Patrick E
Patrick E: Välkommen till Byggahus :) Filtrenas filter mot järn och mangan ska "porla" när det är i drift. Cirkulationspumpen kör runt vattnet mellan hydroforen och filtret hela tiden utom vid backspolning. När pumpen går kommer det att rinna ut en del vatten från filtrets avloppsrör, det ska sluta en stund efter att pumpen har stannat. Gör det inte det sitter det förmodligen skräp i det som de
3 svar · 1,8k läst
13th Marine
13th Marine: Två pers i en lägenhet, här har jag på ett halvår fått rensa två gånger innan vattenlåset pga den korkade konstruktionen.
6 svar · 1,4k läst
B
b8q: Du är inne på rätt spår, man brukar säga att man ska prioritera att få huset tätt uppifrån (tak) och nerifrån (dränering). Börja med att dränera och byta avloppsstammar och kanske hela vägen ut till de kommunala rören. Så gjorde jag, och bilade dessutom upp halva källaren och grävde ut för att göra ny isolerad platta med golvvärme (inget måste, men skönaste golvet i huset!).
1 svar · 2,5k läst
Åskar
Åskar: [citat] Som på ritningen! Kallvatten in, varmvatten ut.. Blandningsventil som justerar in önskad varmvattentemp.
3 svar · 1,5k läst
·
S
spekerök: En rörmokare hjälper dig sen vet jag inte hur reglerna är i din kommun om att stänga av i gatan. I den kommunen jag bor så måste vi säga till VA folket och boka avstängning för berörd fastighet vid arbete innan mätaren. Ibland så säger de att det går bra att stänga själv annars kommer VA folket och stänger/öppnar i gatan. mvh
1 svar · 644 läst
·
F
fredguy: råkade bli en dubbel, vet ej hur man tar bort tråd. ursäkta.
0 svar · 793 läst
H
hawkaye: hallåj problemet löst det var blandaren till vvb som var paj .tömde skiten och det var mycket rost etc. märkligt att den kan ge så mycket oväsen . Tur va oxå att man upptäckte det eftersom säkerhetsventilen hade gått på semester . Men tack för alla tips . mvh/m
4 svar · 3,6k läst
·
Y
Yrrol: [citat] Okej, har monterat många av den föregående svanhalsmodellen och då har man inte kunnat kapa såpass. Men ska ta pröva denna någon dag. Gillar inte den helraka pelarmodellen så vore ju kanon isf. :)
15 svar · 16,2k läst
·
T
Tor H: Låter ju som en trolig förklaring, känns inte så konstigt att det blir just den kranen när jag tittar på hur rören är dragna... Tack!
2 svar · 1,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: Jag har deras bockapparat. Mycket god kvalité Staffan.
5 svar · 12,7k läst
·
lorens
lorens: [citat] Absolut, klart man skulle försöka stänga av om olyckan är framme! Det jag ville få fram är att de ofta är nedgrävda i jord och oskyddade så fruktansvärt ofta fungerar de inte att stänga. De dras bara sönder...
14 svar · 6,1k läst
gadu^
gadu^: Tack tack alla! :thumbup:
6 svar · 1,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Sen ska det va läckageskydd under diskmaskinen.
6 svar · 3,8k läst
Stefan N
Stefan N: Så här gör jag: Ställ ditt muggstolen på rätt plats och väg in. Maskera med tejp exakt där kanten är både på golvet och stolen. Ta bort stolen och lägg på rikligt med silicon. Ställ dit stolen och fyll på i kanten vid behov och dra av. Ta bort tejpen och dra en gång med såpvatten. Klart.
