Byggahus.se

Få fram kundpriser hos Dahl?

1. Suhagg
    Medlem · Stockholm · 4 061 inlägg

Suhagg

Medlem
    Kan jag som vanlig privatperson få fram priser hos Dahl via webshoppen?
    Vill se vad saker kostar för mig som privatperson.

2. M
    Medlem · Motala · 370 inlägg

Missionären

Medlem
    Vill du handla eller bara se bruttopriserna?

3. Suhagg

Suhagg

Medlem
    Bara se brutto.

Min rörmokare sa att han kör deras priser utom på vissa saker han anser har på tok för högt påslag.
    När jag ska göra större inköp så vill jag stämma av priserna så jag kan handla på annat håll för 1/3 av priset istället :)

4. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 714 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Jag är nog övertygad om att din rörmokare har iaf lite rabatter och att efter dessa så ligger han i klass med andra "billigare" leverantörer och att det inte handlar om några 2 tredjedelar.
    Han måste mena att han kör deras priser och behåller skillnaden för sig själv helt enkelt. Med tanke på att jag vet vad rabattsatserna ligger på i mitt fall och även för en bekant som driver en rörfirma så kan jag tycka att det är oförskämt.

Ett exempel, jag har möjlighet att handla på Dahl, köpte för ett tag sedan ett 18L expansionskärl.

Dahl - 413,75:- efter rabatt
    Rinkabyrör - 595,00:-
    Hornbach - 795,00:-

"Min rörmokare sa att han kör deras priser utom på vissa saker han anser har på tok för högt påslag." så han menar att han inte vill ta deras pris på en speciell produkt men han köper den där ändå? Där säger han ju precis att han säljer för deras priser men kan då leka lite med sin rabattmarginal på sånt han anser är extremt dyrt.

Jag tycker att du kan kräva att han justerar sina påslag på sakerna så skall du se att priserna rasar!?

5. Rebeckaf
    Medlem · Enköping · 790 inlägg

Rebeckaf

Medlem
    Eller så vägrar han helt enkelt att komma då... ;)

6. S
    Medlem · Z · 253 inlägg

spik99

Medlem
    slacker,det brukar väl inte vara kunden som sätter priser utan den som säljer. Är man inte nöjd behöver man inte köpa utan kan vända sig till någon annan, lika väl som "säljaren" kan avstå från en affär om han inte tycker att den är nog lönsam.
    Är inte BÄGGE parter nöjda så bör man nog avbryta "sammarbetet".

7. Suhagg

Suhagg

Medlem
    Första gången jag testade denna rörmokare och jobbet sköttes utmärkt (förutom ca 30-45min mobilprat)
    då allt jobb stannade upp men vi får se vad timdebiteringen säger.

Kommer i fortsättningen köpa det jag vet kommer gå åt på annat håll och låta honom komplettera med den jag inte vet behövs.

8. C
    Medlem · Norra Halland · 3 365 inlägg

cecar33

Medlem
    Frågan är om priserna som man ofta ser här på forumet när det gäller från grossist, anger ni dem med eller utan moms för prislistan är utan moms. För butikspriserna är alltid med moms.

9. S
    Medlem · Z · 253 inlägg

spik99

Medlem
    Innan du handlar en massa matr ska du nog fråga om han är intresserad av att göra jobbet i alla fall. Det kanske inte är så lockande att montera grjer som han inte köpt, det bäddar ju inte minst för "tvister" i ev framtida garantijobb. Jag känner en rörmockare som anslöt en "billighetsblandare" som efter en tid började läcka lite. Efter en lång strid fick rörmockaren (försäkring) betala ett nytt parkettgolv. Jag kan garantera att han kommer aldrig att montera in nått som han inte själv köpt in.

10. Suhagg

Suhagg

Medlem
    Självklart.
    Kommer bara köpa bra grejer men inte till 300% överpris via Dahl/rörmokaren.
    Men jag pratar med honom innan. Går han inte med på det så är han inte välkommen tillbaka så enkelt är det men han verkar vettig så det går nog bra.

11. N
    Husägare · 2 897 inlägg

noone70

Husägare
    Man ska ha rätt bra koll på exakt vad som behövs om man ska handla själv. Nu vet jag inte vad det är för grejer du ska köpa och hur stora summor det rör sig om, men när jag skulle koppla in vårt värmegolv hade jag köpt allt vi behövde (trodde jag) via Rinkaby rör. Men det visade sig att jag missat nån liten pryl så rörisen var tvungen att åka till dahl iaf. vilket innebar 2-3 timmar extra, dels för att åka dit och handla och dels för att reda ut vad som saknades... poff så var en del av det jag sparade på att handla via Rinkaby rör borta. Nu sparade vi ändå rätt mycket pengar för vi handlade så mycket från Rinkaby, men lite surt var det iaf. :(

Ett alternativ är att du säger att det här är vad jag kan köpa grejerna för och be han att matcha det. Förmodligen kommer han göra en rätt bra affär ändå med tanke på att han förmodligen har rätt feta rabatter. :D

12. O
    Medlem · Västerbotten · 157 inlägg

Oppe

Medlem
    Varför skulle han installera saker som kunden köpt in?? Vill man inte betala och få garanti på jobbet så är det bättre göra det själv.

13. Suhagg

Suhagg

Medlem
    Tänkvärt.
    Hoppas att han är så vettig som jag hoppas. Då är det nog inga problem att jag köper det jag kan på sidan om och så får han komplettera med det som behövs. Självklart kollar vi upp det innan det är dags att göra jobbet så han inte blir stående eller måste åka och köpa småsaker. Det är inkoppling jordvärmepump, samt en hel del ovan grund i nytt hus jag behöver hjälp med.

14. Suhagg

Suhagg

Medlem
    Hade jag kunskap, verktyg och tid hade jag gjort det själv d^_^b
    Men ibland måste man ha hjälp. Börjar en kran läcka så är jag inte typen av kund som ringer rörmokaren mitt i natten för att få hjälp.

15. S
    Medlem · Z · 253 inlägg

spik99

Medlem
    Ett rätt vanligt sätt är att man vid löpande jobb bestämmer ett nettopåslag på matr.som hantverkaren får göra. Det brukar röra sig om 12 - 16 % i påslag på hantverkarens nettopriser. Då skickar hantverkaren med en kopia på på fakturorna på dom inköp han gjort. Det innebär att man som slutkund kan ta del av dom rabatter hantverkaren har. Men det kräver naturligtvis att man har ett avtal innan arbetet börjar.
    Färdiga hantverkaravtal finns att hämta på nätet, och ett sådant bör man skriva oavsett storlek på arbetet det tar kanske en kvart och sedan har man svart på vitt vad som gäller, både köpare och säljare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.