Har en kärscher högtryckstvätt i 5 serien. När man startar den går den ojämt. Men hos grannen går den kanon. Vi har eget brunn och fram till utkastaren är den draget 12 mm rör. Är de för klena? Eller kan man höja trycket i hydroforen?

Tacksam för hjälp

M
12mm bör ju räcka. Vad har du för tryck i hydroforen? Slutar sprutan gå bra efter en stund när trycket sjunkigt, eller direkt?

Vatten utkastare bör monteras med 15mm rör för att få bra flöde, serie 5 är väl en kraftfullare maskin om jag inte är ute och cyklar. Råkat ut för nån gång att kund kapat spindeln lite för snålt i vattenutkastaren och får ett sämre flöde p.g.a det, spindeln skall oftast kapas lika mycket som man kapar röret genom väggen, men jag brukar putsa ner den ngn mm till.

mvh

• Gilla
JohanssonM
  • Laddar…
Trycket står på 3,2. Är de för lite? Har en helt ny fm Mattssonutkastare där jag sågat av exakt lika mycke på båda rören. Ska jag fila av några mm xtra?

Jag brukar justera tryckvakten med start ca 2,5 bar, stopp ca 4.0. Beror lite vad pumpens differanstryck skall vara enligt monteringsanvisningen. Får du skruva många varv innan vattnet kommer?

3.2 bar stopptryck är lite lågt.

mvh

Om det kommer en "normal" stråle ur trädgårdslangen utan munstycken på, så kommer det räcka. Frågan är väl, hur långt har du mellan hydrofor och utkastare?

Förutom att kapa spindeln fel finns det ju en risk att man kröker röret lite ommn borrar hålet lite för snålt. Det har jag själv lyckats med när jag borrat genom en hålstensvägg, så jag måste demontera rubbet och ta upp hålet....

2 varv innan de kommer nått vatten alls.

Min Vattete utkastare kommer det slapp vattenstråle på 0.5 varv.

mvh

Å ca 6 m mellan hydrofor å utkastare. Å då e hydroforen placerad högre än vad utkastaren är. Har bra tryck i utkastaren.

Kan det vara så att det drar tjyvluft nånstans mellan utkast och tvätt?

Om man läser specen så så ger de ca 8 liter/min.Koppla på trädgårdsslangen utan munstycke på utkastaren och låt vattnet flöda i en hink i en minut.Mät hur mycket vatten du får.Då får du fram hur mycket vatten utkastaren ger.
Jag får öppna min utkastare för fullt.Skulle använda den till vattenspridare för något år sedan,men fick den inte att växla fram och tillbaka.Trodde det var fel på spridaren,så jag köpte en ny.Blev inte bättre.Kopplade på kran i pannrummet och då funkar den.
Ibland när jag startar min K5,85m så går den bara stötvis ett bra tag,men startar och stoppar några gånger och då kommer den igång utan problem sen.

Har höjt trycket till 4,2 men gjorde i gen större skillnad. MEN byte vattenslangskopplingen till en utan vattenstopp eller vad det kallas. Tack för hjälp. Nu får jag antagligen bättre tryck i duschen iallafall

Kan vara en kombination av att utkastaren inte var öppnad fullt, autostopp i gardenakopplingen och taskig slang.
Då får man stort tryckfall och dåligt flöde.
Jag märkte 25% förlust med autostoppkopplingarna, så dom är nu helt banlysta i mina slangar.

Min utkastare öppnar inte helt fast man skruvar upp helt. Det är själva ventilspindeln som inte åker ut och öppnar helt förrän det är ett visst tryck på vattnet. Den kärvar nog lite och har varit likadan i över 10 år så jag väntar tills vattenpumpen startar och trycker ut spindeln med en smäll.

D
Min utkastare gav också väldigt dåligt vattentryck, oavsett om man hade något kopplat på den eller inte. Har för mig att det var två plastdistanser på röret som går från vredet in till ventilen inne i huset sm hade glidit till ena ändan så de inte längre hade någon funktion, så röret böjde sig eller nåt... Skruvsde bort vredet och skjöt in distanserna på lagom avstånd och sedan gav utkastaren fullt tryck igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.