K
Kurtivan: Å sen måste man ju dra åt rätt håll.
6 svar · 2,9k läst
3
305: Jag köpte för en tid sedan ett duschhandtag med en knapp på för omställning mellan snålt eller normalt vattenflöde. Sedan jag kommit hem och monterat detta, så kunde jag emellertid konstatera att det inte blev någon skillnad av då jag tryckte på knappen. Alltså åkte jag tillbaka till Bauhaus, där jag köpt varan och reklamerade. Jag fick då varan utbytt mot ett annat duschmunstycke
0 svar · 1,6k läst
M
mulpac: [quote="Stegalos, post: 1656267"] Om ni kikar på bilden så har jag vridit lite fram och tillbaka på den ratten med pilar på, gissar på att det är blandaren? lite trögt går det men vad kan man hoppas på ska hända om jag vrider på den? /QUOTE] Den blandar inkommande kallvatten med hetvatten från beredaren innan det skickas ut som varmvatten till tappställena. Därigenom kan man ha hett
12 svar · 18,4k läst
·
M
mogge_73: En pump leverera väldigt högt tryck. Det är därför du har ett tryckkärl. Den levererar vatten mellan oftast 2-4 bar. Den jämnar ut trycket. Hade du inte haft tryckkärlet skulle det spruta ur kranen.
18 svar · 14,0k läst
E
elmont: Som prototypen skriver så blir det i princip ingen skillnad med en ny VVB skillnaden är värmeläckaget från beredaren men det kommer ju huset till godo. när det minskar kanske du måste öka på med lite mer värme från en annan värmekälla så totalt sett är det ett nollsummespel. Så att byta för att minska energiåtgången är ingen bra ide, det kostar många ggr mer än man kan spara
6 svar · 1,6k läst
F
FCR2: Det som jag inte blir klok på är hur vattnet tar sig från vattenbrunnen till rören som leder takvattnet till dräneringsbrunnen. Även om vattennivån i vattenbrunnen är hög så borde vattnet hålla sig i brunnen.
2 svar · 1,4k läst
S
sj6: [citat] Då tar jag hellre VSH:s dito som också har O-ring mellan skruvdel och kona. Däremot tycker jag Vatettes är bäst då det är dessa vi jobbar med så man är van vid dessa. Sen gillar inte jag den lösa konan som dessa har på bilden.
16 svar · 10,0k läst
·
I
isolde: [citat] Hehe, skiftnyckeln är farlig, den med. För ett par dagar sedan höll jag på att skruva ihop två raka kopplingar, en invändig och en utvändig. Den ena i ett stadigt grepp mha rörtången, och skiftnyckeln på den andra. Attans att muttern inte satt på. Slant med skiftnyckeln mot M-gängan med sådan kraft att konan blev något oval. [bild] Fear my rörtång!
9 svar · 26,0k läst
·
M
morion: [citat] aah just det, det förklarar det högre trycket, ibland e man lite korttänkt helt enkelt :)
9 svar · 4,8k läst
P
petterovski: Tack för hjälpen, kommer göra som ni föreslår och satsa på vatette istället.
5 svar · 2,7k läst
S
sj6: [citat] Ta en bild är du snäll, tänk på att bottenventilen kan behöva bytas om det är blandare med dragpinne.
6 svar · 3,2k läst
Krilleman
Krilleman: Tätar backventilen OK på din VVC-ledning så får du som du beskriver inget varmvatten "bakvägen" så att säga. Lite bilder upplagda av dig, på problemområdena skulle hjälpa att ge dig ett korrekt svar!
1 svar · 2,6k läst
Krilleman
Krilleman: 8318370 kan tex köpas här
14 svar · 2,1k läst
·
S
sj6: Ja... Vid ROT-jobb är avvikelse rapporterna en hjälp för företagen och skall användas då det inte finns andra alternativ eller innebär ett större ingrepp/stor kostnad. Dessa är alltså inga direkta fel utan avvikelser från de system man jobbar utefter. Som RobinVVS sa: Gör ett val. Antingen gjuter du in skiten eller så kopplar du det synligt. Kopplar du det synligt så kan du gå på
14 svar · 8,7k läst
ullberg
ullberg: [citat] Ah, jag nu fattar jag nog hur du gjort, Man kan säga att du kopplade in dig på TM:s avlopp medan det fortfarande var i "trädgårdsslangs" storlek? (Jag trodde att TM:s avlopp kom i 50 röret du sa passerade) då kan jag fatta att det trycker upp lite i avfuktaren... Om det är så är du inne på rätt spår nu, var sin avgrening på 50 röret, en till TM och en till avfuktaren /U
21 svar · 6,4k läst
·
V
vectrex: Jag skulle gjort hålen på enklast möjliga vis. Täta med fogskum och/eller silikon. Luftfuktigheten i ett badrum är bara hög under väldigt korta perioder förutsatt att du har normenlig ventilation och inte badar/duschar hela dagarna.
