S
sukke2k: Hehe okej de låter ju bra de.
18 svar · 7,1k läst
Robinvvs
Robinvvs: Ta vafan du vill, bara det är minst 110. Gumminippel används sedan för att anpassa till WC röret.
8 svar · 3,6k läst
I
I Seifors: Nä, vet inte vad som hade hänt...
7 svar · 1,1k läst
S
spekerök: Avstängningsventil åtkomlig innan duschkabins ansl. slangar säger försäkringsbolaget. mvh
4 svar · 2,1k läst
B
Blandarkungen: Inga problem att ha en sargblandare i kaklet brevid. Se bara till att du har lite gods runt hålen så det inte blir för svagt. Är det lite klent kakel eller svårborrad mosaik, så finns kromade förstärkningsplattor med hål i att ha ovan kakel. Det borde finnas gott om bildexempel om du googlar lite.
4 svar · 4,6k läst
J
JerreEssberg: Det är bättre om du har lite olika proppar och huvar samt gängtape liggande. Då klarar man som husägare att stoppa det mesta tills man fått fatt i rätt sak.
5 svar · 1,6k läst
·
A
aivo: Först skäller man ut den som spolade ner tampongen, sedan öppnar man locket på backventilen och sist så spolar/rensar man avloppet. :)
8 svar · 9,9k läst
A
aivo: En fråga som dök upp i mitt huvud: Om huset är byggt 1935, har dom bytt stammarna? Om inte så är dom alltså nästan 80 år gamla. Dom har alltså satt dit en ny 3-kammarbrunn med tillhörande infiltration och fosforfälla så i besiktningen finns det ju inget skäl att anta att det finns fel på den installationen. Men om rören i huset och stammen fram till den nya 3-kammarbrunnen är
14 svar · 9,3k läst
gadeberg
gadeberg: Det är viktigt att man har vatten i pumpen och nåt slags mottryck mellan pump och hydrofor. En kulventil mellan pump och hydrofor som man öppnar lite efterhand som trycket ökar
13 svar · 10,8k läst
·
C
corre: Kan förstå det. När jag köpte min ena press ingick det 42 och 54 remsbackar. Fullt dugliga som brevpress ;) Tunga som f*n, jobbigt att lyfta bara i sig, tänk på den fullvuxen remspress, dom är ju inte lättast på marknaden.
11 svar · 7,1k läst
M
mlkjhr: Nog är det väl lite knepigt att överge brunnen då den börjat dra kostnader. "Jag är med så länge det inte kostar nåt, sen hoppar jag av!" Jag skulle då bli lite sur om jag var din granne. Om ni kommer överens om att ni borrar varsin ny brunn så är det en annan sak.
10 svar · 5,4k läst
J
J_K: [citat] Ni har övertygat mig, jag lämnar den gamla halvkopplingen på och köper denna. http://www.bauhaus.se/minikulventil-rak-10xr15mm-inv.html Då är det ju bara att dra på den på halvkopplingen å sen blandaren på kulventilen, dumt att krångla till det mer än nödvändigt, visst det bygger några cm mer på höjden, men det är ju flexslang ändåså. Tack för all hjälp.
12 svar · 5,8k läst
·
Robinvvs
Robinvvs: Tänk på att ifall en diskmaskin kommer för långt in under diskbänken så kommer varm ånga upp i trät varje gång diskmaskinen är klar. Om du nu har trä. Eller ska ha. Sedan som systemfel säger sätter man aldrig diskmaskinen framför kopplingarna på tappvattnet. De ska vara åtkomliga. Flytta diskmaskinen åt någon sida. Bygg aldrig in kopplingar på tappvatten.
4 svar · 2,8k läst
·
S
spekerök: Kan vara nöt gummikabel som betjänar pumpen , kabeln ligger och skaver mot berget och varje pumpstart/stopp blir det en vridning i pumpen som gör att kabeln kan nötas in till ledarna om man har otur. mvh
8 svar · 1,3k läst
P
peroande: Eller be en kompis ropa i ena änden medan du lyssnar i andra.
14 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: Regeln hos BKR gäller väl i "område som regelbundet vattenbegjuts" eller hur det nu var formulerat. Så det gäller oavsett vilken brunnstyp du har.
