Ska renovera ett badrum. Inkommande vatten sker genom Prisol Cu 12x1 som jag ska förgrena till dusch och tvättställ med PEX 15x2,5. Från tvättställ vidare till WC med PEX 15X2,5.

Jag planerar att sätta två ventiler på inkommande Prisol. Jag är dock osäker vilken typ av ventil jag ska använda. Står och väljer mellan kulventil och fullflödesventil. Vilken typ är lämpligast? Har jag förstått allt rätt så stryper en kulventil arean medan en fullflödesventil har minst lika stor area som inkommande eller utgående ledning.

Badrummet ligger på övervåningen(1,5-plans kåk) med inkommande tryck på 3,5 bar. Flödet/trycket är inte speciellt högt som det är nu så jag vill inte strypa mera (Prisol 12x1,0 till samtliga tappställen).

Vad rekommenderar ni?

Varför måste du ha en avstängningsventiler då? Strunta i det är mitt förslag,

Avstängningsventiler är jättebra att ha den dagen man behöver byta blandare, toalettstol eller liknande. Eller dagen man skall renovera badrummet.

Jag hade kört på fullflödesventiler om du slipper att se dem.

Någon nackdel är det ju inte men i en villa som detta handlar om ("kåk") vidhåller jag att det inte alltid är nödvändigt att sätta separata avstängningsventiler på varje tappställe i huset (vilket det är i en lägenhet på ett annat sätt). Du har ju en huvudkran till huset som du kan slå av när du behöver installera nåt, eller temporärt plugga ett rör. Annars håller jag med, om det finns plats och det inte är synligt: kulventil, annars: ballofix.

Ballofix är ju även det en kulventil... :)

Krilleman
Redan på inkommande 12 prisol har du för litet matar-rör! Dusch är inte OK att koppla på 12mm cu rör! 15mm är det minsta en dusch ska ha enligt standrad!

Men ibland har nöden ingen lag, du kan gott montera ballisar på dina 12 rör och dra vidare, strypningen ballofixen utgör är inte något hinder. Jag har installerat många badrum i mina dagar, både med eller utan ballofixer och skulle generellt säga att det inte är någon nämndvärd skillnad...

Oavsett så får du inte glömma stödhylsorna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.