4 030 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Vatten rening
Sida 1 av 3
Hej, behöver rena mitt vatten från Järn och Mangan, Ph ligger också lågt (6,9).
Har skickat iväg förfrågan till ett flertal leverantörer och får offerter allt mellan 9.900 och 28.000 spänn. Är det nån som har erfarenhet av de billigare systemen. Samtliga är Ph höjande för att sedan reducera Järn och Mangan. Automatiska med backspolning, vissa har reaktivering med salt.
Detta känns som en djungel, bristfällig information, knappt ens en modell betäckning i offerten. Försäljare som ringer sent på kvällen, jag vet inte!! Nån som kan lämna en rekommendation på fabrikat/företag?
Gott Nytt År
Har skickat iväg förfrågan till ett flertal leverantörer och får offerter allt mellan 9.900 och 28.000 spänn. Är det nån som har erfarenhet av de billigare systemen. Samtliga är Ph höjande för att sedan reducera Järn och Mangan. Automatiska med backspolning, vissa har reaktivering med salt.
Detta känns som en djungel, bristfällig information, knappt ens en modell betäckning i offerten. Försäljare som ringer sent på kvällen, jag vet inte!! Nån som kan lämna en rekommendation på fabrikat/företag?
Gott Nytt År
Hej, jag har en analys,
pH 6,9, Fe 0,80 mg/l, Mg 0,64 mg/l, Färg 50 mg Pt/l och tydlig grumlighet.
annars ligger övriga värden som tjänligt.
Brunnen är borrad.
Analysen, den kompletta har gått till leverantörerna.
Det är svaren som är problemet.
MVH Lars
pH 6,9, Fe 0,80 mg/l, Mg 0,64 mg/l, Färg 50 mg Pt/l och tydlig grumlighet.
annars ligger övriga värden som tjänligt.
Brunnen är borrad.
Analysen, den kompletta har gått till leverantörerna.
Det är svaren som är problemet.
MVH Lars
Enl borrapporten är det foderrör ner till 37 meter, trots berg i dagen vid borrhålet. Grävda brunnar visar samma resultat, tror att ytvatten skulle gett andra värden i övrigt, COD 4mg/l. Ingen har kommenterat ytvatten av de som sett hela rapporten. Som jag sa, frågorna är för få och kommentarerna för bristfälliga, varför skiljer det sig 20.000 mellan offerterna?
Lars
Lars
För att svara på det måste man se vad dom offererat. Vattenrening är ingen raket forskning men många firmor pratar ju för sina varor och inget filter är bra på allt. Det finns mycket pengar att spara på att välja rätt lösning. Och ibland är den dyrare billigare i längden.Lars_52 skrev:Enl borrapporten är det foderrör ner till 37 meter, trots berg i dagen vid borrhålet. Grävda brunnar visar samma resultat, tror att ytvatten skulle gett andra värden i övrigt, COD 4mg/l. Ingen har kommenterat ytvatten av de som sett hela rapporten. Som jag sa, frågorna är för få och kommentarerna för bristfälliga, varför skiljer det sig 20.000 mellan offerterna?
Lars
Färgtal på 50 tyder på humus. När är provet tagit, hur ser vattnet ut idag när du fyller ett glas?
Vad hade du för turbiditet?
Offerterna är Järn & Mangan filter, utan att dyka för långt ner i offerter så är ju det som är problemet. Analyserna är för dåliga, offerterna för lovande och skillnaden 20 Ksek. PS det finns inget humus, färgtal 50 tyder på rost i vattnet, ingen lukt, COD 4.
När jag fyller ett glas är vattnet grumligt ett tag men när pumpen startar klarnar vattnet tydligt. Troligtvis sediment i trycktanken..
Turbiditet = Tydlig grumlighet => kan bero på att jag inte observerade vad jag just skrev = sediment i trycktanken => vattnet är klart och rent när pumpen startar.
När jag fyller ett glas är vattnet grumligt ett tag men när pumpen startar klarnar vattnet tydligt. Troligtvis sediment i trycktanken..
Turbiditet = Tydlig grumlighet => kan bero på att jag inte observerade vad jag just skrev = sediment i trycktanken => vattnet är klart och rent när pumpen startar.
