Jag gjorde rent hydrofortanken igår utan att stäng av pumpen utan stängde bara av vatten till hydroforen. Det tog några timmar och när jag släpet på vattnet kom inget vatten. Jag gick ut till pumphuset och då luktade det lite bränt och motorskyddet hade löst ut. Nu löser motorskyddet ut efter 10 sekunder och det kommer inget vatten. Frågan är om jag brände pumpen när jag tömde hydroforen och stängde av vattnet?! För trycksaken måste väl skickat signal till pumpen att pumpa hela tiden men vattnet pumpades fram till avstängning vid hydrofor och där var det stopp.

Vad tror ni är pumpen körd? Vad ska jag göra? Dra upp pumpen (110 meter) och köpa ny eller går det att laga?!

Pröva och koppla bort pumpen, en del pumpar har inbyggt stopp. Om denna nollställs så kanske den hoppar igång sen. Vet inte om det funkar, men kan vara värt ett försök innan det stundande träningspasset. :)

Tack för svar. Jag har brutit strömmen ut till pumphuset så det är väl samma som att koppla bort pumpen....eller?

Min pump höll på på ett liknande sätt en ggr, då var det att en av mina huvudsäkringar hade gått sönder. Har en tre-fas pump.

Alltså en av de säkringarna som sitter vid mätartavlan. Så om du inte kollat det, gör det..

Har kollat säkringar och även bytt så de är hela. Det är motorskyddet som löser ut så det verkar vara något med pumpen?!

Erstavik skrev:
Tack för svar. Jag har brutit strömmen ut till pumphuset så det är väl samma som att koppla bort pumpen....eller?
Ja! Det borde räcka.

Förmodligen har pumpen pumpat mot stängd ledning hela tiden du hade vattnet stängt, eller rättare sagt, tills den gick sönder.

Det är därför man ska montera tryckströmbrytaren innan avstängningsventilen till tanken. Prova att bryta spänningen ett tag. Vissa pumpar har en termobrytare som slår till om pumpen går varm. Gillar dock inte att det luktade bränt. Tror inte det kom från pumpen då den ju är nere i borrhålet

Har du kollat så att du har spänning på alla faserna även fram till motorskyddet?

D09
Kolla med ditt försäkringsbolag, ifall det gått så illa att pumpen är sönder kanske du kan få hjälp den vägen.

Vi klantade oss när vi monterade pumpen på ca 90 meter. Tappade i en låsning och pumpen kilade sig.

Försäkringsbolaget betalade en entreprenör som fiskade upp den och gjorde iordning allt. :)

Allriskförsäkring kan nog hjälpa till här ;)

Men mät så attdu har alla faser fram till motorskyddet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.