Jag är i färd med att dra PEX rör-i-rör i mitt fritidshus (plintgrund) som jag håller på att bygga. Eftersom jag vill kunna kallställa huset vill jag göra vattensystemet helt tömningsbart.

Min tanke var att dra rören i golvet med lite fall och ha en avtappningskran i (det isolerade) installationsschaktet mellan undersida hus och mark. Den tanken höll ända tills jag insåg att fördelarskåpet kommer att utgöra en hals i systemet. Vatten som befinner sig mellan exempelvis kökskranen och fördelarskåpet kommer ju inte att rinna ut, eftersom fördelarskåpet hamnar på några decimeters höjd över golvet.

Vad har jag för alternativ? Ett är ju att låta rören mellan exempelvis fördelarskåp och kökskran gå längs väggen, på en högre höjd än fördelarskåpet. Men det kommer en altandörr i vägen och då måste jag dra rören väldigt högt och otympligt.

Ibland pratas det om att blåsa ur systemet med tryckluft vid tömning– men jag ingen kompressor och känner mig osäker på hur det skulle gå till rent praktiskt. Var skulle jag blåsa in luften, t.ex.?

Förslag på lösningar mottages tacksamt.

Så här var alltså min tanke från början. Att jag har ett fördelarskåp är för att det även ska kopplas in toa, varmvattenberedare, dusch etc, givetvis. Principskiss. Det rosa ska föreställa bjälklaget :)

VATTENRÖR_SKISS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Med lite tryckluft så tömmer man systemet utan problem.
Du måste t.ex. plocka bort duschblandaren för att kunna tömma den så här kan du blåsa i rören och öppna på lämpligt ställe/n. Har du diskmaskin ska även den tömmas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.