Förutsättning. Fritidshus med centralt sommarvatten som servar ca 300 fastigheter. Kranen till tvättstället är FMM engreppsblandare, 35 år gammal.

I 2-3 års tid har det bara kommit kallvatten ur kranen (jag har inte haft tid att undersöka varför). Igår 3 maj satte jag på sommarvattnet och startade VVB som vanligt. Vattentrycket var väldigt lågt pga reparationer på ledningarna och idag på morgonen kom endast varmvatten ur kranen. Senare under dagen blev trycket normalt och då kommer endast kallvatten.

Lågt tryck -- endast varmvatten
Normalt tryck -- endast kallvatten

Varför beter sig kranen så konstigt?

Jag är ingen VVS kille, men det känns ju som om det är något knas med insatsen i blandaren. Något som sitter löst eller gått sönder som innebär att den enbart växlar mellan kallt/varmt beroende på inkommande tryck.

Eller blandaren i VVB.
Prova att motionera den genom att upprepade gånger skruva tempvredet ut/in.

Tack för svaren.
corre. Jag kan inte se någonting som skulle kunna vara en blandningsventil, däremot finns en säkerhetsventil, märkt 9 bar. När jag vrider på denna så sprutar vatten ut, verkar helt normalt. VVB är en Nibette 30 liter från 1977 (dags att byta snart). Jag har en svag aning om att rörfirman lämnade kvar en ventil av något slag, kanske blandningsventilen? Är det katastrof om det inte finns en blandningsventil, det har fungerat i 35 år i alla fall.

Jag hade inte riktigt samma problem men lite liknande kanske. Ju högre tryck ju mindre varmvatten. Lösningen var väldigt enkel, öppna och göra rent blandaren. Det var väl något som utvidgade sig och hamnade i vägen eller nåt ju mer varmvatten som passerade.

Amatörbyggaren skrev:
Tack för svaren.
corre. Jag kan inte se någonting som skulle kunna vara en blandningsventil, däremot finns en säkerhetsventil, märkt 9 bar. När jag vrider på denna så sprutar vatten ut, verkar helt normalt. VVB är en Nibette 30 liter från 1977 (dags att byta snart). Jag har en svag aning om att rörfirman lämnade kvar en ventil av något slag, kanske blandningsventilen? Är det katastrof om det inte finns en blandningsventil, det har fungerat i 35 år i alla fall.
Ta ett kort på vvb:n. Borde sitta en blandningsventil, men det funkar utan också.

Jag hoppas att Dalbotös förslag till lösning är det rätta, jag gör det "vid tillfälle", dvs när klagomålen blir för stora och trädgårdsprojektet är klart.

toto 1. Det låter ju enkelt, jag har digitalkamera men behärskar inte tekniken, pensionär du vet. Men jag är ganska säker på att blandningsvaentilen saknas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.