Har i dag för första gången användt mig av klämringskopplingar och undrar nu om jag gjort rätt. Har vatettes klämringskopplingar samt hårda rör från rinkaby. Efter att jag skruvat fast ett rör i en klämringskoppling upptäckte jag att röret var för kort, varför jag tog bort det röret. Såg då att klämringen satt fast på röret och har tryckts in i röret som har blivit lite deformerat om man tittar invändigt i det. Är detta normalt?

GetAttachment.aspx

GetAttachment.aspx

Ja det måste ju greppa, nu kan jag inte se bilderna men på en normalt dragen klämringskoppling kan man knappt se konturerna från klämringen på insidan av röret så jag kan tänka mig att du dragit den väldigt hårt?

Deformera ett hårt kopparrör med en klämmring så det syns invändigt förefaller omöjligt
däremot på ett glödgat utan stödhylsa

Hade ingen stödhylsa och använde mig av locherpasta och drog 1 1/4 - 1 1/2 varv. Tittade nu på vatettes instruktion, enligt denna ska man endast dra 1 varv på ett 15 mm rör. Eftersom jag inte trycksatt rören med vatten än, tror jag att jag tar bort dem och gör om det hela. Man kanske ska använda sig av stödhylsa också, även att det är hårda rör.

Y
Alltid stödhylsa till klämringskoppling!
Annars är det som att spela på lotto...............:cool:

Krilleman
Elkludde skrev:
Deformera ett hårt kopparrör med en klämmring så det syns invändigt förefaller omöjligt
däremot på ett glödgat utan stödhylsa
Helt fel!

Vatette som är en koppling av kvalite är det lätt att dra kopplingen för mycket, även med hårda rör. Med resultatet att det blir en "deformering" innåt i röret.

Det viktiga är att inte dra för mycket och att följa montageinstruktionen på antal åtdragningsvarv!!!

Kan man återanvända klämringskopplingen om man tar en ny klämring?

Det går utmärkt

Tackar, brukar ni lossa muttern efter att ha dragit ett varv och sedan dra åt lite till, vilket anges i vatettes instruktion?

Jag brukar komma försöka komma ihåg att göra det men jag ä nog ensam om det bland mina bekanta i branschen
Man gör det för att undvika eventuell spänningskorrision, av samma skäl ska dom dras med rätt moment.

Vill minnas att jag läst att man inte skall använda pasta eller annat smörjmedel, för då är det för lätt att dra åt för hårt.

hempularen skrev:
Vill minnas att jag läst att man inte skall använda pasta eller annat smörjmedel, för då är det för lätt att dra åt för hårt.
Fel smörjmedel används för att det ej skall kärva o att det går lätt att dra ihop

Beror på fabrikat, en del ska smörjas med locherpasta andra inte, står i anvisningen och är en förutsättning för garantin. Kan nog aldrig skada bara man drar rätt moment.

Yeti 550 skrev:
Alltid stödhylsa till klämringskoppling!
Annars är det som att spela på lotto...............:cool:

Jag håller inte med... Har säkert dragit 100st klämringskopplingar utan stödhylsa på hårda rör och inte haft några problem. Har dessutom glömt stödhylsa i prisolrör någon enstaka och ibland funkar det, ibland inte.

Jag har aldrig kört med pasta heller...

demonterar man en klämringskoppling på halvhårda rör brukar stödhylsan kunna falla ur, det säger väl allt...
prisol däremot va ju lite kyligt att hoppa över men det går nog säkert ändå i de flesta fallen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.