3 289 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vad innebär en otillåten avloppskonstruktion vid försäljning?
Sitter i den oangenäma sitsen att försöka sälja min fars fastighet efter att han avled förra året.
Det är en gammal jävla kåk med enskilt avlopp. Det jag kan få fram från de som var med när det begav sig är att avloppssystemet ska bestå av en sluten tank som grävdes ner för 30-35 år sedan. Har pratat med kommunen som säger att det finns ett tillstånd, från slutet av 90-talet, för urinseparerande toalett och varmkompost men någon sådan lösning är definitivt inte installerad.
En trekammarbrunn borde väl ha någon form av luftning, eller? Funderar på hur jag kan bekräfta vilken sorts system som finns :S
Om det nu skulle visa sig att kåken har ett avloppssystem som inte är tillåtet/saknar tillstånd, vilken situation sitter jag i vid en ev. försäljning? Kan dödsboet få något vitesföreläggande eller dylikt?
Tackar på förhand.
Det är en gammal jävla kåk med enskilt avlopp. Det jag kan få fram från de som var med när det begav sig är att avloppssystemet ska bestå av en sluten tank som grävdes ner för 30-35 år sedan. Har pratat med kommunen som säger att det finns ett tillstånd, från slutet av 90-talet, för urinseparerande toalett och varmkompost men någon sådan lösning är definitivt inte installerad.
En trekammarbrunn borde väl ha någon form av luftning, eller? Funderar på hur jag kan bekräfta vilken sorts system som finns :S
Om det nu skulle visa sig att kåken har ett avloppssystem som inte är tillåtet/saknar tillstånd, vilken situation sitter jag i vid en ev. försäljning? Kan dödsboet få något vitesföreläggande eller dylikt?
Tackar på förhand.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om dödsboet öppet redovisar till framtida köpare det du skrivit här, kan knappast något drabba dödsboet efter försäljning. Miljökontoret bör inte heller driva någon process mot ett dödsbo, eftersom anläggningen inte används innan ny ägare tillträtt. Sjävklart lär det påverka priset vid försäljning.
Det är mina amatörtankar.
Även jag amatör tänker att så länge du inte kommer med några utfästelser om att det skulle finnas någon särskild sorts avlopp så ingår det i köparens undersökningsplikt att ta reda på omständigheterna. Det bör väl stå "enskilt avlopp" i annonsen och om du får frågan säger du att det enda du vet är att det var i alla fall 30-35 år sen man gjorde något åt det. Då ska köparen själv kunna räkna ut att kostnaden för ett nytt avlopp behöver läggas in i deras kalkyl när de köper huset.
Om du vill luska mer i det kan du ringa och höra med kommunen om det finns något slamtömningsabbonnemang på fastigheten - finns det så finns det en tank nånstans. Annars är det en stor tank om den inte tömts på 30 år... eller så har den ett hål i botten.
Om du vill luska mer i det kan du ringa och höra med kommunen om det finns något slamtömningsabbonnemang på fastigheten - finns det så finns det en tank nånstans. Annars är det en stor tank om den inte tömts på 30 år... eller så har den ett hål i botten.
norrbottenstorpet skrev:Om dödsboet öppet redovisar till framtida köpare det du skrivit här, kan knappast något drabba dödsboet efter försäljning. Miljökontoret bör inte heller driva någon process mot ett dödsbo, eftersom anläggningen inte används innan ny ägare tillträtt. Sjävklart lär det påverka priset vid försäljning.
Det är nog inte så lätt tror jag.
Det finns tydligen något slags tillstånd om en anläggning. Men det har aldrig utförts och då är fastigheten utan avlopp så som föreskrivs. Det betyder att fastigheten inte har något avlopp, det i sin tur innebär att nästa ägare måste ordna ett godkänt avlopp och det är utan tvekan högre krav i dag. Ta reda på om det överhuvudtaget är möjligt att få tillstånd för enskilt avlopp innan försäljningen påbörjas.
Trekammmar brunnen har ingen luftning men infiltrationen som den skall vara kopplad till har det.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Men det var ju i stort det jag skrev, det blir upp till nästa ägare att ordna ett fungerande och godkänt avloppsystem.cecar33 skrev:Det är nog inte så lätt tror jag.
Det finns tydligen något slags tillstånd om en anläggning. Men det har aldrig utförts och då är fastigheten utan avlopp så som föreskrivs. Det betyder att fastigheten inte har något avlopp, det i sin tur innebär att nästa ägare måste ordna ett godkänt avlopp och det är utan tvekan högre krav i dag. Ta reda på om det överhuvudtaget är möjligt att få tillstånd för enskilt avlopp innan försäljningen påbörjas.
Även om det är tokfel idag, lär inte kommunen driva någon process mot ett dödsbo (typ föreläggande med vite) för idagsläget verkar inte kommunen ens veta om att det är en felaktigt utförd anläggning. Om bristen framgår i handlingarna till köpekontraktet övertar köparen ansvaret för anläggningen.
Nackdelen är ju naturligtvis att en säljare kan bli "skrämd" av osäkra kort, dvs hur omfattande förändringar måste till för att få en anläggning att fungera.
Jag köpte ett sånt hus i somras med gammalt avlopp, ringde kommunen innan vi slog till på huset och fick svaret "tvåkammarbrunn är inte tillåtet idag, och är infiltrationen äldre än 10-15 år så är det högst osannolikt att den lever upp kraven på hög skyddsnivå inom strandskyddsområdet.... men det är ju ingen från kommunen som åker runt och kollar. Lämnar du in bygglovshandlingar eller liknande så ser vi normalt över hela fastigheten och då kan du isåfall behöva åtgärda avloppet."jerydh skrev:
Se alltid till att annonser och information från dig/mäklare inte ger någon falsk bild, men ovanstående (ett samtal till kommunen) måste vara ett minimumkrav på en köpare.
Klicka här för att svara