8 004 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Godkännt ventil för VVC handdukstork
Tjena, jag har köpt denna handdukstork - ska sitta och är godkännd för vvc.
http://www.dryson.se/grid
Och där rekommenderar dom Radiatorventil RFA 75-400 som tillbehöver.
De sjuka är att när jag läst om den så är den EJ gjord för VVC som handdukstorken ska sitta på.
Hur kan denna ventil rekommenderas av tillverkaren av en VVC handduk tork men ventil är ej gjord för det.
Kollade även på baushaus, där dom hade noll koll, visste knappt var de var för skillnad på sluten värme och vvc. Rekommenderade också en ventil som jag sen såg på nätet ej var godkännd för vvc.
I grund och botten behövs ju ingen form av "strypning" då den ligger på vvc. Ska ju vara fullt öppen.
Måste man ha en sån ventil då eller finns det något annat sätt som är godkännt för vvc.
Vart kan jag annars få tag på en ventil godkännd för vvc?
Håller på bli galen, alla hemsidor rekommenderar ICKE godkännde vvc ventiler...
Help me snälla... MVH //
http://www.dryson.se/grid
Och där rekommenderar dom Radiatorventil RFA 75-400 som tillbehöver.
De sjuka är att när jag läst om den så är den EJ gjord för VVC som handdukstorken ska sitta på.
Hur kan denna ventil rekommenderas av tillverkaren av en VVC handduk tork men ventil är ej gjord för det.
Kollade även på baushaus, där dom hade noll koll, visste knappt var de var för skillnad på sluten värme och vvc. Rekommenderade också en ventil som jag sen såg på nätet ej var godkännd för vvc.
I grund och botten behövs ju ingen form av "strypning" då den ligger på vvc. Ska ju vara fullt öppen.
Måste man ha en sån ventil då eller finns det något annat sätt som är godkännt för vvc.
Vart kan jag annars få tag på en ventil godkännd för vvc?
Håller på bli galen, alla hemsidor rekommenderar ICKE godkännde vvc ventiler...
Help me snälla... MVH //
Kan ju bero på att man inte får koppla handukstork på VVC längre. Därav att ingen vill "skylta" med godkänd ventil för VVC?!
Sidan 36
http://säkervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf
Nordhem har rostfria handukstorkar och ventilset, men vill inte säga det längre då dom har blivit certifierade av säkervatten... :x
Vänta nu... Skrev jag verkligen det där?!
Sidan 36
http://säkervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf
Nordhem har rostfria handukstorkar och ventilset, men vill inte säga det längre då dom har blivit certifierade av säkervatten... :x
Redigerat:
Hitta detta.krilleman_215 skrev:Kan ju bero på att man inte får koppla handukstork på VVC längre. Därav att ingen vill "skylta" med godkänd ventil för VVC?!
Sidan 36
[länk]
http://www.nordhem.se/Handdukstorkar/Priser/tabid/125/Default.aspx
Men vilken i motsvarande ska jag ha då som motsvarar RFA 75-400 ? Klicka på ventiler
Kan nog ta de lugnt när de skyltas vilka som är rostfria ialf =)
Alltså problemet är ju inte om handdukstorken eller kopplet klarar VVC.
Problemet är att man inte får koppla handdukstork till VVC oavsett om torken klarar det eller inte.
Vattenburen handdukstork får endast kopplas till slutet värmesystem. Elpatron finns som tillbehör om man vill använda den på sommaren när övriga värmesystemet är avstängt.
Problemet är att man inte får koppla handdukstork till VVC oavsett om torken klarar det eller inte.
Vattenburen handdukstork får endast kopplas till slutet värmesystem. Elpatron finns som tillbehör om man vill använda den på sommaren när övriga värmesystemet är avstängt.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Skälet till förbudet (har jag hört) är risken för legionella. Efterssom torken innehåller en termostat som kan stoppa flödet genom torken så kan vatten bli stående i torken. Då finns risk att legionella bildas.
