Hej skulle vilja ha synpunkt på detta

Jag har en egen borrad brunn ca 70 m djup och pumpen sitter på ca 60 m, gjorde en vattenanalys 2010-10-20, jag fick då dessa värden.

pH 8,3
järn 0,20mg/l
Mangan 0,01mg/l
Färg 4mg/l
Grumlighet inget
Hårdhet 3,2dh
Ledningsförmåga 83mS/m
Radon 277bq/l
COD(humus) 1mg/ln

Har alltid haft lukt (svavelväte) och en lite missfärgning i porslinet.
Nu har jag bestämt att lukten ska bort och hoppas att missfärgningen också då försvinner.
Kontaktade en vattenreningsfirma som själv säger att de är störst i Sverige, de tog också prov på vattnet 2013-03-06, och här kommer deras värden.

Färg inget
pH 7,8
Total hårdhet 1
Järn 0,25
TDS 369
Konduktivitet 73,8

Deras bedömning år att TDS är hög (rening till lägre nivå) och att vattnet bör filtreas från järn.
För att få ett gott vatten och ej någon lukt och missfärjning i porslinet ska detta göras enligt detta företag.

WaterMax 62 APQ (ett skräddarsytt filter som kan fyllas med olika filtermassor) pris 34400 kronor.

Dricksvattenrenare (RO revers osmosis) tar bort olika ämnen som tungmetaller, bekämpningsmedel, salter, nitrit/nitrat, fluorider, bakterier och virus. Denna del skulle då sättas under diskbänken och ha en separat kran pris 5995 kronor.

Övriga dela By-pass, salttabletter pris 980 kronor.

Installationsarbete pris 8560 kr, rotavdrag 4280 kr.

Den totala summan skulle bli 45655 kr exklusive tillkommande rördelar (säker en tusenlapp till):eek:

Nja! Låter onödigt.
Du har ett väldigt mjukt vatten och lite över gränsvärdet på konduktiviteten.
Då är inte avhärdning att rek. Då vattnet blir saltare.
Jag skulle rek. Syresättningshydrofor med vanligt sandfilter. Ca 20 000:- komplett.
Fördelen är att du slipper att fylla på salt förutom att jag tror du kan hitta hål att fylla dom andra pengarna med. 😀
Med vänlig hälsning, Morgan

Hej försäljaren var här i säkert 2-3 timmar och pratade och pratade och visade att TDS var mycket högt och måste åtgärdas, han visade med sina flaskor att ett vatten som hade gott igenom kolfilter (skulle då motsvara WaterMax 62 APQ) och ett som kom direkt från kranen.
Det flaskvatten som hade gott igenom kolfilter löddrade sig mycket bättre än vårt och det innebär enligt han sköljmedel, salt i diskmaskin, kalk kommer ej att finnas mer.
För att vattnet skulle bli perfekt så måste man också koppla till Dricksvattenrenare (RO revers osmosis) tar bort olika ämnen och däna apparat skulle då ställas under diskbänken.

Har sökt på olika ställen och här kommer några förslag som jag tycker ser bra ut vet inte om det är så mycket biligare, men vad säger du?

Kan man göra så här och få bra luktfritt vatten http://www.europevattenrening.se/Ca...2/luftningspaketal3-70024.pdf?time=1362671460
eller
http://www.europevattenrening.se/Ca...4/luftningspaketlb7-70218.pdf?time=1362671970.

Vilket system är best??

Mvh

Ove

TDS är den totala mängden ämnen som är lösta i vattnet. Typ salter. I ditt fall verkar du inte ha någon komplett analys. Men man kan inte bara säga att TDS är skadligt det är väldigt fel.
I ditt fall har du något hög total salthalt i ditt vatten (konduktivitet). Därmed inte sagt vad det är för salter, salter i säg är inte farliga. För att veta om vattnet är tjänligt ska man kontroller vattnet med kemisk, radon, bakteriologisk och tungmetall. Kostar ca 1500:- på Eurofins.
Ta dessa prover innan du tar ställning till RO rening.

När det gäller vattnet i övrigt ska du undvika alla sk. Saltfilter då dom byter ut kalciumjoner mot natriumjoner. Enkelt förklarat så byter dom kalk mot salt. Och det finns ingen anledning att åtgärda 3,5 i hårdhet det är bättre än många kommunala vatten. Speciellt inte när du redan har så mycket.

Då har vi kommit fram till det problem du har, det vill säga lukten.
Svavelväte är en gas som neutraliseras i kontakt med syre. Det man ska tänka på är att all luft du för in i systemet måste komma ut, och då helst inte genom kranen vilket då kan skada rören. wellmate Hydrofor med luft injektor skulle jag rek. den är väldigt enkel att handha och trycksätter sig själv.
Problemet är att många ämnen reagerar också i kontakt med syre i dettafall järnet. Järn+syre=järnoxid vattnet kan bli grumligt och rött.
Man kan få missfärgningar av järntal så låga som 0,2 men det ser du själv om du får. Annars är gränsvärdet 0,5. Skulle detta bli ett problem efter syresättning kan du bara sätta in ett standard sandfiler med automatik för ca 10-13 000:- beroende på företag.
Oj! Blev långt det här, men det var även kön till biltvätten.
Hoppas det blev klarare!

Redigerat:
Hej igen har försökt att förstå hur allt fungerar, vattnet går igenom luftinjektorn som tar med sig vatten och luft, denna blandning går i förlängningsröret som avslutas med en dyfa i luftbubblan där sprutar vattnet ut och blandar sig med luften, och då faller järn, mangan ut som flagor och faller till botten. Avloppet måste då vara en bit upp från botten annars kommer flagorna med ut och måste filteras bort på något vis. Flagorna som samlas på botten måste kunna tappas bort i bottenutloppet som går till avloppsbrunnen. För att allt detta ska fungera också när jag bevattnar gräsmattan utan att vattnet ska lukta så bör hydrofonen vara stor ca 300 liter tror jag. Men hur mycket kondens kommer det att bli på hydrofonen? men det kanske man kan extraisolera så inte kondensen kan blidas.
http://www.bynor.se/category.php?id_category=1745
Vad tror du om detta, är det så det fungerar eller ska det vara en annan lösning??

Innan jag köper någon utrustning så ska jag lämna vattnet på en riktig analys
Mvh
Ove

Nja! Tillför du syre i ett järnberikt vatten blir det järnoxid. Låter du det vattnet stå i ett par dagar fäller det ut och lägger sig på botten. Ser då ut som ett röttslam som är väldigt flyktigt.

I ett tryckkärl hinner inte järnet falla ner och lägga sig i botten då du har ett kontinuerligt vattenuttag. Utan vattnet blir rött och grumligt. Så att bara ha en hydrofor löser inte problemet. När man renar med syre fäller man ut allt järn och samlar upp det i olika lager av sand. Detta backspolas sedan med jämna mellanrum.
Vissa vatten är dock svåra att fälla ut och sådant som humus, lågt pH och självklart mängden järn påverkar resultatet.

Ett annat sätt att rena järn är att binda järnet i ett sk. Jonbytar filter (saltfilter)
Fördelen är då att man även renar kalken (hårt vatten).
Har man dock svavelväte binder sig svavlet i en sådan massa vilket gör att det kan sättas igen, det kan även resultera i kraftig svavellukt.
Det finns dock vissa jonbytar filter där man löst detta genom att neutralisera svavlet utan att tillföra extra syre.

Börja i rätt ände med ett vattenprov och sedan kolla upp vilka förslag du får av olika företag.

ovean skrev:
Avloppet måste då vara en bit upp från botten annars kommer flagorna med ut och måste filteras bort på något vis. Flagorna som samlas på botten måste kunna tappas bort i bottenutloppet som går till avloppsbrunnen. För att allt detta ska fungera också när jag bevattnar gräsmattan utan att vattnet ska lukta så bör hydrofonen vara stor ca 300 liter tror jag.
I en Wellmate HF kan man mycket riktigt komplettera med att sk. Stiga rör som man låter komma strax över vattennivån. När då vattnet kommer in sprutar vattnet upp mot toppen och slås isär för att optimera syre utsättning.
Micronizer är till för att tillföra det syret som försvinner i denna process. Detta regleras sedan med en luftventil.
Det vattnet som sedan lämnar kärlet när du vrider på kranen kommer från uttag i botten av kärlet för att ev. Utfällningar inte skall samlas i HF.
Det finns alltså ingen avloppsledning, utan wellmate skall endast användas för neutralisering av svavel om du inte har metaller. Alt. Om man aktivt vill fälla ut vid rening av metall.

Hej här kommer en fullständig vattenanalys, räcker det fortfarande att lufta vattnet? Tacksam för svar

DSC00095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej här kommer en fullständig vattenanalys, räcker det fortfarande att lufta vattnet, eller måste det till andra reningar också? Tacksam för svar

Visa bilaga 81286[/QUOTE]

Hej!
Det är inga problem att sätta in syresättning.
Jag skulle nog även åtgärda Flouriden, den är lite väll hög.
Enklast fixat med ett osmosfilter.

Hej
Har nu inköpt en Wellmate hydrofor med air volume control, men nu är frågan är det bara att stoppa ner den i hålet och så är alt klart eller måste jag fylla på lyft i systemet? På bilden nedan ser man en anslutning som är i vinkel om man ska fylla på luft är det då där som man ska trycka in lyft i hålet bredvid vad ska detta vara bra till, kommer luften att blåsa ut där om man inte skruvar dit den lilla skruv proppen eller ska den vara bortta så att överskottluften kommer ut där, och så det sista hur mycket är trycket inställt på innan luften pyser ut någon stans eftersom det matas in ny luft varje gång pumpen går. Är det någon som kan svara på detta
En som behöver hjälp:confused:
DSC00151.jpg
Skapa konto
DSC00152.jpg
Skapa konto

Ove

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.