Hej, har precis hyrt hem en bil-maskin och ska bila upp golvet ca 4 meter och ta bort den gamla gjutjärnsstammen. Då jag ändå ska renovera om rummet så tänkte jag att det är lika bra att ta med sig stammen innan man gör iordning rummet. Ska senare skarva på plaströret på den befintliga gjutjärnsstammen som jag senare ska ta bort, tar som sagt ett rum i taget:)

Är det något man bör tänka på? Några vanliga fällor??

Mvh

Använd inte 90 graders böjar vågrätt utan ta två 45 graders för att 90 blir för snävt.

Många säger att det inte ska spela någon roll så länge man inte pratar om vertikala rör, men jag brukar ändå försöka lägga alla rör så att muffarna är "uppströms", för vid skarvarna måste ju då vattnet ta sig "uppåt" mot gummipackningen för att kunna läcka ut. Känns bättre att minimera riskerna för läckage på alla sätt man kan.

Japp, jag köpte en en "större" krök, alltså inte 90 grader, då säljare så att det lätt blir stopp, eller måste jag köra med två 45 grader, det blir lite bökigt i mitt läge att få ner det.Ska även lägga alla skarva "med" fallet.

Edit: Såg att du skrev vågrätt, ska bara använda en böj och det är en lodrät krökning.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.