1 svar · 1,3k läst
M
michaelt: Hej, har blivit med hus och är ganska okunnig och ohändig - men det arbetar vi på. Vi ska dock göra om f d grovkök/tvättstuga till en del av ett större kök då dessa ligger vägg i vägg och ny tvättstuga finns i en nyare tillbyggnad till huset. Grovköket är inrett med plastmatta på betong med fall mot öppen golvbrunn med synliga kopparrör från varmvattenberedaren ner i brunnen.
0 svar · 2,5k läst
·
J
jossan1: Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Vi köpte ett hus oktober 2012 som är byggt 1935 och som är i 3 plan."oinredd källare" Förra ägarna har haft huset uthyrt under en längre period. Men har där emellan stått tomt ungefär 6 månader.I beskrivningen eller i besiktningsprotkollen framgår det inget fel på avloppssystemet. Såklart har vi gjort en egen besiktning utav huset.
0 svar · 1,0k läst
J
jossan1: Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Vi köpte ett hus oktober 2012 som är byggt 1935 och som är i 3 plan."oinredd källare" Förra ägarna har haft huset uthyrt under en längre period. Men har där emellan stått tomt ungefär 6 månader.I beskrivningen eller i besiktningsprotkollen framgår det inget fel på avloppssystemet. Såklart har vi gjort en egen besiktning utav huset.
0 svar · 1,2k läst
E
Eddi Thomason: Någon har koll på skillnader mellan Jafos och Purus avluftningsventiler? Nån bättre än den andre?
19 svar · 26,0k läst
G
glimglam: Tackar för hjälpen (och filtret på Comfort-butiker). Comfort kunde i alla fall beställa hem en underkoppling från Mora, och har den hemma om några dagar. De var väldigt hjälpsamma på telefon! Köpte först ett stigrör från FM Matsson på chans, och det gick inte ens att få runt blandaren. Så var det med det. :)
2 svar · 2,5k läst
A
AndersS: Att åtgärda brunn med remaljering används när man vill fixa golvbrunn utan att byta ytskiktet, dvs ingen annan renovering. Om du gör renovering med byte av ytskikt/tätskikt ska brunnen bytas till ny godkänd. Ej godkänd golvbrunn ska alltid bytas vid renovering som i ts fall.
16 svar · 16,3k läst
stefancrs
stefancrs: Plockade ut själva blandarinsatsen som inte var så bösig. Några såna där "plastpluppar" på plastvredet har definitivt sett sina bästa dagar men jag gjorde rent alltihopa, tog loss hela blandaren från väggen och torkade rent / spolade av filtrena vid "tillvattnet". Satte tillbaks allt och nu är allt bra! Får hoppas det fortsätter vara det ett tag :)
8 svar · 9,6k läst
morsan
morsan: Använd Aquatät till mattan isf silicon
9 svar · 2,5k läst
·
L
Leon_Azzaro: Hej! jag har Vatette blandarefäste 150 c/c i badrummet och har köpt en Duschpanel Bathlife Orio A-010 men problemet är att de medföljande anslutningsslangarna passar inte blandarfästet. Har köpt andra anslutningsslangar från Clas Ohlson men de passar inte då muttern är inte djup nog och då får jag inte på den på fästet då stödhylsan från pex-röret är i vägen. Behöver tips på
0 svar · 1,8k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Enklast är: 1. Stäng av pumpen 2. Tappa ur vatten genom någon kran i huset tills vattennivån når det övre sträcket i röret som du skrev om tidigare 3. Ta fram kompressorn o fyll på via ventilen tills trycket är det samma som trycket är när normalt sett pumpen slås av. 4. Sätt på pumpen Vid behov kan du behöva efterjustera lite.
3 svar · 5,9k läst
·
T
Tina123: Bilden är lite missvisande. Det är inte ett snedtak utan ett hörn med två väggar.
5 svar · 5,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Enligt inlägg nr4 låter det som att det är en dörr till utrymmet, därav lätt att se/höra rören.
7 svar · 9,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Kör i en slang och spola avloppsröret, det sitter antagligen en del ludd mm i röret någonstans mellan brun och närmsta förgrening. Om du har tillgång till rensslang till högtryckstvätt så använd den.
1 svar · 5,1k läst
jackt
jackt: Idag löste sig problemet av sig själv antar jag. Verkar som det kommit in luft i vattensystemet när jag ändrade trycket och gjorde rent filtren. Nu på eftermiddagen skulle jag testa hur mycket jag tappar i tryck om vattnet går via filtren eller via bypasen. När jag startade bypass testet fräste det i kranen och när jag stängde vattenkranen stoppade vattnet på en ggr. När jag sedan
6 svar · 14,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.