8 831 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
plastgänga mot metallgänga - tätning
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
Jag har utvändiga plastgängor (R20 på ett ställe och R25 på annat) där jag vill gå vidare med mässingsdelar, och det är svårt att få till det så det blir tätning med (plan) packning. Det vore trevligt om jag kunde köra lin och pasta som vanligt men det känns som att det finns risk att skära sönder plasten, dessutom vet jag inte om man få läck på sikt pga. olika egenskaper vid värmeexpansion (ska iof. bara vara kallvatten).
Så hur gör man? ok med lin och pasta? (verkar vara så enligt denna tråd, men på andra ställen har jag sett de som undviker detta) Bättre med gängtejp? annan produkt? (kommer en del loctite-produkter om man googlar).
/U
PS. I mitt fall är det som sagt utvänding plast mot invändig mässing, men om det är skillnad på det omvända kanske det också är bra info för andra som läser tråden...
Så hur gör man? ok med lin och pasta? (verkar vara så enligt denna tråd, men på andra ställen har jag sett de som undviker detta) Bättre med gängtejp? annan produkt? (kommer en del loctite-produkter om man googlar).
/U
PS. I mitt fall är det som sagt utvänding plast mot invändig mässing, men om det är skillnad på det omvända kanske det också är bra info för andra som läser tråden...
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden