Hej

Har en 3 hålsblandare på mitt hörnbadkar (ej bubbel eller liknande)
Nu är det så att omkastaren blivit dålig och när man ställer om till duschen så blir det inte helt ombytt. Min plan var att försöka ta isär pip delen och kolla om det är något som sitter snett men jag får inte isär den. Vet inte om det är jag som helt enkelt behöver ta i mer eller om jag tänker fel.

Jag har hittat en liknande konstruktion här http://webbase.ostnor.net/MoraWeb/Katalogdatabas/document/36120.pdf

Min är lite annorlunda om jag förstår ritningen rätt. Vattnet från blandaren kommer på samma ställe men på andra sidan omkastaren är det en "plugg" eller iaf en mutter som man skruvar på. Vattnet till duschen går istället i kopplingen nedåt.

Här är några bilder på min pip och framförallt under och här kommer mina antaganden och frågor. Bild 1 är den översta och 6 nedersta (Ber om ursäkt för att bilderna är liggandes)
http://imgur.com/a/v3xHs

1. Jag antar att för att få isär denna så behöver jag lossa på muttern/ringen längst upp (se bild 1). Efter mycket krångel så lyckades jag med detta men insåg ju då att den kommer ju inte gå över den stora "fyrkanten" som är själva omkastaren. Är det så att omkastaren är monterad på det andra röret så jag ska försöka skruva av den separat? Och i så fall, tror ni muttern längst ut är en separat del och det är den som ska skruvas ut eller ska jag ta verktygen på själva omkastaren?

2. Alternativet skulle ju vara att man kunde lossa pipen. På ritningen ovan så är det en liten mutter bak på pipen men det verkar det inte vara på min. När jag lossade ringen under så ser jag att själva pipen är påskruvad eller sitter ihop med röret (ingen bild här dock). Tror ni man kan skruva loss själva pip från röret (ungefär samma fråga som 1 fast i andra änden)

3. När man tittar in i hålet (bild 1-2) så ser det ut som att det är delvis stängt. Ska det vara så. Ska inte hålet i den inre delen ligga lika med den yttre så tillströmmningen blir så stor som möjligt. Det är lite dåligt "sprutt" kan jag tycka men alltid tänkt att utkastet är så stort så att det är därför.

Alla tips om hur jag får rätsida på detta tar jag tacksamt emot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.