Jag upptäckte för en tid sedan att ett par dörrar i källaren inte gick att stänga. Vid kontroll visade det sig att golvspånskivan hade svällt. Golvkonstruktionen består av platta och på den en plastfolie. På plastfolien 50 mm mineralull och träreglar. Den här lösningen verkar i stort ha fungerat, utom på det här begränsade utrymmet. Här var isoleringen ordentligt våt och även golvspånet. Vätan verkade vara koncentrerad till två ställen: Vid dörren till tvättstugan och vid duschrummet. Huset är byggt 1980 och någon indikation på läckage av vatten har inte funnits tidigare, däremot kom vatten upp genom golvbrunnarna pga ett stopp i en kommunal rensbrunn. Det var 8 år sedan och fukttest gjordes vid trösklarna i de båda rummen utan att något fel noterades. Tryckvatten systemet har täthetstestats utan att något läckage kunde upptäckas och värmesystemet är tätt. Expansionskärlet behöver möjligen fyllas marginellt vartannat år. Min fråga är: Kan det tänkas ta upp till 8 år innan ett vattenläckage på en platta hinner blöta ner 50 mm isolering och göra att en golvspånskiva sväller och hindrar dörrarna att stänga.

hur kan man överhuvud taget lägga spånskiva på källargolv,det finn ingen källare utan den avger fukt
det är klinkers som gäller

Cellplast + spånskiva + plastmatta har funkat för mig sedan 1979.

Protte

Ja, det kan vara så att spånskiva på uppreglat källargolv inte är den moderna lösningen, men för mig har det fungerat i 30 år. Frågan var närmast om det kan ta 8 år innan följderna av ett läckage visar sig, dvs blöter genom 50 mm isolerng och 22 mm spånskiva.

Om isoleringen var ordentligt våt så kommer vattnet någonstans ifrån, och snabbare än 8 år.
Om det hade varit lite fukttillskott över en lång tid hade du fått mögel, möjligen fuktig men inte genomblöt isolering.

Det är vad jag tror. Kanske ovanligt blött i marken och en dränering som är inne på sista versen?

Ja, du har nog rätt vad gäller följderna av ett långvarigt, vått tillstånd på plattan. Jag har kollat de möjliga läckagekällorna dvs tryckvattensystem, värmesystem och avlopp och det går inte att se att det finns något läckage där. Dräneringen kontrollerades för två år sedan när källargrunden isolerades med "Isodrain-skivor". Det är kanske bara att vänta och se om det var någon tillfällighet, vilket jag har svårt att tro.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.