Hej forumet!

Vi har en gammal enkammarbrun som verkar läcka. :S Vi har fått beställa två extra tömningar sedan mitten av december och nu är brunnen fylld med vatten IGEN.

Problemen började med att golvbrunnen i källaren (tvättstuga) översvämmades och att resten av avloppen i huset betedde sig underligt.

Slammtömmaren som var här trodde det berodde på att infiltrationsbädden inte tog emot vatten ordentligt eftersom vattennivån var över in- och utröret.

Till saken hör att vi har ett föreläggande om att byta ut enkammarbrunnen mot en modernare anläggning och detta är inplanerat till tidig vår (det går inte att göra detta snabbare).

Vi kan ju inte gärna beställa slammtömning varje vecka fram till installationen av den nya trekammarbrunnen men samtidigt vill vi ju gärna kunna gå på toaletten... :P

Finns det något smart sätt att lösa detta temporärt utan enorma kostnader för att ersätta enkammarbrunnen eller gräva upp hela trdgården (som lösningen blev i en annan tråd)? Går det att pumpa ut vattnet till ett närliggande dike? Är det någon idé att ta hit en gubbe (vilken sort?) som får försöka spola rent avrinningsröret och spridningsledningarna?

n0ir skrev:
Går det att pumpa ut vattnet till ett närliggande dike?
Hade jag gjort tveklöst. Ska du ändå göra om de snart så. Köp en billig länspump och pumpa ur.

Är det väldigt olagligt?

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Bara om du frågar någon på kommunen.
Det är inte hela världen kortsiktigt. Många infiltrationer har ett överfyllandsrör som mynnar ut i dike och efter 10talet år är det mest flöde i det.

Kuterlite skrev:
Hade jag gjort tveklöst. Ska du ändå göra om de snart så. Köp en billig länspump och pumpa ur.
Spara dina pengar och gör en sughävert istället. Behöver bara en bit slang. :)

Jag vill inte vara den som ska suga fram vattnet första gången!:D

Nu vet jag ju inte hur det ser ut där du bor, hur nära grannar m.m. samt hur den gamla infiltrationen ser ut? har du en enkammar brunn tvivlar jag starkt på att du har en bädd med spridarrör m.m. utan i bästa fall ett stenöga eller stendike. ligger inte det gamla utloppet allt för illa till är ju det bästa om du kunde gräva fram änden i den gamla infiltrationen och låta det gå öppet under vintern, lägg en plåt över röränden och lite markskivor och ev. lite granris så det inte fryser. pumpade själv min trekammar brunn nästan hela sommaren i väntan på ny infiltration. (visade sig att tidigare ägaren av vårat hus hade utloppet på grannens tomt) och efter någon vecka börjar det tjocka till sig lite och blir besvärligt att pumpa med vanlig dränkpump.

Sughävert går att göra genom att fylla slangen med rent vatten...

Fusk..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.