. På nedervåningen kommer även toa och tvättmaskin på. Sedan, någonstans under platten kommer avloppet från köket på.

Jag har aldrig märkt av något dåligt flöde vare sig i badrummet eller tvättstugan. Men helt plötsligt stannar bara flödet upp i köket. Om jag lyfter lite på anslutningen till den gamla gjutjärnsstammen längst ner i bilden (så att luft kommer in/ut) så rinner vattnet i diskhon undan kvickt som attan. Diskmaskinen är ju också kopplad dit men jag har aldrig märkt att det fylls på i diskhon när diskmaskinen kastar ut vatten. EDIT: stod och tittade på när diskmaskinen gick (kul hobby) och jo, det svämmar ju över då också.

Är det avluftningen som är problemet? Att köksavloppet har lång väg till själva avluftningen? Eller kan det istället vara något fel med IKEAs vattenlås? Vad bör vara mina första åtgärder? Ringa röris direkt?

Tacksam för hjälp.

• IMAG0142.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan tillägga att när det väl har runnit undan med det dåliga flödet så kluckar det en hel del också. Om det är till någon hjälp.

Det är tätt i avloppet nånstans, jag har hafft samma problem

Som larsson r skriver du har nästan stopp i avloppet. Så det enda att göra är att skaffa en rensspiral eller ta dit en rörmokare som redan har en rensspiral. Typ Art.nr: 450035 på Jula.
Använd inte "propplösare" det brukar ge mer problem än det löser.

elmont skrev:
Som larsson r skriver du har nästan stopp i avloppet. Så det enda att göra är att skaffa en rensspiral eller ta dit en rörmokare som redan har en rensspiral. Typ Art.nr: 450035 på Jula.
Använd inte "propplösare" det brukar ge mer problem än det löser.
Var förbi Jula och köpte rensspiralen. Gojsade runt en hel del i röret. Provade sedan att spola. Det rann undan lite fortare men det fylldes fortfarande på i diskhon. Sen helt plötsligt sa det bara swoosh, "proppen" gick bokstavligen ur.

Tack för tipset, larsson och elmont!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.