Jag hade för några veckor sedan en rörmokare hemma för installation av bänkdiskmaskin.
För att kunna koppla in vatten och avlopp har han borrat upp två hål (som ligger halvt i varandra) rakt igenom diskbänken.

När jag kom hem upptäckte jag att det inte fanns någon tätning. Så nu har jag ett hål på ca 4x5 cm rakt igenom.

Jag kontaktade rörmokaren och efter ett par vänder utan att han dyker upp eller ringer tillbaka kontaktar jag chefen på företaget.
Jag får ett barskt svar att det är så man gör men även att det inte går att täta.

Efter lite koll på nätet hittar jag att folk har löst det genom tex använda en bordgenomföring ( http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Bordgenomforing-254340/ ) vilket jag förutsätter att det finns något liknande i vvs-branschen.

På boverkets hemsida hittar jag följande information under §6:5331 "Vattentäta skikt":
""Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten ska ha ett vattentättskikt som hindrar fukt att komma i kontakt
med byggnadsdelar och utrymmen som inte tål fukt. Vattentäta skikt ska vara
beständiga mot alkalitet från betong och bruk, vatten, temperaturvariationer och
rörelser i underlaget samt ha tillräckligt stort ånggenomgångsmotstånd. Vattentäta
skikt ska även tåla vibrationer från normal utrustning i utrymmet.Fogar, anslutningar, infästningar och genomföringar i vattentäta skikt ska vara vattentäta." https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/BFS2011-6-BBR18.pdf sid 65)
Borde rörmokaren ha tätat genomföringen eller borde jag uttryckligen ha meddelat att det ska ske och hur det kan ske? Jag tolkar boverkets text som att jag måste ha en tät genomföring och förutsätter då att rörmokaren tätar per automatik. Har jag tolkat det fel?
Tack på förhand! DSC_0761.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget svar på frågan. Men har du avstängning till diskmaskinen för vatten?

Maskinen är av sådan model att den kan stå trycksatt hela tiden. Men sen finns även ballofix på röret.

Jag tolkar reglerna du citerar så att dom med vattentätt skikt menar väggar och golv som utsätts för vatten. Alltså inte diskbänk och liknande. Dock kan man ju tycka att din inkoppling borde kunna lösts snyggare för att förhindra att vatten rinner ner i hålet. Vet dock ej själv hur man brukar göra.

Finns fina genomföringar för detta, och avstängningen ska sitta ovan bänk enligt gällande branschregler. Det där ser inte så professionellt ut.

Lordi: Var kan jag hitta gällande branschregler?

Jag hade en koppling monterad på diskbänken, för monterades sedan diskmaskinen

O
Är det bara jag som är lite insöad på elprylar, men finns det inte risk för att det skaver hål på avloppsslangen?
med tanke på att kanterna är väldigt vassa.

Detta är ju ingen ko på isen iaf. Fixar du till kanterna med en rörgenomföring så inte det kan skava så kommer nog ingen klaga på detta.

Om du skall följa kraven bör du byta blandare till en som har avstängning för diskmaskinen ovan diskbänk.

Personligen tycker jag det ser helt galet ut. Man står ju ofta och blaskar med vatten på diskbänken. För att vattnet skall stanna på diskbänken så har den kanter. Här kan det ju rinna vatten rakt ned i underliggande skåp som vid normal användning kommer att bli fuktskadade inom några år. Förmodligen ingen risk för någon skada på byggnadsdelar men detta är inte så det skall se ut!

Till och med jag ser att den rörmokaren inte har någon yrkesstolthet kvar i kroppen! Föreslog han inte ens att du själv skulle ordna med tätning? Tjänstefel, jösses! Som mariatherese skriver här ovan så kommer det ju självklart blaskas med vatten där och SJÄLVKLART kommer det rinna ner vatten i hålet och lika självklart kommer det vattnet orsaka skador på skåpstomme och allt annat eventuellt trä som finns där under.
Det här verkar ju vara en sån klockren grej där hantverkaren av någon anledning tycker att kunden ska tala om för honom/henne hur han ska göra sitt jobb. Jag förmodar att du beställt jobbet att koppla in diskmaskinen, punkt? I så fall ingår väl för jösse namn att täta en sån genomföring!? Har du detaljspecat att han ska dra slangarna genom diskbänken hade jag även då förutsatt en tätning. Du får ha gått ner på en rejält tydlig detaljnivå (där du underlåtit att nämna tätning) för att han ska strunta i den. Maj gådd, hur kan han med att lämna det så.........?

Mikael_L
Ja hehe - det ser ju fan inte klokt ut.:eek: Kan vi ha årets bild redan nu, såhär tidigt på året? :D

Visa bilaga 82566

Undrar om rörisen skulle gjort likadant hemma hos sig själv?, eller bästa kompisen...? :cool:

I min värld byter man antingen blandaren till en med DM-uttag, eller sätter någon slags koppling med avstängninskran på som monteras fast och tätt i ett hål genom diskbänken.
Sen får avloppet rinna ner i hon, som det brukar från bänkDM.
Men det är ju jag det, jag har ju inte utbildat mig till VVS-are eller fått någon erfarenhet, så vad ska jag veta ...? :x

Om man nu ska gå igenom bänken varför gör man inte det bakom DM och inte på sidan??

Skaffa en täckbricka och sätt över hålen ta sedan upp slangarna (via genomförningar) på baksidan av DM

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.