kristian_karlsson skrev:
Jag förstår inte. Med den idén måste jag väl göra ett hål i badrumsväggen och då är väl tätskiktet brutet?
Menar du att jag ska bryta upp väggarna och låta avloppsröret gå där?
Planskissen som jag ritade stämmer inte med verkligheten. Min lägenhet är inte en rektangel utan ser snarare ut som på bilden här (proportionerna stämmer inte). Toan ska stå mot duschens östra vägg.
Jag missförstod skissen tror jag. Men tanken var att dra avloppsröret helt synligt utanför väggen men att sedan bygga in det. Fast genom hela lägenheten blir det nog inte så bra.

Bäst är nog att bryta upp golvet ändå, om det befintliga duschröret inte duger för WC och du inte kan ha en toalett med kvarn. Annars tror jag att kvarn är mest kostnadseffektivt, det finns toaletter med kvarn och duschingång så du kan koppla på duschen där.

Jag kollade lite noggrannare i lägenhetens källare och såg att det gick massa gjutjärnsrör där. Det stod DN75 och DN100 på dom, så det är väl avloppsrör? Jag blev lite misstänksam eftersom det stod en klisterlapp med "EL" på ett av rören. Det här ska jag ju självklart fråga föreningen om snart, men så länge: Kan det vara så att mina avloppsrör går rakt ner till källaren och sen förgrenas där? Isåfall blir det en rätt enkel historia att dra om rören.

Ok, nu är jag säker på att det är mina avloppsrör som går i taket i husets källare. Så det som behöver göras är då att fråga styrelsen om lov och sen göra ett hål i golvet och koppla på ett rör.
Jag måste gör om hela fuktspärren sen, eller? Vad tror ni en hantverkare(vvs-are + ev nån som gör hålet) tar för att göra jobbet med avloppet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.