Okey, då vet jag de till nästa gång, men nu är rör och ballufixer framdragna . Så hjälp mig med passande ventil istället, hoppa moralkommentarerna, förstått poängen. Mvh
Det var inte menat som moralkommentarer. Problemet är ju att hitta ett koppel för tappvatten, när ingen vill sälja sådana längre. Men jag ska kolla lite och se om jag kan hitta något.engdahl_86 skrev:
Anledningen till att det inte är godkänt med vvc i handdukstorkar är pga att det går att stänga av flödet i kretsen. Då kan det finnas en risk för tillväxt av legionella.
Redigerat:
Kom föresten på att jag bodde i en bostadsrätt som renoverades för ca 15 år sedan. Där sattes det in FM Mattson handdukstorkar på VVC. De har inget koppel utan en tillopps och en returventil. Det står inget på mattsons sida om de klarar vvc, men har de inte ändrat utförandet sedan dess så borde det funka. Tyvärr kan du inte ha ventilerna till din tork utan måste byta till en från FM Mattsson. Din tork kräver en ventil med stigarrör.
Jag har kikat hur de ser ut nu, är 2 st "rör" ingångar som är ca 18mm stora och ligger på 160mm cc.
Måste man ha nån form av strypning/ventil? Kan man bara inte gå in på tillopp på ena, sen retur på andra? Eller finns risken då att de inte cirkuleras i hela handudkstorken?
¨
Ballofixen sitter ju nån meter från, så där kan man ju stänga av om de skalla lagas /bytas ut eller liknande.
MVH //
Måste man ha nån form av strypning/ventil? Kan man bara inte gå in på tillopp på ena, sen retur på andra? Eller finns risken då att de inte cirkuleras i hela handudkstorken?
¨
Ballofixen sitter ju nån meter från, så där kan man ju stänga av om de skalla lagas /bytas ut eller liknande.
MVH //
¨lordi skrev:Det var inte menat som moralkommentarer. Problemet är ju att hitta ett koppel för tappvatten, när ingen vill sälja sådana längre. Men jag ska kolla lite och se om jag kan hitta något.
Anledningen till att det inte är godkänt med vvc i handdukstorkar är pga att det går att stänga av flödet i kretsen. Då kan det finnas en risk för tillväxt av legionella.
Har du kikat på nordhemslänken jag la upp? Där kan man klicka på tillbehör och där finns de en massa ventiler som är rostfri. Men vet ju inte för den delen vilken som passar ju min, går de att utesluta ? =)
I princip kan du göra så. Har du inga ventiler så får du full cirkulation hela tiden. Men jag tror ändå att du behöver ett stigarrör i tilloppsanslutningen, annars finns risk för att handukstorken inte blir jämnvarm. Har man en tork som ser ut som en bockad rörslinga där vattnet bara kan ta en väg, så hade det funkat utan stigarrör. En tork som ser ut som en "stege" behöver lite extra hjälp att skicka upp vattnet till toppen.engdahl_86 skrev:Jag har kikat hur de ser ut nu, är 2 st "rör" ingångar som är ca 18mm stora och ligger på 160mm cc.
¨
MVH //
Kollade på Nordhems sida men jag kan inte se något om inkoppling till vvc. Det kan vara så att deras ventiler funkar, men att de inte vill skylta med det pga att de är certifierade enligt säkervatten.
Prova att ringa eller mejla dem och fråga.
Eller kolla där du köpt din tork, och fråga hur du ska göra. Man ska ju kunna följa tillverkarens rekommendationer.
Ringde både nordhem och dryson, kom slutligen fram till att jag ska använda mig av ventil SK10. Snackade med 2 rörisar också. Då kan man strypa handdukstorken med ventil till max 20 grader öppen så den kan aldrig stängs helt. Och ändå ligger de på max öppen på vvc slingan. Skulle förmodligen funkat utan ventil också men som sagt risken var att de blev "för varmt". Så 1200:- var väl ingenting att bråka om då min renovering av lägenheten snart är uppe på 200k =)
Tack för hjälpen, MVH // !
Tack för hjälpen, MVH // !
Klicka här för att svara