En sak till, den dyra offerten hänvisar till att dom behöver Ph 8 för att rena, när man skärskådar deras argument så är deras katalytiska massa ok för Ph under 7. Vad ger man?
Om jag tar enbart katalytisk rening enbart så är skillnaden 10Ksek. Varför erbjuder man Ph höjning då också? Nån som har erfarenhet från Fe & Mn rening?
Om jag tar enbart katalytisk rening enbart så är skillnaden 10Ksek. Varför erbjuder man Ph höjning då också? Nån som har erfarenhet från Fe & Mn rening?
För att järn och mangan ska fälla ut ordentligt behövs ett pH värdet på minst 7,5. Men det är enkelt fixat med en pH topp på ett sandfilter.
Jag är mer orolig för "sediment i tanken" vad har du för tryckkärl? Vart är din anlys gjord. Tydlig grumlighet är inget begrepp det är en uppfattning och inget man ska basera en reningsutrustning på. Färgen är till 99% alltid humus om du inte har extrema järntal vilket du inte har. Har du verkligen en oberoende analys?
Jag är mer orolig för "sediment i tanken" vad har du för tryckkärl? Vart är din anlys gjord. Tydlig grumlighet är inget begrepp det är en uppfattning och inget man ska basera en reningsutrustning på. Färgen är till 99% alltid humus om du inte har extrema järntal vilket du inte har. Har du verkligen en oberoende analys?
När du får lågt pH i en borrad brunn är det oftast två saker, ytvatten eller kontakt med regnvatten från ex. kalkbrott ett gruvor som vattenfyllda trycker ut surtvatten via sprickorna i berget.
4 COD är ytvatten, vid fem påverkar det utfällningen av järnet markant och humustalet kommer att förändras beroende på säsong och nederbörd.
4 COD är ytvatten, vid fem påverkar det utfällningen av järnet markant och humustalet kommer att förändras beroende på säsong och nederbörd.
Hej, tack för tiden du lägger ner. Jag har hela rapporten och försöker bif den. Vad du säger är att trots 100m borrdjup och 37 meter foderrör i berg så ser du tecken på inläckning av ytvatten. Tidigare grävda brunnar har samma nivå på Fe och Mn.
Jag har ändrat lite på vatten systemet och flyttade då trycktanken en Hydropress (sån med gummiblåsta) Noterade då att det var rostbrunt slam i botten men eftersom jag inte hade vatten att spola ren den, lät jag den vara, fick en del rostvatten i kranen ett tag. Justerade trycket på tanken häromdan och då kunde jag se tydligt att när tanken användes blev vattnet brunt men när pumpen gick klarnade vattnet. Visuellt kristallklart.
MVH LarsVisa bilaga Scanned-image-1.pdf
Jag har ändrat lite på vatten systemet och flyttade då trycktanken en Hydropress (sån med gummiblåsta) Noterade då att det var rostbrunt slam i botten men eftersom jag inte hade vatten att spola ren den, lät jag den vara, fick en del rostvatten i kranen ett tag. Justerade trycket på tanken häromdan och då kunde jag se tydligt att när tanken användes blev vattnet brunt men när pumpen gick klarnade vattnet. Visuellt kristallklart.
MVH LarsVisa bilaga Scanned-image-1.pdf
Ja! Dessvärre är inte borrad brunn nån garanti för att inte få ytvatten. COD är ett tal där man mäter hur mycket syre ett vatten förbrukar vid total biologisk nedbrytning=humus.
Analysen syns inte dessvärre, vet inte om det bara är jag.
Håller den trycket? hydropress arbetar med motryck vilket innebär att 3/4 av volymen in tryckkärlet förbrukas varje gång tryckbrytaren slår till och från.
Låter som om gummiblåsan kan vara trasig, det skulle förklara mycket. Om du trycker ner ventilen när pumpen stängt av kommer det vatten ur ventilen?
Analysen syns inte dessvärre, vet inte om det bara är jag.
Håller den trycket? hydropress arbetar med motryck vilket innebär att 3/4 av volymen in tryckkärlet förbrukas varje gång tryckbrytaren slår till och från.
Låter som om gummiblåsan kan vara trasig, det skulle förklara mycket. Om du trycker ner ventilen när pumpen stängt av kommer det vatten ur ventilen?