Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att det blir minusgrader i garaget på vintern, så jag stänger av vattnet från huset till garaget ifall något skulle frysa sönder på vintern.
När jag slog på vattnet igen häromdagen hörde jag att det strömmade så jag stängde igen. Jag hade duschat garaget ganska ordentligt
Jag förstår inte riktigt hur röret har lyckats ta sig upp ur kopplingen, men jag misstänker att det hoppade ur när jag lade på min tryckstöt, men att själva kopplingen sprängts av fruset vatten i vintras.
Fråga till församlingen:
1. Hur går jag nu till väga?
2. Kan jag använda samma koppling och rör och tro att det fungerar igen?
3. Måste jag köpa nya grejer och vad?
4. Borde jag göra något med röret innan jag kopplar igen?
Ispropp i röret, isen expanderar mot kulan i ventilen , klämringen orkar inte hålla emot röret som dras sig ur ventilen/kopplingen, vattnet slås på och klämringen orkar inte hålla kvar röret. Du hade tur som var hemma när det hände, vet ett fall där grannarna märkte det rann vatten från ytterdörren ut på gatan från en villa som kylan hade gjort så vattnet flög isär. Isproppen kan ju även dela kopplingen helt utan att vattnet slagits på men ofta sitter klämringen på det berömda när vattnet slås på och när en tryckstöt kommer så blir det som det blir.
Skulle själv ha linat i en Vatette 1136 och en ny stödhylsa i röret, man får bort den gamla rörändan som klämringen satt på. Lite osäker på dim. som ventilen samt röret på bilden innehar annars kunde jag länkat mtrl du behöver för rep.
Kanske borde du köpa en trisslott
mvh
Skulle själv ha linat i en Vatette 1136 och en ny stödhylsa i röret, man får bort den gamla rörändan som klämringen satt på. Lite osäker på dim. som ventilen samt röret på bilden innehar annars kunde jag länkat mtrl du behöver för rep.
Kanske borde du köpa en trisslott
mvh
Redigerat:
Köpte en lott, fick bara TV-skärmar, slängde skiten...
Nej, allvarligt så hade jag ju förutspått risken och stängt av vattnet från huset så någon stor läcka kunde det inte bli. Man får tänka efter före. Ballofixen i bilden stod öppen när jag slog på från huset.
Idag har jag dissekerat kopplingen och kommit fram till följande:
- Det fanns ingen stödhylsa
- Klämringen satt kvar i ventilen och hade aldrig dragits åt tillräckligt hårt mot röret och det kanske delvis beror på att stödhylsa saknades så att röret kollapsat lite.
Åkte till Bauhaus med röret (och en kran som sitter i andra änden av det), någon ny stödhylsa fick inte plats i röret och eftersom att det inte ens hade några märken från klämringen så åkte jag hem och drog åt kopplingen ordentligt. Får övervaka det lite ett tag och se om det håller.
Kuriosa: Två kopplingar på kranen var väldigt lösa, en lossnade helt och ramlade när jag skruvade loss röret från väggfästet. En annan koppling på kranen gick att öppna med handkraft. Har dragit åt fler än en koppling idag och undrar om rörmokaren haft någon allvarlig muskelsjukdom...
Tack för visat intresse iaf!
Nej, allvarligt så hade jag ju förutspått risken och stängt av vattnet från huset så någon stor läcka kunde det inte bli. Man får tänka efter före. Ballofixen i bilden stod öppen när jag slog på från huset.
Idag har jag dissekerat kopplingen och kommit fram till följande:
- Det fanns ingen stödhylsa
- Klämringen satt kvar i ventilen och hade aldrig dragits åt tillräckligt hårt mot röret och det kanske delvis beror på att stödhylsa saknades så att röret kollapsat lite.
Åkte till Bauhaus med röret (och en kran som sitter i andra änden av det), någon ny stödhylsa fick inte plats i röret och eftersom att det inte ens hade några märken från klämringen så åkte jag hem och drog åt kopplingen ordentligt. Får övervaka det lite ett tag och se om det håller.
Kuriosa: Två kopplingar på kranen var väldigt lösa, en lossnade helt och ramlade när jag skruvade loss röret från väggfästet. En annan koppling på kranen gick att öppna med handkraft. Har dragit åt fler än en koppling idag och undrar om rörmokaren haft någon allvarlig muskelsjukdom...
Tack för visat intresse iaf!
Klicka här för att svara