Jag har noterat att flera personer frågat om knäppningar i vattenrör. Här kommer ännu en sådan fråga.

Det knäpper i tappkallvattenröret i vår bostadsrättskällare och kan hålla på i flera timmar åt gången. Det handlar om en form av "dubbelknäppande", där en knäppning efter en bråkdels sekund följs av ytterligare en knäppning. Så håller det på var eller varannan sekund.

Knäppningarna upphör då vi stänger kranen till det kommunala vattnet i gatan, men fortsätter så fort vi öppnar den igen. Knäppningarna upphör även när vi spolar i rören, oavsett om det är mycket eller lite.

Vi har en vattenmätare monterad på röret och jag tror mig ha lokaliserat knäppningarnas ursprung till denna eller området i närheten, svårt att avgöra exakt.

Det inkommande vattnet kommer i golvhöjd på källaren och stiger direkt efter vattenmätaren till takhöjd. Där löper det ett tiotal meter. Därefter går det ner en meter i andra änden av källaren innan det passerar ut genom källarväggen till intilliggande hus som ingår i samma förening. Om vi stänger ventilen där röret passerar ut genom källarväggen igen upphör också knäppningarna.

Knäppningarna upphör däremot inte om vi stänger ventilerna på de rör som går vidare till våra badrum.

Vad tror ni? Någon som har en gissning? Vi blir snart galna på det här ljudet! :x

Välkommen till forumet!

Om vattenmätaren har inbyggd backventil kan den spöka och ge ifrån sig ljud och knäppningar.

Ladda up en bild på va mätarn.

Mvh

Tack!

Så här ser den ut:

2014-01-04 12.33.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-01-04 12.33.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite knepigt att avgöra om det är inbyggd backventil i mätarn, Krilleman eller någon annan kanske har mer info om berörd mätare.
Men lägger man örat till borde man kunna höra om ljudet kommer från mätaren.
Googlar man så verkar modellen ha inbyggd backventil.
Mvh

Redigerat:
Det låter som att ljudet lika gärna kan komma från strax vänster om mätaren, men jag har ingen aning om det som finns där till vänster kan innehålla backventil.

Vad gör man om det finns en backventil och man vill få den att sluta låta?

Krilleman
Mätaren är inte föreningens egendom utan vattenverkets. Ring dom och berätta att ni misstänker att oljudet kommer från själva mätaren och be att dom kommer ut och byter mätaren.

• Gilla
hansan
  • Laddar…
Det låter som den bästa början. Tack för hjälpen båda två! :)

Krilleman
Hur gick det?

Jag mejlade kommunen som utan förvarning skickade sin vresigaste vvs-montör. Han tittade och muttrade och sedan bytte han den gamla vattenmätaren mot en ny. Sedan dess har det faktiskt inte låtit alls.

Tack för er hjälp! :)

• Gilla
hansan
  • Laddar…
Krilleman
:thumbup:

Och det är en myt att VVS-montörer är vresiga eller hur?! ;)

• Haha
hansan
  • Laddar…
Ju kunnigare, desto vresigare kan man vara :)

Krilleman
F*n, då borde ju både Spekerök och jag vara hiskeligt versiga! ;)

Precis! Man skall vara som en citron vid första kundkontakten, riktigt sur och vrång. :thumbup:

Härligt att höra att knäppningarna verkar ha försvunnit.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.