62 393 läst ·
48 svar
62k läst
48 svar
Hydropress vs Hydrofor?
Jag har 2 "hydropressar" i mitt system en 20L och en 60L. Båda har vattnet i gummiblåsan och luften utanför. Vattnet har alltså ingen kontakt med metallen i mina iaf. (röda av nyare modell båda två)Patrick E skrev:Hur ser en hydropress med gummiblåsa ut inuti? Jag menar rent konstruktionsmässigt. Jag har aldrig tagit isär min egna.Och inte tänkt så mycket på det förrän i denna tråd.
I botten finns en röranslutning för vattnet. Är vattnet inneslutet i en gummiblåsa omgiven av luft, eller är luften innesluten i gummiblåsan och denna sitter i toppen av kärlet där luftpåfyllningen är? Jag föreställer mig att det är det senare alternativet.
För att svara mig själv så här några år efter.
HYDROFOR !!!!!!!!!!!
Har haft en del korta strömavbrott genom åren och det är väldigt skönt att kunna spola toaletter, kunna ta vatten även fast det inte finns el.
HYDROFOR !!!!!!!!!!!
Har haft en del korta strömavbrott genom åren och det är väldigt skönt att kunna spola toaletter, kunna ta vatten även fast det inte finns el.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
EDIT: jag ser att jag inte var tydlig med mitt "nu fattar jag inte riktigt", vad jag menade var att min beskrivning är som jag fattat att det funkar i jämförelsen hydrofor / hydropress, men det kanske är fel, och då vill jag gärna förstå bättre... Slut EDIT
Nu fattar jag inte riktigt, även med hydropress hade du kunnat få ut vatten vid strömavbrott, skillnaden är väl att en hydropress har bättre verkningsgrad, dvs. av den totala volymen kan en större del användas innan pumpen behöver gå.
Detta kan man utnyttja på två sätt, det vanligaste är att man väljer en mindre (total) volym på hydropressen, men får samma "nyttovolym". Man kunde också tänka sig att man väljer en lika stor hydropress som man tänkt sig ha hydrofor, och i så fall kan man vid ett strömavbrott spola mycket mer med en hydropress.
Dock kan man ju säga att eftersom man oftast väljer en mindre hydropress (samma nyttovolym) så finns en skillnad i att en större volym är uppumpad ur brunnen, så om man går ner i källaren (eller var man nu har den) så kan man tappa ur en större volym ur hydroforen (den är ju större, och man kan ju tömma den helt).
Med förutsättningen "små avbrott" (som jag delar med dig), så skulle jag säga: så stor volym som plånboken tillåter, oaktat om det är -press eller -for...
/U
Nu fattar jag inte riktigt, även med hydropress hade du kunnat få ut vatten vid strömavbrott, skillnaden är väl att en hydropress har bättre verkningsgrad, dvs. av den totala volymen kan en större del användas innan pumpen behöver gå.
Detta kan man utnyttja på två sätt, det vanligaste är att man väljer en mindre (total) volym på hydropressen, men får samma "nyttovolym". Man kunde också tänka sig att man väljer en lika stor hydropress som man tänkt sig ha hydrofor, och i så fall kan man vid ett strömavbrott spola mycket mer med en hydropress.
Dock kan man ju säga att eftersom man oftast väljer en mindre hydropress (samma nyttovolym) så finns en skillnad i att en större volym är uppumpad ur brunnen, så om man går ner i källaren (eller var man nu har den) så kan man tappa ur en större volym ur hydroforen (den är ju större, och man kan ju tömma den helt).
Med förutsättningen "små avbrott" (som jag delar med dig), så skulle jag säga: så stor volym som plånboken tillåter, oaktat om det är -press eller -for...
/U
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden