B
b8q: Jag tänkte nåt sånt här enkelt (jag har nåt liknande för att länspumpa min träbåt vid sjösättning), men Noseones förslag har ju större kapacitet. http://www.jula.se/drankbar-pump-sub-8001-133-l-min-350-w-731044 Den här ställer du ner i vattnet och så pumpar den ut det genom en slang som du leder dit du vill ha vattnet. Den som Noseone länkade till är en sugpump, så den ställer
5 svar · 3,8k läst
H
hempularen: Vattenrör från den tiden är ofta galvaniserade, galvaniseringen har försvunnit för väldigt länge sedan, nu är dina ledningar "bara" rostiga invändigt. Galvaniseringen bör väl ha innehållit zink tror jag. inte bly. Sådana gamla ledningar blir dåliga på två sätt, dels rostar de till slut igenom så att de läcker. Dels blir de igensatta av en blandning av rost och kalk. Kan till
3 svar · 6,0k läst
T
Tina123: Tack för svar. Det blir trots allt Unidrain med placering som enl. bild 1002. Hantverkaren som gjuter golvet har satt Unidrain tidigare. Plattsättaren som sätter tätskiktet har däremot ingen erfarenhet av väggnära brunn. Något särskilt man bör tänka på?
9 svar · 4,6k läst
S
spekerök: Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt. Därför skulle jag monterat prisol för att vara på säkra sidan p.g.a höga tempraturer.;) mvh
7 svar · 2,1k läst
M
mogge_73: Slå en pling imorgon på 019-106000 så kan du få prata med vår kille. :)
12 svar · 7,0k läst
·
S
svensexan: 22 sekunder, perfekt svar! tusen tack :)
2 svar · 7,6k läst
S
svensexan: ja, knasig fråga kanske, men finns det toalett manschetter med extra uttag för handfat eller är det bara nåt jag fantiserat ihop? måste man in under golvet och böka upp en extra koppling för handfatets avlopp eller finns det nån lösning för att koppla den i samma avlopp som toaletten? har iallafall toalett och vill koppla in ett handfat, men vill ogärna bryta upp golvet om det kan
0 svar · 2,1k läst
Nimajneb
Nimajneb: Vad är problemet? Stammar o rör från 71 borde ju nästan vara som nya fortfarande:rolleyes:
2 svar · 1,8k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Väldigt sant det också. Hellre montera en ballofix som aldrig kommer till användning, än att man får stå utan vatten tills rörmokarn behagar komma. Eller öppna butiken.
15 svar · 6,5k läst
Larsa
Larsa: Att skadan i golvet inte åtgärdas låter konstigt. Tänk på att om försäkringsbolaget skall riva upp golv mm så åker ni på åldersavdrag på befintliga ytskikt. Kan bli dyrt för er om t.ex. Hela badrummet skall göras om.
13 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Beror helt på vilken bocknyckel man använder...
9 svar · 17,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det sprutade alltså ur säkerhetsventilen. Om du har slutet system. (röd burk i källaren) Eller så flödade det över ner i skvallerledningen i ditt öppna kärl på vinden...
7 svar · 2,0k läst
·
GK100
GK100: För egen del skulle jag inte tvekat, kan bara funka fint.
4 svar · 1,6k läst
Stefan N
Stefan N: Våran gav upp ett par dagar innan förra julen (den var från -74) så det passade ju jättebra att ringa och be rörfirman komma och byta då. :( Mitt tips är att byta innan den går sönder för den kommer gå när det minst passar, så är det bara.
3 svar · 1,1k läst
P
Pherra: Nej ingen stödhylsa.
29 svar · 79,3k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Det blir både vatten och vin, ska på stor fest i kväll.:) Det är stor skillnad på vårt vatten (alla vattenprover är bra) och det kommunala som luktade simbassäng (klor) när man hällde upp det. Inte ens vårt spabad luktar klor.
14 svar · 4,0k läst
A
Aeroba: Fick hit en elektriker till slut, vi använde den nya kontaktorn, sen kopplade han om i råttboet i lådan och så fungerade det. Har man kunskap och rätt instrument är det ju lättare att felsöka. Varför det fungerade tidigare är fortfarande en gåta men det är mycket hobbyverksamhet som förekommit i huset där jag bor tyvärr. Glad att det fungerar och tackar för alla som hjälpt till i
6 svar · 5,6k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Ingen aning. Tror faktiskt inte det spelar så stor roll. Skiten tätar även här. :D
35 svar · 51,7k läst
·
M
mogge_73: Ja! En automatik kostar några tusen. Skruv av den och känn på massan genom att sticka ner en pinne. Känns den trög eller hård, bör du byta massa. Tänk dock på att dysröret som går från toppen till botten gärna följer med upp när du skruvar bort automatiken. Då måste du tömma ur allt för att sedan återfylla med dysröret på plats.
8 svar · 7,1k läst
S
spekerök: Montera/dra åt klämmringen så den går förbi det slitsade spåret på slätändarna, spåret är till för att klämmringen inte skall kunna glida av slätandan fast den är dragen.Lurigt annars med ansl rör i mässing då klämmring/kona har svårt att skära in i röret. mvh
6 svar · 6,4k läst
·
peternicklas
peternicklas: [citat] Har ett rör som är infräst till 40% i en yttervägg. Man har ju ingen aning vart detta går. Går det bara parallellt med ytterväggen så får man kanske även gå ner på utsidan.
11 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Vilken rörkrökare som helst kan ta hem prylar åt dig om han inte har på hylla, men du kan inte räkna med att få samma priser...
8 svar · 4,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Produktlänken funkar inte här kommer en ny: http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Produkter--System/LK-Universal/Produktkatalog/Fordelningsror/ En bit ner på sidan: LK Fördelare UNI-25-c/c 50 [bild]
4 svar · 1,3k läst
·
M
majkball: [citat] Vad underbart! Precis vad jag behöver, tur jag inte hann påbörja något, nu kan jag lämna tillbaka alla VVS verktyg jag handlade in. Edit: Dock var det ju mindre trevligt med 160 SEK i expeditionsavgift för något som kostar ett par tjugor.
5 svar · 4,0k läst
slacker
slacker: I mitt hus från -49 så är brunnar och stigare i gjutjärn - Resten under plattan och ut i gatan var betong. Vid dränering uppmärksammade vi att avloppet var helt av jäms med fasaden. Bara att byta hela rasket - ut till kommunens rör under trottoaren. I övrigt har jag inte sett några som helst problem på mina gjutjärnsrör, tjocka, fina, inga sprickor och skulle lätt hålla ett bra tag
6 svar · 2,6k läst
Silly Bear
Silly Bear: Precis som ni sa så enkelt som en säkring som satt i ett pyttelitet elskåp som jag inte ens visste existerade Tack så mycket för hjälpen!
4 svar · 1,3k läst
J
JerreEssberg: På första skissen har du en passbit till vänster om första överskåpet som du slipper på andra. Tycker andra skissen känns luftigare på nåt sätt.
10 svar · 3,9k läst
·
H
hela9922: Tack så mycket! //Mvh Henrik
2 svar · 4,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Även hos mig långt intervall, någon gång under April varje år...
13 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.