4 svar · 1,5k läst
Jajjan
Jajjan: Ok får väl byta till annat märke då. Gör egentligen inte så mycket att ta upp nya fästhål, badrummet ska bara användas tills det nya blir byggt.
10 svar · 10,3k läst
·
Robinvvs
Robinvvs: Skulle använt en sådan slags bricka, slagit sönder försiktig runt röret, knäckt ihop dom de sista 5mm och dragit åt. Händer rätt ofta att kakelkillarna knäcker isär rören även fast man lagt på klammer. Så har man plötsligen 45 eller ibland 60mm fel. Då får man slå upp försiktigt runt hålet, knäcka ihop, fylla på med silikon utav bara satan och sedan köra fast brickan!
10 svar · 7,6k läst
·
Robinvvs
Robinvvs: Jo, när du borrat hålen sprutar du in silikon (blås först i hålet) sedan stoppar du in pluggen och sprutar in silikon i pluggen och runt pluggen. Då är det godkänt i våtutrymme.
8 svar · 7,5k läst
·
E
empame: Jag har precis byggt nytt och gjorde all VVS själv. Det enda jag behövde göra var att skriva ett eget intyg till kommunen där jag intygade att det var utfört enl säker vatten.
7 svar · 1,7k läst
M
mogge_73: Nä! Låter som nån form av läcka. Pröva med vatten och såpa.
9 svar · 2,6k läst
P
Pherra: NordiCold har också till bland annat till cu 12 15 22 28 har dock aldrig använt men nog hade man gärna provat nån gång när man legat under nån frånluftsvärmepump å svurit över att allt ska va så trångt å jävligt.
5 svar · 1,6k läst
S
stice: Jag har haft en vattenanläggning som bråkar med mig i ca 10 år. Dessa problem kan det vara: Brott på inkommande elkabel (haft det själv) Brott mellan motorskyddet och pumpen (haft det själv) Igenslammad pump (haft det själv) Tillslagsregulator som kortsluter (haft det själv) Kan vara nåt o börja med iaf...
5 svar · 3,1k läst
JAP-Tina
JAP-Tina: Här finns mer att läsa på; http://husagare.avloppsguiden.se/ska-du-köpa-eller-sälja-hus-med-eget-avlopp.html Hoppas det går bra!
11 svar · 4,2k läst
M
mogge_73: [citat] Ber hemskt mycket om ursäkt, missat detta totalt. Det finns ett litet kolfilter som är 25x90cm, den finns med automatisk backspolning. För 13 125:- Det bör räcka i en säsong, sen tömmer du den och fyller i nytt kol inför nästa säsong. Räknade på manuell backspolning men det blev bara nån tusenlapp billigare och då ska du backspola själv två ggr i veckan.
14 svar · 6,0k läst
·
S
sj6: Kan mycket möjligt vara VSH på Bauhaus. Står på den lilla släta kanten på muttern isåfall.
12 svar · 8,4k läst
Lasso98
Lasso98: 150 spänn är ju inte hela världen, men det känns lite onödigt när knappen är hyfsat lätt att ta bort och sätta dit.
2 svar · 1,4k läst
B
Breach: [citat] Vi har bott här i ca 2 veckor & aldrig öppnat kranarna själva. Innan vi flyttade in stod huset tomt några veckor, under den tiden har det varit plusgrader. Så den teorin stämmer tyvärr inte, annars hade det ju varit klart bäst. Jo, det stör onekligen oss också med de 27 kubiken.... Första gången var några dagar efter att vi flyttat in. Första dagen gick vi en runda & tittade
10 svar · 8,7k läst
S
stoif: Kanske en "long shot", men har du kollat så huvudavstängningen är fullt öppen? I sommarstugan blev detta ett problem, men märktes bara i en dusch, pga tryckfallet i ledningarna (längst rör, ganska klen dimension) samt att det är en ganska stor förbrukare.
9 svar · 5,1k läst
Robinvvs
Robinvvs: Helst press, känns mycket tryggare än skär och kläm kopplingar. Klämkopplingar kan ju läcka beroende på årstid till och med. Expansion osv. Press kopplingar brukar sitta bra. Annars ett kopplingsset från LK, kan få koppling och slang av mig om man hämtar det, gratis i Stockholm. Skär bara av en bit.
41 svar · 15,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.