God kväll!

Har ett par frågor till den samlade expertisen på detta eminenta forum och jag vet att det inte går att svara exakt och det är jag inte i behov av heller.
Det är så att ett nytt hus ska uppföras till ens stora glädje men det dystra är att man själv måste gräva in avloppet för att få det kommunalt,vilket jag vill.
Avståndet till anslutningspunkt för vatten och avlopp är ca 130m med en höjdskillnad på 3m vilket ska räcka för att erhålla rätt lutning på avloppet enligt vad jag förstått.
Har kollat lite på vad bara slang och rör kostar och det ligger på ca 8500:- men det tillkommer då kopplingar,förgreningar mm.

Måste självklart lämna ut offert till olika entreprenad firmor för att dom ska få räkna på detta jobb men vill försöka få en liten bild före av vad detta kan tänkas kosta.
110mm uponor avloppsrör + 32mm pem slang för 130 m kostar ca 8500:-
men sen tillkommer kostnaden för förgreningar och kopplingar vilket jag inte än kollat samt så måste det säkert till ett eller två lastbilslass med sand för att lägga runt rören(eller grus kanske)
Men vad jag inte har en susning om är vad grävmaskins kostnaden kan tänkas gå på och hinner en bra grävmaskinsförare göra jobbet på en vecka????
Ska man ta ett sånt jobb på löpande eller bättre och ta ett fast pris??
Kan tillägga att detta skall göras just utanför Umeå

Tack för mig!

Räkna med runt 1500:-/m skulle jag tippa på

Ja då är det bara att jobba mera övertid för det blir nästan 200000kr i sådana fall som ska pungas ut.
Är det så jäkla dyrt verkligen?
Lite grovt överslag i huvudet mellan tummen och pekfingret med gissning :)
Sand 24kubik ca 7000kr
Rör samt slang 8500kr
kopplingar max 10000kr
totalt mtrl 25500kr och det avrundar vi uppåt till 30000kr
så om det ligger på 1500kr/m är det en kostnad på 195000kr
195000-30000=165000kr
ska grävningen verkligen gå på 165000kr

peternicklas
En traktorgrävare kostar väl runt 700:-/timme. Det skulle bli 235h , låter lite mycket.

• Gilla
EAK
  • Laddar…
Hej,
Freddan har helt rätt, jag hade berg i marken fick spränga rörgraven hela vägen 40m samt stubbupptagning etc för ca 35K, avloppsledning fick jag hosta upp 48K 1600kr/m. Tips: Passa på och släng ned tomrör för tele/fiber.

Jag jobbar som anbudsingenjör och räknar på anläggningsarbeten på ett av dom stora byggbolagen, så jag vet ungefär vad det brukar landa på.
sen är det ju så att du kan gå till nisses gräv och få det billigare, men tänk då på ansvarsfrågan samt garantier, då nisses gräv troligen inte är så värst intresserad att ersätta dej vid ett eventuellt fel, samt risken för att firman inte finns kvar om några år.
Som någon skrev här så kan det ju både vara berg, vägövergångar, kablar, staket, altaner mm som ska monteras ner och sättas upp.
Så priset kan ju dra iväg en hel del.
är det helt plant bara jord inga hinder i vägen, kan det givetvis bli billigare.
men det brukar höra till ovanligheterna.
Det dyra brukar vara transporterna med lastbil. Har man långt till tippen och grusgropen brukar kostnaden dra iväg ganska fort.
Med vänlig hälsning,/Fredrik

Tack för en god förklaring freddan!
Kan tillägga att första 50m är över en gräsmatta(mina föräldrars) servitut ordnat sen ca80m igenom en ung skog (25 år gammal och gles där det ska dras.) Allting ligger på jord,sand,sten mark visst kan inte garantera att någon klippa/berg inte finns.
Massorna som ska bort ska ordnar vi själva med har möjlighet till det. Finns en grusgrop för hämtning av material ca 6km bort.
Och nä det är inte tänkbart att vara dum snål utan endast seriösa lite större firmor kommer man fråga.
Finns inga kablar samt ingen väg som ska passeras heller!

Ja, om det är som du skriver så kan du säkert komma ner på 700-800:-/m.
Som sagt, det är transporterna som blir dyra.
men i ditt fall har du ju en grusgrop väldigt nära.

A
När jag grävde in vatten så lejde jag ju på min egen tomt, ca 10 meter som behövde grävas ungefär, tog 3 timmar och hamnade på 2700kr för grävning och täckning. Då var det ett brett dike på ca 2m djup.
(han grävde och for sedan hem, jag lade slangen och så sedan kom han och täckte igen det).
Då var maskinen redan här eftersom Kommunen hade lejt honom för deras grävning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.