Hej,

Håller på som bäst med att försöka renovera vårt kök och har nu för avsikt att byta kall- varmvattenledningar och avlopp dit nu när vi ändå håller på.. Har en gammal ritning över vatten och avlopp som jag inte förstår till 100%. Någon som vet vad ett stort R och en cirkel betyder och vad betyder 102o samt 152oc? Gissar att siffrorna är dimensioner men vad står bokstäverna för..?

Det som är mest intressant för mig är de tre rören längst ner till vänster i ritningen, det är de som i första hand ska bytas ut.. Lite rädd att de är ingjutna på nåt sätt bara.. men det visar sig när jag plockar ner gipsväggen som är framför :P

Fint om någon kunde hjälpa :)

• Bild 8 (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle inte räkna med att ritningen stämmer til 100%, snarare 50%.

R + cirkel = Rensbrunn
Sedan ska det troligen vara "a" istället för "o".
102a = 102 mm avloppsledning av järn
152ac = 152 mm avloppsledning av cement

152 verkar vara 6", 102 motsv 4"

Ahh.. Låter logiskt nu när ni säger det! Tack så mycket för hjälpen!

Vad gäller kommentaren ritningens riktighet så har jag redan blivit varse om detta.. De stämmer i grova drag men inte helt.. Ritningen är ju ändå sen ca 1948 eller så och lite har det ju hänt med huset sen dess..

Kan tillägga som lite "kul" att ett av de 40-tals rören sprack imorse under köksgolvet.. Kul med gamla hus :P Galvaniska strömmar är tydligen nåt som vi har gott om i vårt hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.