Kan 460 kr/tim. + 60kr/tim. för bil, vare sig den används eller, dvs. eg. 520 kr/tim. exkl. moms betraktas som rimligt i Stockholmstrakten?

Inte helt orimligt om jag nu jämför med Göteborg.
Möjligen kanske att bilen blir väldigt dyr om det är många timmars jobb det gäller.
Min rörmokare tar istället en engångssumma per gång han kommer.

anaitis skrev:
Min rörmokare tar istället en engångssumma per gång han kommer.
Hur debiterar han då olika tidsåtgång?

Engångskostnad för bilen, antar jag. Är väl ett ganska vanligt upplägg. Att betala för bilen när den står utanför parkerad är ett ganska märkligt upplägg, tycker jag.

Samma idioti som vanligt, att ta extra betalt för nånting självklart.
I TS fall anser jag det dock mer rättvist än en engångsavgift, då TS röris sprider (den förvisso något höga) kostnaden över dagen. Engångsavgift gör ju att fyra korta jobb på en dag ger fyra heldagsavgifter plus moms. :banghead:

Fast det är ju själva körningen som är en kostnad för företaget. Det kostar dem ju inte mer om den står parkerad utanför mig än om den står på företagets parkering.

Kanske kan erbjuda att hämta och köra tillbaka rörisen i egen bil och att de stryker den biten på fakturan. :D

Syftade på bilkostnaden

sandhall skrev:
Fast det är ju själva körningen som är en kostnad för företaget. Det kostar dem ju inte mer om den står parkerad utanför mig än om den står på företagets parkering.

Kanske kan erbjuda att hämta och köra tillbaka rörisen i egen bil och att de stryker den biten på fakturan. :D
Bra idé, för all del... Kanske ska be dem ta bussen? ;)
Problemet är ju att körningen kanske är ett par mil eller så, vilket inte återspeglas i en avgift på tre-fyra hundra plus moms. :screwy:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.