7 svar · 10,1k läst
M
mogge_73: Provet är ju inte komplett, det är ju bara Mikrobiologisk analysen som visas, den kemfysikaliska analysen har dom inte med. Det verkar som att det är en Borrad brunn som dom har borrat lite för djupt. Klorid och natrium tyder på salter i vattnet och då måste du ju veta värdet. Är det riktigt illa måste du sätta in en avsaltninganläggning och ska du dessutom åtgärda Dom andra sakerna
7 svar · 1,9k läst
J
Joukko: 1550 kostar det på Eurofins. Får nog vänta ett tag med detta. Då kan jag skippa erbjudandet man har fått från www.svvattenlab.se :)
7 svar · 3,1k läst
MB77
MB77: Kolla på www.energibutiken.se där finns det, kanske inte de minsta som finns men ändå. Se bara till att det är med pulsutgång så att man kan logga om man vill.
5 svar · 8,0k läst
delux
delux: [citat] Tackar. Då är det bara att vänta på att få hem den.
4 svar · 3,2k läst
·
K
keckepro: Hej Jag har rivit ner en vägg i badrummet för att dra om vatten och el till det kommande nya badrummet. Rören var 12mm prisol med en massa lödade skarvar så hela skiten åker ut så får vi dra nytt. Eftersom regelverket endast är 45 mm så är det som jag förstår det för tight för att kunna skarva på nya prisolrör från tvättstugan och gå ner genom väggen precis som innan? (det
0 svar · 2,7k läst
·
A
A-Man_08: Köper du för 15 rör så ska de passa invändigt, passa på och byt klämringen också.
7 svar · 3,6k läst
·
W
Wickard: [citat] Ahaa så menar du. Näe tyvärr har jag inte det på dom rören. Typiskt :/ visserligen är det inte ofta man använder det på övervåningen då vi har ett duschutrymme på entrevåningen. Då kanske det få vara tills det är dags för renovering i källaren, dvs om inget kan göra mer skada av att problemet finns? Tack för jättebra svar/hjälp :)
5 svar · 6,0k läst
Zixten
Zixten: En tanke bara... Om det är enkelt kanske man skall passa på att få till två vattenmätare, en till varje hus, och kanske en separat elmätare, då blir det enklare om ena eller båda husen skulle säljas och man skall dela på drift och underhåll av vatten och avlopp...
12 svar · 1,8k läst
C
corre: Sålänge de passar PEX med angiven diameter och tjocklek så är det OK. Om man vill ha en "systemgaranti" så ska man hålla sig till en tillverkare för kopplingar och slang. Jag har för mig att den är klämring. Om den går att återanvända vågar jag inte svara på, de få gånger jag byggt om i befintligt så har jag bytt hela kopplingssettet.
6 svar · 1,9k läst
J
-JC-: Köpte Vatettets röda:)
5 svar · 3,3k läst
T
Tetris09: [citat] Det är ju precis det vi gjort, men den är för lång för att komma förbi krökarna. Så det måste ner i storlek först. Nu några timmar efter jag lagt träbiten i kaustiksoda och vatten så är vattnet helt gulbrunt och träbiten är rätt mjuk och gick lätt att bryta bort småflisor. Så ska nog ringa hit spolkillen på måndag så han får sätta en ballong så fyller vi upp
7 svar · 6,6k läst
joflopp
joflopp: Är inte nämnvärt orolig nu när jag fått lite mer förståelse för de olika värdena. Vill jag lagra vatten för att minska radonet så har jag en grävd brunn till vilken jag kan leda vattnet för lagring. För långtidstestning av radon lär jag inte anlita sotaren. Han är portad och lär inte sätta sin fot i mitt hus. :)
14 svar · 6,7k läst
S
spekerök: Du kan proppa så nära pannan som möjligt men du måste behålla expansions kärlet och säkerhetsventilen eftersom du har mantelvatten(vattnet som tidigare gick till radiatorerna) som måste kunna expandera runt vv beredaren i pannan. Om patronernas styrning flippar ut och börjar tok värma så måste systemet kunna tömma sitt ev. övertryck för allas säkerhet. mvh
1 svar · 1,6k läst
nimhed
nimhed: Ok, tack! Hittade denna http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=398b57km Sida 30-39 beskriver ganska bra vad jag ska göra.
2 svar · 1,6k läst
S
sj6: [citat] Det är väl på gränsen att vi måste vägra? den går väl ställa upp över 65 grader?
3 svar · 25,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.