Har sent omsider gjort en riktig analys av mitt vatten och precis som misstänkt var det ju ingen munter läsning. Sex stycken anmärkningar blev resultatet och jag undrar om någon haft något liknande eller vet något annat som kan vara av hjälp.
Resultat av det som är utanför gränsvärdet, med gränsvärdet inom parentes.

Turbiditet - 6,5 (3)
Klorid - 200 (100)
Järn - 0,95 (0,5)
Kalcium -120 (100)
Mangan - 1,5 (0,3)
Hårdhet - 20 (14,
riktvärde)

Finns det något filter som tar det mesta eller måste man ha ett filter för varje sorts avvikelse eller hur funkar det egentligen? Järnfilter tror jag att de flesta här i bygden har men jag verkar ha prickat in en riktig höjdarposition för brunnen. :rolleyes:
Hårdheten antar jag hänger lite ihop med kalcuimet, den gör man kanske inget åt specifikt utan hoppas på att den sjunker lite när man tar bort kalciumet?

Kan du posta hela provet så är det lättare att se lösning.

Givetvis, detta är alla mätvärden.

Turbiditet FNU 6.5 FNU

Lukt ingen
Lukt, art -
Färg vid 405 nm <5 mg/l Pt
Konduktivitet 25°C 95.6 mS/m
pH vid 20°C 7.5
Alkalinitet, HCO3 210 mg/l
Kemisk syreförbrukn. COD-Mn <1 mg/l
Ammoniumkväve, NH4-N 0.034 mg/l
beräknad Ammonium, NH4 0.04 mg/l
Nitratkväve, NO3-N <0.1 mg/l
beräknad Nitrat, NO3 <0.5 mg/l
Nitritkväve, NO2-N <0.001 mg/l
beräknad Nitrit, NO2 <0.004 mg/l
Fosfatfosfor, PO4-P, ofiltr. <0.01 mg/l
beräknad Fosfat, PO4 <0.04 mg/l
Fluorid, F 1.1 mg/l
Klorid, Cl 200 mg/l
Sulfat, SO4 13 mg/l
Järn, Fe 0.95 mg/l
Kalcium, Ca 120 mg/l
Kalium, K 4 mg/l
Koppar, Cu 0.02 mg/l
Magnesium, Mg 15 mg/l
Mangan, Mn 1.5 mg/l
Natrium, Na 48 mg/l
Beräknad Hårdhet tyska grader 20 °dH

Är det någon lukt på vattnet?

Nix, inte enligt protokollet. Jag har väldigt dåligt luktsinne så jag har ingen åsikt i frågan själv.

Annars är det järn/mangan och kalk jonbytare som gäller.
Finns även för neutralisering av ev. svavelväte.

Problemet med ditt vatten är att dom har borrat ner i det som kallas relikt saltvatten. Du har en lite för hög konduktivitet (total salthalt).
I ett sk. Saltfilter så jonbyter man kalciumjoner (kalk) mot natriumjoner (salt) i ditt fall innebär det att slut resultatet blir ett ännu saltare vatten.

Finns filter för det med, men då drar det iväg rejält i pengar.
Med vänlig hälsning, Morgan

Dalbotös skrev:
Nix, inte enligt protokollet. Jag har väldigt dåligt luktsinne så jag har ingen åsikt i frågan själv.
Testa med att spola vattnet ner i ett glas samtidigt som du luktar ner i glaset. Märker du inget då är det ingen fara.

Tack för svar Morgan. Lite följdfrågor -
Du menar att det blir ännu värre med ett saltfilter? Det var märkligt för det var vad en VVS-snubbe jag pratade med sa att jag skulle ha. Då ramlar han ner på förtroendeskalan...
Googlade lite på relikt saltvatten och eftersom jag bor i närheten av Vänern så låter det rätt så rimligt. Det är ingen djup brunn jag har har, man ser vattenflödet om man lyser med ficklampa ner i luftningshålet. En enda stor träskmark är vad Dalsland är, vatten överallt.

Tillbaka till ämnet, salt vatten är inte snällt mot ledningar - check. Monterar jag på ett kalkfilter så blir det ännu saltare alltså? Så jag behöver ett järnfilter, ett manganfilter, ett kalkfilter och sedan ett saltfilter också? :(

Angående lukttestet, jag kan sticka ner näsan i komposthinken utan att känna något alls så jag tror det är bättre att andra bedömer huruvida mitt vatten luktar. ;)

Det finns tre lösninger, antingen sätter du in ett kombinerat järn,mangan och kalk filter (saltfilter) och accepterar att dina ledningar lever kortare.
Alt.2 du syresätter vattnet och renar järn/mangan separat, för att sedan montera ett separat kalkfilter (saltfilter) detta filter kan man då leda förbi en del råvatten för att reglera hårdheten från 20 till kanske 4 hårdhetsgrader. Detta skulle göra att en del kalk finns kvar i rören för att förlänga livslängden.
Alt.3 "all in"
Som första alternativet men att efteråt installera en avsaltninganläggning som renar bort saltvattnet också.
Denna "lösning" är den rätta!!! Men kostar i runda slängar 130-140 000:- :)

Hm... Jag tror alternativ 4 seglar upp i horisonten, köpa vatten på flaska och duscha på jobbet. ;)

Hur lång tid pratar vi om när det gäller kortare livslängd på ledningar? De som sitter där nu är sedan vattnet drogs in i huset -69, vågar inte ens ta ett kort på dem av rädsla för att de går sönder av blixten... Men antar att det bara gäller för metallrör, pexslang borde inte bry sig om saltvattnet eller?

Studerat mätvärdena lite igen, Na är ju bara hälften mot max tillåtet värde medan konduktiviteten är hög. Kan man då vara säker på att det är relikt saltvatten? Borde inte även Na varit hög då? Det jag funderar på är om jag kan ha läckage av salt från vägen, som saltas vintertid, eller något avlopp? Eller borde det varit mer värden som stack iväg om det fanns risk för avloppsinträngning?

Ha ha! Ja! Öl är ju inte fel heller. :)
Det är främst kloriden som påvisar saltvatten. Men när du byter kalciumjonerna så blir det natrium plus kalcium. Då får du ett natriumtal på långt över gränsvärdet på 100.
Läcka från vägen kan vi nog utesluta på du har ett COD tal (humus) mindre än fem. Det innebär att brunnen är väldigt tät och bra.
Pex funkar väldigt bra och tryckkärl finns idag i komposit vilket nästan är en nödvändighet för dig.

Så, summa summarum. Ny hydrofor i komposit låter som en vettig idé då. För det var väl bra att syresätta vattnet eller är det bättre med hydropress? Lär mig aldrig det där. Om jag kör på ditt första förslag, vad ligger sådana filter på? Förhoppningsvis lägre än den där hemska summan du nämnde i förslag nr tre hoppas jag!

Alt.1 hydropress och runt 20 000:-

Man ska alltid ha en Hydropress om man inte aktivt ska syresätta ett vatten.
Och i ett kombifilter med salt får inte vattnet vara syresatt.
Största skillnaderna på dessa kombifilter är flödestekniken. Vilket inverkar på vattenåtgång och framför allt saltförbrukning vid backspolning.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.